Informace sdělované pojišťovnami v médiích či nabídkách nejsou vždy srozumitelné.

Informace sdělované pojišťovnami v médiích či nabídkách nejsou vždy srozumitelné. | foto: profimedia

Proč klamavá reklama pojišťovnám a bankám prochází

  • 30
České banky a pojišťovny lákají nové zákazníky pomocí reklamy, kterou lze v řadě případů označit za klamavou. Klienti ale mají v takových případech bohužel smůlu. Instituce, které dozírají nad finančním trhem, jim většinou nepomohou. Pokud si někdo připadá ošizený, musí jít cestou soukromoprávní žaloby.

Příkladem klamavé reklamy může být například sdělení v bankomatech České spořitelny. "Uzavřete životní pojištění a ušetřete až 12 000 Kč," slibuje. Skutečnost je ale výrazně jiná. Od daňového základu lze sice odečíst až 12 tisíc ročně, ale daňová úspora je výrazně nižší a odvíjí se od výše příjmu pojištěného. V současnosti je tato maximální úspora u lidí s vyšším příjmem v porovnání s reklamním slibem ani ne třetinová.

Podle zákona o regulaci reklamy nemůže být inzerent postižen za klamavou reklamu po uplynutí tří let. Pojistné smlouvy se přitom sjednávají na mnohem delší dobu. Po vypršení takové smlouvy se tedy klient může už jen se situací smířit nebo se svých práv domáhat u soudu soukromoprávní žalobou.

Podobné klamné sliby se objevují i jinde. V letáku ČSOB Spoření a investice se klienti dočtou: „Letos poslední možnost získat až 12 480 Kč od státu!“ a „Využívejte všech výhod, které nabízí stát (získáte tak až 12 480 Kč ročně)“.

Ale: před snížením státní podpory mělo smysl uzavřít novou smlouvu a zachovat si tak nárok na vyšší státní příspěvek jen u stavebního spoření. Avšak uzavírat z důvodu končících vyšších daňových úlev smlouvu životního pojištění nebo penzijního připojištění, které jsou ze své podstaty dlouhodobého charakteru a se sankcemi při předčasném ukončení, význam nemá.

Většina klientů si totiž nezachová letošní daňovou úsporu. V dalším roce bude daňová úspora za jednu smlouvu životního pojištění či penzijního připojištění činit pro všechny jen 15 % z platby (snížení z letošní maximální úspory 3840 Kč na 1800 Kč) a v následujícím roce 12,5% (tedy 1500 Kč).

Jenže už na začátku roku sdělilo Sdružení na ochranu spotřebitele (SOS), že se nepravdivé údaje objevují v reklamách pojišťoven a pojišťovny se tak při inzerování svých produktů dopouštějí klamavé reklamy. Situace se však za celý rok nijak nezměnila.

více na www.finmag.cz