Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proti ulhaným hypermarketům se můžete bránit

aktualizováno 
V současné době probíhají velké výprodeje a slevy. S nimi zesiluje prodejní tlak na zákazníky, který má často charakter nekalé obchodní praktiky. Jak odlišit to, co si k vám může obchodník dovolit od toho, co je v jednoznačném rozporu se zákonem?
Využijte zákon. Stojí za vámi.

Využijte zákon. Stojí za vámi. | foto: Profimedia.cz

Velmi často se v životě setkáme s tím, že podnikatel nabízí v nejrůznější formě reklamy služby nebo zboží, které ve skutečnosti není schopen nabídnout. Může jít například o majitele hotelu, který ve svém propagačním materiálu nabízí několik pokojů s vířivkou. Ovšem ve skutečnosti vířivku v žádném z pokojů nemá.

Z pohledu zákona se jedná jednoznačně o nedovolené jednání - o nekalou obchodní praktiku, neboť podnikatel při propagaci svých služeb užívá nepravdivý údaj ve snaze zatraktivnit svoji nabídku. Vy se jako spotřebitel můžete bránit tím, že na takového podnikatele podáte stížnost k orgánu dozoru, například na živnostenský úřad. Ten takovou reklamu nejčastěji zakáže, popřípadě s příslušným podnikatelem zahájí správní řízení s pokutou.

. Zákon je na vaší straně

Ochrana spotřebitele zaznamenala v posledních několika měsících významné změny, které směřují k posílení práv zákazníků. Únorový zákon 36/2008 Sb. přinesl pozitivní úpravy v oblasti zákona o regulaci reklamy a zákona na ochranu spotřebitele.

Cena na letáku se liší od účtované ceny
Velkým nešvarem, který je často zneužíván hypermarkety, jsou odlišné ceny uváděné v reklamních letácích od těch ve skutečnosti účtovaných. V praxi jde o situace, kdy obdržíte reklamní leták s nabídkou zboží za zvýhodněnou cenu a při placení zjistíte, že cena nebyla vůbec zvýhodněná, nýbrž šlo o docela běžnou cenu.

V takovém případě máte prostřednictvím účtenky a reklamního letáku velmi solidní důkazní prostředek na prokázaní klamavé obchodní praktiky. Opět je vhodné se obrátit na dozorový orgán, aby sjednal nápravu.

. Buďte aktivní, pomozte sami sobě

Většina obchodníků překračuje hranice zákona a používá při své propagaci klamavé obchodní praktiky. Setkáváme se s tím každý den, ale většina lidí nad tím mávne rukou. Taková liknavost vede v konečném důsledku k absenci kontrol a obchodníci nad námi zákazníky stále vítězí. Máte-li pocit, že vás obchodník klame, neváhejte si stěžovat u živnostenského úřadu, popřípadě u České obchodní inspekce.

Zboží v prodejně chybí? Rozlišujte mezi nabídkou a reklamou
Kromě účtování zvýhodněné ceny při placení se často setkáváme s tím, že zvýhodněné zboží v konkrétní den v daném obchodě vůbec nenabízejí. Určitě to znáte ze života. Jedete do konkrétního obchodu za koupí velmi výhodných pomerančů a po příjezdu vám v prodejně sdělí, že zboží není. Často se personál ani nehlásí k tomu, že v akci vůbec něco bylo.

Jestliže se o takové nabídce dozvíte mimo provozovnu, tak se podobně jako v předcházejících případech jedná o klamavou reklamu a je možné se bránit nejlépe u krajského živnostenského úřadu. Pokud se o zvýhodněné nabídce dozvíte až v prostorách prodejny, tak již nejde o klamavou reklamu, ale o klamavou nabídku. V takovém případě již nebude stížnost projednávat krajský živnostenský úřad, ale Česká obchodní inspekce.

Velkým nešvarem takzvaných akčních nabídek je garance zvýhodněných cen "do vyprodání zásob". Seriózní obchodník by měl na propagačních materiálech uvádět dobu trvání akce a zároveň také rozsah zboží, které má skutečně za akční ceny k dispozici. Velmi často pustí do akce jen několik desítek kusů zboží, které jsou vyprodány během několika hodin a dalším klientům prodavačky sdělí, že zboží v akci je vyprodané.

Bohužel zde by měly kontrolní orgány postupovat mnohem razantněji, neboť ty mají možnost kontrolovat, kolik měl skutečně obchodník zboží do akce objednaného a jaký byl jeho úmysl ve vztahu ke spotřebiteli.

Autor:


Nejčtenější

Rodiny začínají počítat jinak. Podívejte se, na co Čechům schází peníze

Ilustrační snímek

Finanční situace českých domácností se vylepšuje. Jako dobrou ji vnímají čtyři pětiny rodin. Přesto osmdesát procent...

Pořídit si malou cukrárnu odradí i ty nejotrlejší, říkají podnikatelé

Ilustrační snímek

Dvacet stanovisek a ohlášení před zahájením činnosti a až třicet kontrol v rámci běžného provozu. Na to se musí...



KVÍZ: Víte, jaká je životní úroveň v Česku a kdo je chudý?

Ilustrační snímek

Podle statistik snědli Češi loni v průměru přes 80 kilo masa a 84 kilo ovoce. Průměrnému Čechovi se také zvýšila mzda,...

Na splátku hypotéky padne průměrně 42 procent příjmů. A bude hůř

Ilustrační snímek

Pořídit si vlastní bydlení na hypotéku bude od 1. října výrazně složitější. Pro 13 procent Čechů jsou změny motivací...

Porovnali jsme osm možností, kdy a jak spořit pro své potomky

Ilustrační snímek

Pokud to dovolí finanční situace, spořit pro děti se snaží nejen rodiče, ale často i prarodiče. Způsobů a produktů,...

Další z rubriky

Jak poznat, komu se nedá věřit. Šest signálů snížené důvěryhodnosti

Ilustrační snímek

Nejspíš se vám už někdy stalo, že jste někomu věřili, ale pak se ukázalo, že jde o člověka, který myslí jen na sebe....

Využijte naše kalkulačky. Spočítají úspory, vliv inflace i důchodový věk

Ilustrační snímek

Spořit se vyplatí. V případě nenadálých situací je pak možné sáhnout na finanční rezervu a zbytečně se nezadlužovat....

Pojištění aut se vylepšuje. Jaké speciality se dají sjednat

Ilustrační snímek

Povinnost platit povinné ručení je dána zákonem. Pojistné kryje škody, které způsobíte jiným. Ale jestliže chcete být...

Víkendář: Řecko se pouští do „experimentu, který nemá obdoby“. Budeme se od něj ...

Víkendář: Řecko se pouští do „experimentu, který nemá obdoby“. Budeme se od něj ...

Kurzy.cz Německý Der Spiegel připomíná, že dvacátého srpna dojde svému konci třetí záchranný balíček poskytnutý Řecku a „prozatí...

Najdete na iDNES.cz