Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kvalita prodeje životního pojištění je nízká, provize poradců vysoké

aktualizováno 
Mezi hlavní problémy českého trhu životního pojištění patří krátká životnost nových smluv a s ní související přepojišťování k jiné pojišťovně kvůli provizi, kterou pak znovu získávají finanční poradci.

Průzkum ukázal, že téměř třem čtvrtinám lidí bylo nabídnuto životní pojištění, které neodpovídalo jejich potřebám. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Dalším alarmujícím problémem jsou příliš složité produkty s nečitelnými poplatky a nesoulad nabízené životní pojistky s potřebami klienta. Podle průzkumu, který provedla společnost Deloitte ve spolupráci s agenturou Stem/Mark, vyplývá, že provize poradců při sjednávání životního pojištění jsou dokonce až 20krát vyšší, než kolik by byli klienti za poradenství ochotni zaplatit sami na základě hodnoty, kterou v poskytovaném poradenství vidí.

V Česku je životní pojištění podceňované

Životní pojištění je důležitým nástrojem finančního zabezpečení rodiny, v České republice je však stále podceňované. Podle statistik asociací pojišťoven si za životní pojištění Češi platí v průměru asi třikrát méně než například Němci nebo Rakušané. Pokud by zmizely problémy s kvalitou prodeje a posílila se důvěra v ty, jež pojištění nabízejí, mohlo by mít životní pojištění u nás velký růstový potenciál. 

„Průzkum odhalil velký rozpor mezi částkou, kterou by byl ochoten zaplatit finančnímu poradci klient a která je běžná na trhu jako provize. Za průměrné investiční životní pojištění s ročním pojistným 9 000 korun je běžná provize na českém trhu řádově 14 až 16 tisíc korun (160 - 180 % ročního pojistného), tedy 20krát víc, než by byl v průměru ochoten zaplatit zákazník,“ uvádí Peter Wright, partner v daňovém a právním oddělení Deloitte a doplňuje, že mladá generace klientů si bude chtít více vybírat pojištění sama, nebo mít skutečně nezávislého finančního poradce. Zkušeností ze zahraničí, například Velké Británie, Nizozemska nebo Německa, naznačují, že stávající model prodeje životního pojištění v ČR bude muset projít změnami.

„Je pozitivní, že některé pojišťovny a poradenské sítě chápou nutnost úroveň kvality na trhu zvýšit. Tyto pojišťovny například ustupují od počátečních jednotek u investičního životního pojištění nebo přestávají spolupracovat s pochybnými sítěmi. Někteří zprostředkovatelé zase například přijímají rozložení výplaty provize v čase, aby snížili jednostrannou motivaci na krátkodobý objem nového obchodu, nebo mají dohodnutou stejnou úroveň provizí od různých pojišťoven, aby se více posunuli ke skutečné nezávislosti,“ dodává ředitel poradenských služeb pro pojišťovnictví ve společnosti Deloitte Karel Veselý.

ZávěryCo ukázal průzkum

  • Většina respondentů (85 %) označila vysvětlení podmínek životního pojištění za rozhodně nebo spíše srozumitelné. Velmi polarizované názory byly na nezávislé finanční poradce, na jednu stranu měli nejvíce rozhodně spokojených respondentů (65 %) mezi těmi, kteří si životní pojištění uzavřeli, na druhou stranu nejvíce spíše nebo rozhodně nespokojených respondentů, kteří nakonec životní pojištění neuzavřeli (41 %);
  • Klienti, kteří mají životní pojištění uzavřené, jsou ochotni za poradenství při uzavírání životního pojištění zaplatit v průměru 657 korun. Pouze osm procent z nich by zaplatilo přes 1 000 korun. Klienti, kterým bylo životní pojištění nabídnuto neúspěšně, by zaplatili v průměru jen 319 korun;
  • Pokud posuzujme nestrannost nabízeného řešení, dosáhli lepších výsledků nezávislí finanční poradci (67 % respondentů bylo spokojeno) a zástupci pojišťoven (72 % bylo spokojeno). Hůře dopadli v hodnocení bankovní poradci (44 % respondentů nebylo spokojeno);
  • Alarmující je, že téměř třem čtvrtinám z těch, kterým bylo v minulosti neúspěšně nabídnuto životní pojištění, nabídka spíše nebo vůbec neodpovídala jejich potřebám;
  • Nejčastěji nabídl životní pojištění zástupce pojišťovny (48 %), v ostatních případech obvykle zaměstnanec banky (26 %), nebo nezávislý finanční poradce (24 %). Úspěšnost uzavírání pojištění je vyšší u zástupců pojišťoven a nezávislých finančních poradců a nižší u bankovních poradců;
  • S nabízením životního pojištění má zkušenost 72 % lidí, nicméně pouze 39 % má životní pojištění skutečně uzavřené, častěji jde o respondenty s maturitou a absolventy vysokých škol, životní pojištění nejčastěji uzavírají lidé ve věku 45-59 let;
  • Moravané mají uzavřené životní pojištění ve větší míře než obyvatelé Čech, podíl Pražanů s životním pojištěním je podle průzkumu nejnižší, necelá třetina. Životní pojištění má uzavřeno 41 % mužů a 37 % žen.
Autor:


Nejčtenější

Rodiny začínají počítat jinak. Podívejte se, na co Čechům schází peníze

Ilustrační snímek

Finanční situace českých domácností se vylepšuje. Jako dobrou ji vnímají čtyři pětiny rodin. Přesto osmdesát procent...

Pořídit si malou cukrárnu odradí i ty nejotrlejší, říkají podnikatelé

Ilustrační snímek

Dvacet stanovisek a ohlášení před zahájením činnosti a až třicet kontrol v rámci běžného provozu. Na to se musí...



První obchodní počin byl fiaskem, dnes jeho firma funguje už 26 let

Mít vlastní obchod byl vždycky jeho sen.

Jeho otec byl vášnivý zahradník. Zdeněk Adam mu musel od malička pomáhat a nenáviděl to. Přesto se dnes zahradničením...

Na splátku hypotéky padne průměrně 42 procent příjmů. A bude hůř

Ilustrační snímek

Pořídit si vlastní bydlení na hypotéku bude od 1. října výrazně složitější. Pro 13 procent Čechů jsou změny motivací...

Porovnali jsme osm možností, kdy a jak spořit pro své potomky

Ilustrační snímek

Pokud to dovolí finanční situace, spořit pro děti se snaží nejen rodiče, ale často i prarodiče. Způsobů a produktů,...

Další z rubriky

O dovolenou v cizině je obrovský zájem. Experti hlásí nové trendy

Ilustrační snímek

Chuť Čechů prožít dovolenou v cizině je letos obrovská. Přibývá lidí, kteří vycestují i vícekrát v jednom roce. Zároveň...

Většina tátů by potřebovala pro rodinu vydělat o 5 až 10 tisíc víc

Unikátní sonda do priorit českých otců naznačila, že muž si na sobě nejvíc...

Finančně utáhnout rodinu s dětmi není snadné. Jak to vnímají čeští otcové? Na tuto otázku hledal odpověď unikátní...

Zdravotní pojištění: kdo ho musí platit sám a jakou částku

Ilustrační snímek

Všichni občané České republiky musí každý měsíc uhradit povinné zdravotní pojištění. Za zaměstnance platí...

Turci a jejich učebnicové chyby

Turci a jejich učebnicové chyby

Kurzy.cz Základní problémy, které vedly k nynější nestabilitě turecké ekonomiky, jsem se pokusil stručně vysvětlit v textu pro v...

Najdete na iDNES.cz