Průvodce investováním do technologických akcií podle časopisu Red Herring (6.část). Cihly a kliky

Kdo říká, že musíte investovat pouze do technologických akcií, abyste mohli těžit z prudkého technologického rozvoje? Stále více investorů vyhledává akcie netechnologických firem, které používají info
Kdo říká, že musíte investovat pouze do technologických akcií, abyste mohli těžit z prudkého technologického rozvoje? Stále více investorů vyhledává akcie netechnologických firem, které používají informační technologie ke snižování nákladů, zvyšování tržeb, zlepšování kvality a zvyšování tržního podílu ve svých oborech. Předchozí díly seriálu naleznete zde (1.část, 2.část, 3.část, 4.část, 5.část, 7.část, 8.část, 9.část).

Skoro všechny tradiční firmy využívají různým způsobem nové technologie k rozvoji svého podnikání. Dají se však rozdělit na dva tábory. Jeden z nich je tvořen několika společnostmi, které poznaly velmi brzo možnosti nových technologií. Druhá skupina představuje většinu společností, které se snaží pouze dohnat první skupinu. Při rozhodování zda akcii koupit či ne, by potenciální investoři měli věnovat pozornost tomu, jak úspěšně tradiční firma používá nové technologie ke zlepšování svého podnikání.
Antony Giffor, portfolio manažer u Fleming American Blue Chip Fund, připomíná: „Při hodnocení kvality managementu bereme v úvahu jeho kroky v aplikování nových technologií. Firmy, které je začaly používat včas, budou mít konkurenční výhodu.“

Ale i pokrokové firmy se mohou někdy spálit, pokud jejich technologické strategie nejsou v souladu s jejich firemní kulturou, strukturou a obchodním plánem. Prodejce knih Barnes and Noble je příkladem firmy, které se zavedení on-line podnikání moc nepovedlo. BandN se správně pokusila získat nové klienty pomocí Internetu, ale udělala chybu, že své on-line podnikání rozjela v rámci samostatné společnosti.
Hlavním problémem bylo, že zákazníci považovali on-line a kamenné obchody za propojené. Když se však v kamenném obchodě chtěli informovat o možnosti objednávek přes Internet, nikdo jim nebyl schopen poradit.

Další rozdíly mezi úspěšnými a neúspěšnými firmami spočívají v tom, jak odhodlaně firma nové technologie zavádí. Např. General Electric slavila velké úspěchy, protože podle Pama Wickhama, ředitele GE.com, se sledovala zásada „nejdříve zavést a pak se učit“. Nemá smysl čekat na dokonalost, protože pak můžete o svou příležitost přijít.

Banky a brokeři patří mezi firmy, které dokázaly úspěšně aplikovat nové technologie, které velmi změnily způsob provádění základních finančních operací a komunikaci s klienty. Také některé rychle rostoucí maloobchodní firmy úspěšně aplikovaly nové technologie ke zlepšení řízení zásob a komunikace s dodavateli.

Kimberly-Clark
Předmět podnikání společnosti Kimberly-Clark se může zdát nezáživný – výroba plenek a toaletních papírů. Kimberly-Clark je ale velmi progresivní v používání nových technologií v sektoru spotřebního zboží. Před dvěma lety začala firma používat software pro řízení zásob, který je propojen s maloobchodními prodejci. Byla tak schopna snadno zjistit, jaké množství výrobků má tomu kterému prodejci dodat. Jediné, o co se pak prodejce musí starat, je, aby zboží vypadalo pěkně na pultech.
Přesné a včasné dodávky automaticky zajistí Kimberly-Clark. Software pro řízení zásob přispěl ke snížení stavu zásob až o 50%, což přineslo firmě úspory ve výši 200 mil. USD. Za posledních osm kvartálů firma vždy dokázala překonat očekávání analytiků. Přesto se její akcie obchodují pod průměrem podobných firem i firem obsažených v indexu S&P 500.

General Electric
General Electric dokázala, že i velká firma může být pružná a rychlá. Tato obrovská firma, jejíž výrobní program sahá od žárovek až po tryskové motory, je zářným příkladem v použití Internetu ke snížení nákladů a zvýšení tržeb. Internet změnil způsob prodeje a nákupu, včetně vnitřní struktury firmy. Vysoká kvalita managementu a současné i pravděpodobné budoucí úspěchy jsou již bohužel v ceně akcií zakalkulovány.
Rob Plaza, analytik společnosti Morningstar, se ovšem domnívá, že pokud si nějaká akcie zaslouží nadprůměrné ohodnocení, pak je to právě GE. Jedinou větší nejistotou je, jak si povede nástupce fenomenálního Jacka Welche, současného generálního ředitele, který zanedlouho odejde do důchodu.

Fannie Mae
Akcie internetových úvěrových firem jako např. E-Loan utrpěly ztráty, ale tradiční firmě Fannie Mae, největšímu americkému poskytovateli hypoték, naopak Internet pomáhá zefektivnit úvěrové procesy, a snížit tak papírování a různá zpoždění, na které si zákazníci vždy stěžovali. Tato vyšší efektivita by měla zajistit výrazné zlepšení výkonnosti firmy. Díky Internetu se Fannie Mae podařilo zkrátit úvěrový schvalovací proces z týdnů na minuty. Mike Vinciquerra, analytik u Raymond James & Associates, k tomu dodává: „Znamená to nižší náklady na obhospodařování úvěrů, nižší podíl špatných úvěrů a vyšší poptávku po úvěrech.“

V roce 2000 Fannie Mae poskytla 3,3 mil. úvěrů v hodnotě 450 mld USD, oproti 2,5 mil. úvěrů v hodnotě 340 mld USD v roce 1999. Někteří konkurenti požadují, aby Kongres omezil automatické schvalování a poskytování úvěrů společnosti Fannie Mae kvůli jeho přílišnému vlivu na trh úvěrů.
Analytici ale očekávají, že Kongres žádné kroky nepodnikne, protože půjčky od Fannie Mae pomáhají financovat nákupy domů převážně pro nižší a střední příjmové vrstvy. Růst zisků by měl být podle očekávání dvojciferný. Přesto se akcie Fannie Mae obchodují na zhruba 50% diskontu vůči indexu S&P 500.