Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chceme přátelské prostředí a mzdu 25 tisíc, vzkazují mladí lidé firmám

aktualizováno 
Rozsáhlý průzkum kariérních preferencí vysokoškolských studentů Universum zjišťoval, kde, jak a za kolik chtějí mladí lidé pracovat . A ptal se také, kde informace o firmách získávají.

Zatímco muže láká vidina vysoké budoucí mzdy, ženám záleží spíše na profesionálním rozvoji a na dobrých referencích. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

„Práce mě musí hlavně naplňovat a mít smysl,“ odpovídala většina z 15 tisíc respondentů. Z konkrétních odpovědí pak vyplynulo, že přes 60 procent mladých lidí touží v práci především po přátelském pracovním prostředí. Polovině dotázaných by se líbilo kreativní a dynamické prostředí a 40 procent by ocenilo flexibilní pracovní podmínky. Třetina chce zahrnout osobní zájmy do svého pracovního rozvrhu.

A protože se postupně mění nahlížení firem na zaměstnance, kdy si stále více uvědomují, že dobré výsledky podniku stojí právě na kvalitních lidech, nejsou požadavky mladé generace utopií. Zvláště nyní, kdy na trhu práce chybějí uchazeči, a firmy jsou ochotné v honbě za kvalitními kandidáty mnoho věcí splnit.

V průzkumu padla také otázka na mzdu. Průměrná měsíční mzda, kterou mladí lidé očekávají, je přes 25 tisíc korun hrubého bez odměn a bonusů. Stále ovšem přetrvávají rozdíly v mzdovém očekávání mužů a žen. Nejvíce se představy dívek a chlapců liší v odměnách v oboru IT (zhruba o čtyři až pět tisíc korun), prakticky nulový rozdíl je pak u právníků.

A zatímco pro muže je vidina vysoké budoucí mzdy na žebříčku kariérních preferencí na druhém místě hned po přátelském pracovním prostředí, ženám záleží spíše na profesionálním rozvoji a na dobrých referencích pro budoucí kariéru. Vidina vysokého výdělku je pro ně až na pátém místě.

Podle čeho si mladí vybírají zaměstnání?

Jednoznačně vede pohoda na pracovišti, a to u studentů všech oborů kromě práv. Pro ty znamená daleko více prestiž zaměstnavatele, vidina vysoké budoucí mzdy nebo práce představující výzvu. Pro studenty ekonomických oborů a techniky je důležitý také úspěch společnosti na trhu. A studentům IT připadá důležité mít flexibilní pracovní dobu. Velkou roli při plánování budoucího zaměstnání hraje také to, zda je možné budovat mezinárodní kariéru nebo se na čas v rámci zaměstnání přesunout do zahraničí.

Nejatraktivnější zaměstnavatelé

pro studenty ekonomických a technických oborů

  1. Google
  2. Česká národní banka
  3. Škoda Auto
  4. L'Oréal Group
  5. Český aeroholding
  6. Česká televize
  7. Ministerstvo zahraničních věcí
  8. Red Bull
  9. Microsoft
  10. Ministerstvo financí

Zdroj: Universum

Zajímavé je, že roste zájem o práci ve veřejném sektoru. Mladí lidé si práci ve státní správě spojují hlavně s dobrými referencemi pro budoucí kariéru a se stabilitou. Budoucí absolventi ekonomických oborů dokonce řadí ministerstvo financí a ministerstvo zahraničních věcí mezi deset nejatraktivnějších zaměstnavatelů.

Ale nejde jen o stabilitu. Podle personalistů láká mladé lidi i pevná pracovní doba bez přesčasů, při které se lze věnovat právě i koníčkům. Být od rána do večera v práci v soukromém sektoru, byť za vyšší mzdu, už není „in“.

Státní správa ovšem není oblíbená jen u nás. „V Německu byl v loňském roce nejatraktivnějším zaměstnavatelem pro studenty práva Spolkový kriminální úřad, hned za ním ministerstvo zahraničních věcí. V Polsku zase technici zařadili do první desítky preferovaných zaměstnavatelů Úřad technické inspekce a pro tamní právníky vedlo na plné čáře ministerstvo zahraničních věci. V Británii je atraktivní pro studenty přírodních věd a medicíny Úřad na ochranu životního prostředí,“ komentuje Irena Rákosová ze společnosti Universum.

Webové stránky jsou nejnavštěvovanější

Přes 94 % mladých lidí tráví on-line několik hodin denně. Kromě zábavy a socializace s vrstevníky hledají prostřednictvím digitálních kanálů také informace o svých možných zaměstnavatelích.

Může se hodit

Hledáte nové zaměstnání nebo naopak sháníte vhodné zaměstnance? Připojte se na portál jobDNES.cz.

Nejčastěji navštěvují webové stránky zaměstnavatelů, a to v 66 procentech. Dále hledají informace na sociálních sítích. Polovina využívá pracovní portály a kariérní weby. Skoro 40 procent mladých pročítá magazíny pro studenty a 34 procent chodí na prezentace zaměstnavatelů na akademické půdě.

Klasické inzeráty nebo bannery už vysokoškoláky neoslovují. Jako nejvyhledávanější digitální formu prezentace možného budoucího zaměstnavatele označují videa z dané firmy nebo rozhovory se stávajícími zaměstnanci a vedoucími pracovníky, které většinou čtou v novinách nebo na zpravodajských portálech.

Autor:


Nejčtenější

Platební karty dostávají nové funkce. Podívejte se, co už umí

Ilustrační snímek

Bezhotovostní placení „pípacími“ kartami strmě roste. Počet bezkontaktních transakcí v porovnání s loňskem stoupl o 28...

Češi mají mnohdy nesmyslné životní pojistky, říká odborník

Petr Borkovec

„V životním pojištění jsou Češi velmi často podpojištěni a mají nesmyslná připojištění,“ říká generální ředitel...



Víte, kolik let máte odpracováno? Pátrání se vyplatí kvůli důchodu

Ilustrační snímek

Pracovali jste pár let načerno? Už si nepamatujete, kde vás zaměstnali těsně po škole? Nechte si spočítat, kolik let...

Češi mění čile zaměstnání. A budou ještě aktivnější

Ilustrační snímek

Nezaměstnanost je na historicky nejnižších hodnotách. Zatímco firmy mají těžké časy, zaměstnanci naopak ty nejlepší....

Rozpoutá nová regulace národní banky od října hypoteční šílenství?

Ilustrační snímek

Česká národní banka zaznamenala nárůst objemu poskytnutých hypotečních úvěrů. Za mírným růstem stojí zřejmě i takzvané...

Další z rubriky

Siri, najdi mi novou práci. Průzkum zjišťoval, jak dnes hledáme uplatnění

Ilustrační snímek

Co je pro vás při hledání práce nejdůležitější? A jaké technologie využíváte? To jsou otázky, na které se lidí po celém...

Odborník radí, jak poznat a motivovat budoucího šéfa

Ilustrační snímek

Aby byli spokojení zaměstnanci, musí být spokojení i vedoucí. Na nich závisí správných chod společnosti. Jak poznat...

Bike hotel má velký úspěch. Koly žijeme, říkají majitelé

Armin Pomella se synem Andreasem

Měli prosperující rodinný hotel, ale také vášeň pro cyklistiku. Tak se otec a syn Pomellovi rozhodli posunout služby...

Rozbřesk: Koruna na vzestupné dráze, proč?

Rozbřesk: Koruna na vzestupné dráze, proč?

Kurzy.cz Česká koruna je na vzestupné dráze, a to zvlášť na frontě s dolarem, vůči kterému posílila od začátku týdne o skoro 2 %...

Najdete na iDNES.cz