První dojem je důležitý

Při výběrovém řízení zaměstnanců, na obchodní schůzce, při jednání s novým zákazníkem, zkrátka vždy, když se setkají partneři, kteří spolu komunikují poprvé, je důležitý první dojem. Jakým způsobem si jej vlastně vytváříme?

 Tuto situaci ukazuje graf, na kterém je zobrazen vliv prvního dojmu (sloupce nahoře). Zde je velice dobře vidět, že na první dojem působí především prvky verbální, respektive neverbální komunikace, styl a způsob, jakým se lidé vyjadřují.

Samozřejmě, že při pohovoru nebo jednání nejde pouze o první dojem, ale pokud někdo chce dosáhnout svého cíle, musí zaujmout druhou stranu hned od počátku. Říká se, že 80 procent úspěchu je v přípravě. Je však vhodné dodat, že to musí být příprava kvalitní. Vraťme se zpět k našemu grafu. Sloupce dole ukazují, jakým způsobem se většina lidí připravuje na jednání, pohovor nebo podobnou komunikaci.

Statistika ukazuje, že lidé věnují více než 60 procent své přípravy faktoru, který ovlivňuje pozitivní výsledek jednání nebo pohovoru nejméně. Jednoduše řečeno ­ mnoho práce, a pro nic. Lidé se soustředí na produkt, vlastní znalosti, na výsledky a přitom jim uniká způsob, jakým se vyjadřují, i to, jak vypadají. Velice málo se zabývají stylem podání své "nabídky". Součástí dobré přípravy je rozhodně také analýza charakteru člověka, se kterým se chystá dotyčná osoba vyjednávat. Je třeba zjistit, co je mu milé, jakým způsobem komunikuje, a podobně. Pravda, ne vždy se takové informace dají získat předem, ale ruku na srdce: snaží se každý z nás v takovém případě zjistit něco o své protistraně na jednání, aby pak přizpůsobil svůj styl chování? Nebo se raději soustředí pouze na kvalitu svého "produktu" a skutečný zájem o partnera v jednání jde stranou?

příště: Image, který je vidět

Vliv prvního dojmu

Obsah prezentace 7 %
Styl komunikace 38 %
Osobní vzhled 55 %

Chybná příprava na jednání

Obsah prezentace 60 %
Styl komunikace 30 %
Osobní vzhled 10 %

Zdroj: MPSV