Odhalte svoji konkurenci

Odhalte svoji konkurenci | foto: Profimedia.cz

Průzkum trhu si můžete udělat sami zdarma, nebo s agenturou za desítky tisíc

Podnikáte v nějakém oboru a rádi byste krom jiného věděli, jaká je aktuální situace s konkurencí, zákazníky, či je šance být úspěšný v určitém teritoriu? Možná máte i další tržní otázky, které vám nedávají spát. Odpověď je snadná – udělejte si průzkum trhu.

Ve vyspělých ekonomikách je větším problémem prodat než vyrobit. Proto je průzkum trhu základem úspěšného podnikání. Průzkum trhu se definuje jako činnost, při níž zjišťujeme okamžitý stav trhu, operativní změny a směry jeho vývoje.

Cílem průzkumu trhu je vytvoření předpokladů pro předvídání budoucího vývoje trhu, tedy vývoje poptávky, potřeb a přání zákazníků, příjmů zákazníků i chování konkurence. Obecně se dá průzkum trhu realizovat dvěma způsoby. Buď zůstaneme v kanceláři, anebo vyrazíme do terénu. Při průzkumu od stolu pracujeme s informacemi, které jsou v podniku nebo mimo podnik běžně k dispozici. Stačí je utřídit, zpracovat a vyhodnotit. Lze tak odhadovat změny ve spotřebě, sledovat výkyvy prodeje v různých obdobích roku, tržní životnost výrobků, účinnost propagace, pracovat s přehledy cen. Z uvedeného je zřejmé, že menší rozbory tzv. od stolu může zvládnout v menších firmách jedinec, nebo oddělení. Hlubší odborné analýzy ale nejlépe zpracují odborné firmy.

V terénu
Průzkum v terénu se pak zaměřuje na chování zákazníků, chování konkurence a zboží. Při zkoumání chování zákazníka sledujeme motivy nákupního chování, tedy proč kupují, zda prodávané výrobky splňují jejich přání a potřeby, zda dochází k reklamacím, jak často nakupují, jaké jsou nákupní zvyklosti, jaká je jejich kupní síla. Jinými slovy se snažíme najít odpověď na otázky: co se má prodávat, kde se má prodávat, komu se má prodávat, kolik, jak, kdy a za kolik se má prodávat.

Při zkoumání chování konkurence zjišťujeme, jakými metodami konkurence pracuje, zda bude rozšiřovat nebo omezovat nabídku zboží či služeb, zda pracuje na inovaci výrobků nebo výrobního programu, za jaké ceny prodává, jaké další služby při prodeji výrobků zákazníkům poskytuje. U zboží zjišťujeme užitné vlastnosti, vnější vzhled, kvalitu, cenu, balení, vliv na ekologii. Pokud se chcete do podobného průzkumu pustit sami, bude patrně lepší zanechat podnikání, protože vám na ně nezbude čas. Tak náročnou a odbornou práci zcela jistě svěřte firmě, která se průzkumem trhu zabývá. Na internetu jsou jich desítky, záleží jen na vašem výběru.

Velmi důležitá poptávka
Velký význam pro průzkum trhu má prozkoumání poptávky, kterou ovlivňuje řada činitelů. Je to například cena výrobku či služby, cena zastupitelných a doplňujících výrobků, příjmy kupujících, jejich zájmy a zvyklosti, podpora prodeje a poskytované služby Při jakékoli změně těchto činitelů se poptávka mění, čemuž se říká pružnost poptávky. Cenová pružnost poptávky je pak definována jako závislost poptávky na změně ceny výrobku.

Co je vlastně ta pružnost?
Poptávka může být cenově elastická, jestliže zvýšení ceny o jedno procento vyvolá větší než jednoprocentní snížení poptávaného množství a stejně tak pokud snížení ceny o 1 procento vyvolá větší než 1procentní zvýšení poptávaného množství. Poptávka je cenově nepružná, pokud zvýšení ceny o jedno procento vyvolá menší než jednoprocentní snížení poptávaného množství a snížení ceny o 1 procento vyvolá menší než 1procentní zvýšení poptávaného množství. K teorii lze ještě v závěru dodat, že poptávka po různých druzích zboží se při zvyšování mezd zvyšuje různým tempem. Platí však všeobecná zásada, že s růstem peněžních příjmů se poptávka přesouvá do oblasti kvalitnějšího, hodnotnějšího a luxusnějšího zboží.

Co se nabízí?
Když teď víte, co je průzkum trhu, možná byste se rádi obrátili na firmu, která se podobnou činností zabývá. I v České republice existuje velmi mnoho firem, které poskytují taylor–made výzkum, tedy přinese výsledky šité na míru zákazníkovi podle jeho požadavků. Ekonomické firmy, které se průzkumem trhu zabývají, připraví analýzu trhu podle klienta, ovšem zachovají přitom standardní postupy. Nejčastěji nabízenými produkty těchto firem bývá měření spokojenosti zákazníků, maloobchodní audit, komplexní analýza trhu, analýza reklamních kampaní, tematické kvalitativní výzkumy trhu a další.

Orientace do zahraničí
Ceník žádná z ekonomických firem zřejmě i z konkurenčních důvodů nikde nepublikuje. Cenové relace jsou však obecně závislé na náročnosti úkolu. Pokud si tedy najmete specializovanou firmu a budete chtít široký segment rozborů a dlouhodobější analýzu včetně například dotazníkových či tazatelských doplňujících průzkumů, připravte se na vydání nejméně v řádech desítek tisíc korun. A závěrem ještě douška pro ty, co se ohlížejí po zahraničí.

První orientaci vám můžou přinést webové stránky Ministerstva zahraničních věcí České republiky, které poskytují poměrně dobrý přehled o možnostech trhu, pracovních sil, legislativě a dalších faktorech důležitých pro podnikání ve vybraných cizích zemích. A nakolik vám budou průzkumy trhu v podnikání prospěšné a co si z nich vezmete? Zjistíte, jak na tom s firmou jste. Jestli jste za konkurencí nebo před ní, uvědomíte si možná, proč už dva měsíce máte plné sklady, nebo naopak se po vašem zboží jen zapráší. A třeba se odrazíte k zavedení nové služby nebo výrobku, se kterým dlouho váháte. Ale to už záleží jen na vašem uvážení a na podnikatelské intuici.