Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proč Poštovní spořitelna měnila sazebník?

aktualizováno 
Od 1. února 2005 platí nový sazebník poplatků pro klienty Poštovní spořitelny. Přinesl poměrně hodně změn, a to jak směrem nahoru, tak i směrem dolů. Zároveň s ním představila banka i nový Program Handicap pro tělesně postižené. Proč se změny udály? Co mohou přinést klientům?

Na otázky spojené se změnami jsme se dotázali ředitelky Poštovní spořitelny Ing. Vlasty Dolanské.

Vystudovala Vysokou školu ekonomickou v Praze, poté pracovala v ČNB, Komerční bance a následně IPB. Zabývala se zejména komerčními úvěry. V letech 1996 - 2000  byla ředitelkou regionální pobočky v Českých Budějovích a v roce 2001 byla jmenována do funkce ředitelky Poštovní spořitelny.

Hned první otázka se stočila právě k překvapivým změnám na začátku roku a týkala se především cen u klientských programů, které se pohnuly oběma směry. Co k tomu spořitelnu vedlo?

K odlišení cen u jednotlivých programů nás vedl záměr nabídnout každému klientovi optimální cenový komplex služeb. Pro mladé, seniory a handicapované klienty nastavujeme poplatky na nejnižších možných cenových hladinách. A to jednak vzhledem k tomu, že se jedná zpravidla o nižší příjmovou kategorii klientů, a rovněž z toho důvodu, že tito klienti nevyužívají celou škálu nabízených služeb, ale většinou jen základní bankovní operace. Záměrem není těmto klientům nabízet v rámci paušálního poplatku produkty, které nevyužijí, ale optimalizovat program tak, aby splnil jejich požadavky tj. jak cenové, tak pokud jde o funkčnost.

Obdobná situace platí i u dalších programů, kde jsou sice ceny vyšší, ale v rámci programu je řada dodatečných služeb které jsme se snažili nastavit tak, aby splňovaly potřeby určité skupiny obyvatelstva. Lze tedy očekávat, že klienti, kteří si zvolí program Rodina, hradí řadu trvalých plateb, proto je tato služba zvýhodněna. Obdobně je tomu u klientů, kteří si zvolí program Elektron. Zde očekáváme, že většinu plateb provádějí prostřednictvím elektronických kanálů obsluhy, proto je elektronické bankovnictví v tomto programu zvýhodněno. Obecně platí, že pokud se klient v rámci vybraného programu chová tak, jak je tento nastaven, optimalizuje tím výši poplatků, které si banka za jednotlivé služby účtuje.

Ceny se zvýšily zejména u transakčních poplatků, byť jen v řádu korun, ale i tak se toto zvýšení nebude klientům líbit. Jaké vysvětlení jim můžete nabídnout?

K této otázce lze říci totéž jako u předchozího bodu, protože některé transakční poplatky v rámci programů vzrostly, jiné se snížily. Opět v závislosti na očekávaném chování klienta v rámci daného programu.

Jako novinku jste od února nabídly handicapovaným lidem speciální účet se sníženými poplatky. Stáváte se tak průkopníky na trhu v této oblasti. Proč a za jakým účelem jste do tohoto projektu vstoupili?

Myšlenka vytvoření účtu, který by byl přizpůsoben potřebám handicapovaných spoluobčanů, vznikla ze spolupráce Poštovní spořitelny s družstvem invalidů Ergotep. Konkrétním impulsem bylo číslo 450 000, které představuje počet lidí se zdravotním postižením. A protože dosud jiná banka na trhu podobným potřebám handicapovaným spoluobčanů nevěnuje pozornost, pokusili jsme se jim vyjít vstříc. Hlavní přednosti programu Handicap postžirového účtu spočívají ve zvýhodnění poplatků za vedení účtu a jednotlivé transakce a také zvýhodnění elektronického bankovnictví. Další výhodou je široká síť pracovišť České pošty, kde mohou být klienti obslouženi (přes 1000 pošt má bezbariérový přístup), případně možnost zřízení účtu s pomocí poštovní doručovatelky, opět bez nutnosti návštěvy obchodního místa. Program Handicap zahrnuje i vydání Maxkarty zdarma a zřízení i vedení povoleného přečerpání účtu. Určen je osobám od 18 let věku, kteří jsou držiteli průkazu mimořádných výhod (průkaz TP, ZTP, ZTP/P).

Minulý rok byl u Poštovní spořitelny ve znamení mnoha produktových kampaní. Máte k dispozici údaje, jaký byl nárůst klientů, kteří si založili nový účet nebo požádali o úvěr?

Jednoznačná odpověď na tuto otázku neexistuje, i když lze obecně říci, že kampaně kladně ovlivňují příliv nových klientů do Poštovní spořitelny. Nicméně je třeba sledovat úspěšnost kampaní jednotlivě a i když některé kampaně přinesly v loňském roce až trojnásobný nárůst poptávky ze strany klientů v průběhu kampaně, zaznamenali jsme i kampaně, při kterých se zájem klientů nijak výrazně nezvýšil a zůstal na stejné úrovni jako v období bez kampaně.

Jste asi jediná banka na trhu, která nabízí aktivní konto pro Juniory. Jak je tato služba využívána? Máte ohlasy od rodičů, kteří svým ratolestem konto založili, jak jsou s ním spokojeni?

Poštovní spořitelna nabízí kompletní nabídku produktů pro všechny věkové skupiny už od narození, přímo pro děti a mládež je určeno několik produktů, dětskou vkladní knížkou počínaje. Pro děti ve věku od 12 do 15 let máme připraven Program Mini postžirového účtu, který je  unikátní na trhu.  Jedná se o aktivní  a plnohodnotný účet, který svým majitelům umožňuje samostatné hospodaření s finančními prostředky. Kromě vkladů a výběrů umožňuje i standardní bezhotovostní operace a navíc majitel účtu získá platební kartu - Maxkartu.  Ohlasy na tyto produkty, které jsou zaměřeny na mládež, máme pozitivní, což mimo jiné dokazuje stabilní trend nárůstu počtu těchto produktů, včetně Mini programu, který patří mezi nejmladší produkty Poštovní spořitelny, vznikl totiž 1.5.2004. Od rodičů máme pozitivní ohlasy zejména na dětský klub Čtyřlístek ke vkladní knížce dětské a Mini programu.

K velmi zajímavému zvýšení ceny došlo u položky Zpoplatnění služby neuvedené v sazebníku prováděné na žádost klienta – z 30 na 40 Kč za každých 15 min. práce. Je to navýšení o 30 % oproti stávající ceně. V jaké případě tuto sazbu pracovník PS může účtovat klientovi?

Zvýšení této ceny sice vypadá na první pohled dramaticky, nicméně většina klientů tyto služby nikdy nevyužije. Tato položka postihuje výhradně takové služby, které nejsou pokryty sazebníkem a zpravidla se jedná o individuální a specializované požadavky klientů.  Jedná se zejména o ty případy, kdy klient potřebuje vystavit nějaké specifické potvrzení a nestačí mu k tomu standardní nástroje jako např. smluvní dokumentace k produktu, výpis z účtu apod. Zároveň je nutné zdůraznit, že se na straně banky vždy jedná o individuální ruční práci, kterou není možné vzhledem k její variantnosti automatizovat.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Změny v sazebníku Poštovní spořitelny nelze hodnotit jednoznačně. Přináší nevýhodné změny v každém případě majitelům programu Klasik, kde klient zaplatí o pár korun měsíčně více za vedení účtu, Maxkarty i za většinu provedených účetních operací. Majitelé konta Rodina, kde dochází ke zlevnění, mohou být spokojeni, ale výhodnost konta závisí na množství transakcí a vydaných Maxkaret k příslušnému účtu. Rozhodně však všechny uvedené změny nejsou tak markantní jako u sazebníků Komerční a Živnostenské banky, které banky oznámily k 1. lednu 2005. K dobru lze Poštovní spořitelně připočíst i to, že došlo ke zvýhodnění elektronicky prováděných transakcí u konta Elektron, což se např. o Komerční bance říci nedá, protože ta na počátku roku operace prováděné pomocí přímého bankovnictví zdražila.

Používáte služeb Poštovní spořitelny? Dotklo se vás její navýšení cen? Napište nám, těšíme se na vaše názory.

 

Autor:



Nejčtenější

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...



Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...

Tři osvědčené zásady, jak se vyhnout pracovnímu stresu z termínů

Ilustrační snímek

Stresuje vás, že máte před sebou úkol s pevně stanoveným termínem, o kterém víte, že je šibeniční? Nebo se umíte...

Polovina Čechů dá pod stromeček peníze, je to podle psychologa správné?

Ilustrační snímek

Darovat k Vánocům obálku s penězi v letošním roce plánuje 48 % Čechů. Vyplynulo to z aktuálního průzkumu finanční...

Další z rubriky

Dražší hypotéce lze předejít předfixací. Jak funguje a kde ji uzavřít?

Ilustrační snímek

Srpnové zvýšení základních úroků centrální bankou zdražilo peníze na mezibankovním trhu, což se podle odborníků brzy...

Vše, co je dobré vědět o hypotékách. A rady, jak na ně

Ilustrační snímek

Do loňského října stačilo žadatelům o hypotéku 10 % z vlastních zdrojů. Zásahy České národní banky nakonec vedly k...

Nemovitosti jsou drahé! Ale kdeže, vysvětluje ekonom

Martin Mašát

Zaručené zprávy o drahých nemovitostech, cenových bublinách a nárůstech hodnoty bydlení číhají na každém kroku. Ale...

Další nabídka

Kurzy.cz

Nepatří vám pozemek nebo dům? Stát hledá vlastníky pro "pozemky bez majitele"
Nepatří vám pozemek nebo dům? Stát hledá vlastníky pro "pozemky bez majitele"

V Česku je stále mnoho pozemků a domů, které mají neznámého majitele, nebo se o ně právoplatný majitel nepřihlásil. Úřa... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.