Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Proti ulhaným hypermarketům se můžete bránit

aktualizováno 
V současné době probíhají velké výprodeje a slevy. S nimi zesiluje prodejní tlak na zákazníky, který má často charakter nekalé obchodní praktiky. Jak odlišit to, co si k vám může obchodník dovolit od toho, co je v jednoznačném rozporu se zákonem?
Využijte zákon. Stojí za vámi.

Využijte zákon. Stojí za vámi. | foto: Profimedia.cz

Velmi často se v životě setkáme s tím, že podnikatel nabízí v nejrůznější formě reklamy služby nebo zboží, které ve skutečnosti není schopen nabídnout. Může jít například o majitele hotelu, který ve svém propagačním materiálu nabízí několik pokojů s vířivkou. Ovšem ve skutečnosti vířivku v žádném z pokojů nemá.

Z pohledu zákona se jedná jednoznačně o nedovolené jednání - o nekalou obchodní praktiku, neboť podnikatel při propagaci svých služeb užívá nepravdivý údaj ve snaze zatraktivnit svoji nabídku. Vy se jako spotřebitel můžete bránit tím, že na takového podnikatele podáte stížnost k orgánu dozoru, například na živnostenský úřad. Ten takovou reklamu nejčastěji zakáže, popřípadě s příslušným podnikatelem zahájí správní řízení s pokutou.

. Zákon je na vaší straně

Ochrana spotřebitele zaznamenala v posledních několika měsících významné změny, které směřují k posílení práv zákazníků. Únorový zákon 36/2008 Sb. přinesl pozitivní úpravy v oblasti zákona o regulaci reklamy a zákona na ochranu spotřebitele.

Cena na letáku se liší od účtované ceny
Velkým nešvarem, který je často zneužíván hypermarkety, jsou odlišné ceny uváděné v reklamních letácích od těch ve skutečnosti účtovaných. V praxi jde o situace, kdy obdržíte reklamní leták s nabídkou zboží za zvýhodněnou cenu a při placení zjistíte, že cena nebyla vůbec zvýhodněná, nýbrž šlo o docela běžnou cenu.

V takovém případě máte prostřednictvím účtenky a reklamního letáku velmi solidní důkazní prostředek na prokázaní klamavé obchodní praktiky. Opět je vhodné se obrátit na dozorový orgán, aby sjednal nápravu.

. Buďte aktivní, pomozte sami sobě

Většina obchodníků překračuje hranice zákona a používá při své propagaci klamavé obchodní praktiky. Setkáváme se s tím každý den, ale většina lidí nad tím mávne rukou. Taková liknavost vede v konečném důsledku k absenci kontrol a obchodníci nad námi zákazníky stále vítězí. Máte-li pocit, že vás obchodník klame, neváhejte si stěžovat u živnostenského úřadu, popřípadě u České obchodní inspekce.

Zboží v prodejně chybí? Rozlišujte mezi nabídkou a reklamou
Kromě účtování zvýhodněné ceny při placení se často setkáváme s tím, že zvýhodněné zboží v konkrétní den v daném obchodě vůbec nenabízejí. Určitě to znáte ze života. Jedete do konkrétního obchodu za koupí velmi výhodných pomerančů a po příjezdu vám v prodejně sdělí, že zboží není. Často se personál ani nehlásí k tomu, že v akci vůbec něco bylo.

Jestliže se o takové nabídce dozvíte mimo provozovnu, tak se podobně jako v předcházejících případech jedná o klamavou reklamu a je možné se bránit nejlépe u krajského živnostenského úřadu. Pokud se o zvýhodněné nabídce dozvíte až v prostorách prodejny, tak již nejde o klamavou reklamu, ale o klamavou nabídku. V takovém případě již nebude stížnost projednávat krajský živnostenský úřad, ale Česká obchodní inspekce.

Velkým nešvarem takzvaných akčních nabídek je garance zvýhodněných cen "do vyprodání zásob". Seriózní obchodník by měl na propagačních materiálech uvádět dobu trvání akce a zároveň také rozsah zboží, které má skutečně za akční ceny k dispozici. Velmi často pustí do akce jen několik desítek kusů zboží, které jsou vyprodány během několika hodin a dalším klientům prodavačky sdělí, že zboží v akci je vyprodané.

Bohužel zde by měly kontrolní orgány postupovat mnohem razantněji, neboť ty mají možnost kontrolovat, kolik měl skutečně obchodník zboží do akce objednaného a jaký byl jeho úmysl ve vztahu ke spotřebiteli.

Autor:


Hypotéční kalkulačka

let %
Vypočítat
Měsíční splátka Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Spoření na stáří: dobrý produkt, který se kvůli malým provizím nenabízí

Lidé si spoří na stáří prostřednictvím investování se státním příspěvkem. Někteří mají takzvané transformované fondy, jiní účastnické penzijními fondy. O ty...  celý článek

Ilustrační snímek
Šest kroků, jak uzavřít pojistku, která neobere, ale ochrání

Lidé, kteří se rozhodnout pro uzavření životního pojištění, musejí zůstat obezřetní jak při výběru pojišťovny, tak při uzavření pojistné smlouvy. Jak správně...  celý článek

Ilustrační snímek
Jste připraveni najít si novou práci? Otestujte se

Nezaměstnanost je na nejnižší úrovni za posledních devatenáct let a zvyšuje se poptávka po odbornících. Možná je tedy dobré poohlédnout se po novém místě. Jste...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Unipetrol - 3Q17 Preview
Unipetrol - 3Q17 Preview

Unipetrol – 3Q17 Preview Outstanding Macro Environment Continues Oil & Gas CURRENT PRICE CZK 345 CZECH REPUBLIC TARGET ... celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
INŽENÝR KVALITY PRO ZÁKAZNICKOU OBLAST

Advantage Consulting, s.r.o.
Plzeňský kraj
nabízený plat: 30 000 - 37 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.