Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Průzkum: Exportní firmy jsou při výhledech a plánech optimističtější

aktualizováno 
Uvažujete o tom, že byste chtěli prorazit a své výrobky, služby či dobré nápady nabídli v zahraničí? Podle průzkumu společnosti Regus jsou na tom podniky, které exportují, ekonomicky podstatně lépe než ty, jež se zaměřují jen na tuzemský trh.
Podniky, které exportují, jsou na tom ekonomicky podstatně lépe než ty, které se zaměřují jen na tuzemský trh. Ilustrační snímek

Podniky, které exportují, jsou na tom ekonomicky podstatně lépe než ty, které se zaměřují jen na tuzemský trh. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

"Expanze do zahraničí může být pro podnikání přínosem a měly by ji nutně zvážit všechny společnosti orientované na domácí trhy, které nechtějí ztratit krok s konkurencí," říká Garry Gürtler, viceprezident společnosti Regus pro střední a východní Evropu.

Potíže jsou v nalezení spolehlivých lidí

Výsledky průzkumu naznačují, že firmy orientované pouze na domácí trhy potřebují zásadně změnit svůj přístup k obchodu. Mezi českými společnostmi působícími na mezinárodních trzích a těmi pouze na tuzemských trzích je propastný rozdíl v plánech do budoucna. Zatímco 81 procent firem orientovaných i na export zamýšlí v příštích několika letech expandovat ještě více, z podniků na domácích trzích uvažuje o expanzi jen 48 procent.

"Zjištění se týká velkých i malých firem a mělo by posloužit jako budíček těm společnostem, které jsou ještě stále orientovány výhradně na tuzemské trhy. Ty by se měly snažit nalézt efektivní a cenově dostupné způsoby, jak proniknout za hranice, aby si zajistily lepší příjmy a rozložily rizika," radí Garry Gürtler.

České podniky vidí největší problémy především v získání vhodných nemovitostí a nalezení spolehlivých lidí. Jedenáct procent firem uvádí, že největší překážkou v expanzi do zahraničí jsou potíže spojené se zřizováním pobočky v cizině. Přes padesát procent společností je navíc přesvědčeno, že případné zahraniční obchody musí být krátkodobé, protože není jisté, jak rychle podnik poroste.

Využít lze i program na podporu podnikání

Se vstupem na zahraniční trh může podnikatelům pomoci například program agentury CzechInvest CzechAccelerator. Je určen českým firmám především z oblasti informačních a komunikačních technologií, biotechnologií, které chtějí najít zahraničního partnera, ať už pro vstup cizího kapitálu nebo pro navázání spolupráce.

Úspěšní zájemci získají bezplatný pronájem kancelářských prostor a služeb, především však snadný přístup k potenciálním strategickým partnerům a ke špičkovým poradcům, nebo také možnost účastnit se pravidelných networkingových akcí s investory a dalšími lidmi, kteří mohou pomoci rozjet jejich podnikání v zahraničí.

"Díky tomuto programu dostávají dobré nápady prostor, aby se mohly dál přirozeně rozvíjet a proniknout zvláště na severoamerický trh. Jsme relativně malá a otevřená ekonomika silně zaměřená na export. Abychom zajistili i budoucí konkurenceschopnost, je potřeba vybudovat znalostní ekonomiku založenou na inovacích. Cesta k ní vede právě přes podporu kreativních technologických firem," říká Štěpánka Filipová z CzechInvestu.

Agentura před rokem otevřela svoje zahraniční zastoupení v Silicon Valley, v jednom z nejznámějších "podnikatelských inkubátorů" na světě. Zatím proběhla dvě výběrová kola, vybráno bylo dosud osm společností. Další zájemci se mohou do programu hlásit přímo na internetových stránkách www.czechaccelerator.cz.




Nejčtenější

Chtěl utáhnout nájem, tak začal podnikat a už má sedmičlenný tým

Radek Danč, provozovatel brněnské společnosti Internesto

Radka Danče dovedla k podnikání před pár lety tak trochu finanční nouze. Jako student bydlel v centru Brna a kamarád z...

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...



Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...

Kvíz: volno na svatbu či stěhování. Kdy ho musí firma proplatit?

Ilustrační snímek

Pokud jste zaměstnaní, pak určitě víte, že máte nárok na dovolenou. Jak je to ale v případech, kdy do práce nemůžete...

Tři osvědčené zásady, jak se vyhnout pracovnímu stresu z termínů

Ilustrační snímek

Stresuje vás, že máte před sebou úkol s pevně stanoveným termínem, o kterém víte, že je šibeniční? Nebo se umíte...

Další z rubriky

Tři osvědčené zásady, jak se vyhnout pracovnímu stresu z termínů

Ilustrační snímek

Stresuje vás, že máte před sebou úkol s pevně stanoveným termínem, o kterém víte, že je šibeniční? Nebo se umíte...

Poradna: jaké jsou záludnosti zkušební doby v novém zaměstnání

Ilustrační snímek

Cílem zkušební doby je, aby se zaměstnavatel a nový zaměstnanec lépe poznali a rozhodli se, zda chtějí ve spolupráci...

Hluk, maily, Facebook. Co nás ruší v práci a jak se naučit soustředit

Ilustrační snímek

Nestíháte svoji práci dokončit v obvyklé pracovní době? Stále vás něco odvádí od vašich úkolů? Cítíte se v kanceláři...

Další nabídka

Kurzy.cz

Nepatří vám pozemek nebo dům? Stát hledá vlastníky pro "pozemky bez majitele"
Nepatří vám pozemek nebo dům? Stát hledá vlastníky pro "pozemky bez majitele"

V Česku je stále mnoho pozemků a domů, které mají neznámého majitele, nebo se o ně právoplatný majitel nepřihlásil. Úřa... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.