Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Propouštějte s rozmyslem

aktualizováno 
Protože v letošním roce dochází k velkému propuštění v mnoha firmách, je důležité, aby manažeři byli na tuto situaci dobře profesně i lidsky připraveni. Důvody propuštění musí být podloženy nejen pravdivými argumenty, ale také zákoníkem práce.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Vyžadujte vše písemně

Výpověď musí být podána pouze písemně. Důvody k výpovědi či okamžitému zrušení pracovního poměru musí být dány a zaměstnavatel by je měl ve výpovědi pojmenovat. Jejich existenci musí být schopen v případném soudním řízení prokázat. Důvody k výpovědi nemůže firma dodatečně měnit, doplňovat apod. Pokud zaměstnanec nesouhlasí s důvody výpovědi zaměstnavatele nebo s důvody, pro které s ním zaměstnavatel okamžitě zrušil pracovní poměr, může se bránit právní cestou. Jestliže tak zaměstnanec neučiní, považuje se skončení pracovního poměru vždy za platné.

Intrikám se neubráníte

Jestliže některého ze zaměstnanců již vedení nechce, dokáže mu natolik znepříjemnit život různými triky, pomluvami, chytáním za slovíčko, že zaměstnanec raději odejde sám.

Firmy jsou si vědomy toho, že zákoník práce stojí hlavně na straně zaměstnanců, proto bývají na odchod zaměstnanců připraveni například tak, že jim nabízí nejen odstupné, ve výši několikaměsíčních platů, ale také čtyřměsíční výpovědní lhůtu.

Přestože v letošním roce je propuštění zaměstnanců výraznější, profesionální manažer by měl být připraven na to, že součástí jeho práce jsou i tyto nepříjemné povinnosti. I nepříjemné věci lze podat slušnou formou. V každém případě by měla být dodržena určitá firemní kultura, jak jednat a rozejít se se zaměstnancem. Také by mělo být přihlédnuto k tomu, jak dlouho ve firmě pracoval, jak kvalitní pracovník to byl a jestli ztráta zaměstnání pro něj nebude velkým problémem, který se odrazí na jeho nejbližších, kteří mohou být na něm finančně závislí.

Pečlivě vybírejte, koho propustíte 

Nejprve je potřeba, aby šéf uvedl jasné důvody, proč ho firma propustí. V zásadě jsou dva typy důvodů, proč propouštím své zaměstnance. Jeden z nich je osobní, který je dán většinou nedostatečným pracovním výkonem. Dalším je důvod firemní, a to reorganizace společnosti, snížení poptávky na trhu po nabízených produktech či službách, nedostatečné prodeje, tlak na marže či provozní náklady.

Vždy je lepší pro obě strany, když se pohovor odehraje v přátelské atmosféře, bez zbytečných emocí a vzájemných výčitek. Nejen z důvodu fluktuace zaměstnanců, ale také různých životních cest se může později stát, že sám manažer bude žádat o práci právě u člověka, kterého sám kdysi propustil.

Autor: pro iDNES.cz


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Kariéru mají rozjetou na plný plyn, přestože jsou ze školy jen pár let

Zvládli to ostatní, zvládneš to taky, říkají rodiče dětem, aby je uklidnili a motivovali. Pokud to na vás platí, přečtěte si tři příběhy úspěšných mladých...  celý článek

Ilustrační snímek
Poradna: Mám být na mobilu, v pohotovosti. Kdy můžu říct šéfovi dost?

Zaměstnavatel mi nařídil držet pracovní pohotovost. Můžu to odmítnout, když se mi to nehodí? A dostanu peníze i za to, že nakonec do práce nepůjdu? Pokud jste...  celý článek

Ilustrační snímek
Proč si před hledáním nové práce pořádně zamést internetovou stopu

Když jste během studií chodili „pařit“, přišlo vám možná docela vtipné dát si na Facebook pár fotek, jak se skvěle bavíte. Jenže teď hledáte zajímavou a dobře...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...
Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...

Podpora ANO, ČSSD i KSČM se podle říjnového průzkumu agentury Median od září mírně snížila. Podobně klesala i podpora T... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.