Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chcete být úspěšní? Naučte se naslouchat a dávat to ostatním najevo

aktualizováno 
Není důležité všechno v práci vědět, ale naslouchat lidem. To je ten klíč k dorozumění s ostatními. Kdo umí naslouchat, dokáže v kolektivu udržovat dobré vztahy a zamezit zbytečným konfliktům. Jak se naučit naslouchat, radí psycholog Jan Urban.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Důvod, proč je naslouchání důležité, mnohdy i důležitější než vlastní mluvení, není složitý. Chceme-li dosáhnout toho, aby nám ostatní naslouchali, což potřebujeme, abychom jim sdělili, co sdělit chceme, nebo je o tom dokonce přesvědčili, musíme jim naslouchat. A to většinou ještě dříve, než začneme hovořit. Získáme tak totiž jejich zájem.

S lidmi, kteří ostatním naslouchají a dávají to navíc i najevo, například otázkami, kterými se sdělení snaží lépe pochopit, se ostatní cítí lépe. Mají totiž pocit, že se jim dostává pozornosti a uznání. Naslouchání jako výraz zájmu a respektu je proto jednou z nejdůležitějších schopností, jak si naklonit druhé.

Osoby, které tuto schopnost mají a chápou, proč je důležitá, proto bývají oblíbené. Navíc se dokážou vyhnout řadě zbytečných problémů a nedorozumění.

Skutečnost je zpravidla opačná: lidé se neposlouchají

Zeptáme-li se osob na jakémkoli pracovišti, co je nejvíce trápí, většina z nich na jednom z prvních míst uvede, že „jim nikdo nenaslouchá“, případně se nezajímá, co si myslí.

Čtěte také

Lidí schopných naslouchat ostatním totiž není příliš mnoho. U většiny osob představuje tato schopnost dokonce jednu z největších slabin, kterou si navíc příliš neuvědomují. Nad svou schopností naslouchat druhým je proto dobré se kriticky zamyslet.

O sklonu podceňovat tuto schopnost nás velmi pravděpodobně přesvědčí jednoduchý test. Představme si člověka, o němž se říká nebo o němž se domníváme, že má velmi dobré komunikační schopnosti. Nebudete-li svou představivost nijak záměrně ovlivňovat, velmi pravděpodobně se nám vybaví někdo, kdo dokáže dobře a přesvědčivě hovořit. Daleko méně pravděpodobné je, že si představíme osobu, která vyniká svou schopností naslouchat ostatním.

 Další otázky k vlastnímu zamyšlení mohou být následující:

  • Nasloucháme tomu, co vaši kolegové říkají, nebo se v době, kdy hovoří, zamýšlíme spíše nad tím, co vzápětí řekneme sami?
  • Necháváme ostatní, aby vyslovili svůj názor, a neskáčeme jim do řeči?
  • Věnujeme názorům ostatních skutečnou pozornost?
  • Nemáme někdy sklon dokončovat věty, které ostatní pronášejí?
  • Záleží nám při diskusi na tom, abychom vyslechli stanoviska ostatních, nebo spíše na tom, abychom se vyjádřili sami?
  • Míváme občas pocit (a dáváte jej najevo), že předem víme, co ostatní chtějí říci?

Budeme-li při odpovědích na tyto či podobné otázky upřímní, velmi pravděpodobně dojdeme k závěru, že byste svou schopnost naslouchat mohli zlepšit.

Co nasloucháním získáme

Osoby, které naslouchají ostatním, jsou na pracovišti i jinde nejen vyhledávány, ale velmi často i více respektovány než ostatní. V případě sporů mají ostatní sklon stát na jejich straně. Snadněji se vyhýbají i mnoha stresujícím okolnostem, s nimiž je každodenní práce spojena, například sklonu některých osob pomlouvat ostatní.

Jan Urban (1953)

  • Autor publikací Přestaňte se v práci stresovat a Jak lépe naložit s časem.
  • Věnuje se personálnímu a manažerskému poradenství a firemnímu vzdělávání.
  • Je absolventem VŠE Praha a Filosofické fakulty UK, obor psychologie práce a řízení.
„Platy některých státních úředníků, především těch vedoucích, u nás patří k...

Často jim tak projde i chování, kterým by jiní popuzovali či si vytvářeli nepřátele. Jejich spolupracovníci si je totiž přejí mít ve svém okolí, a jsou proto ochotni jim v případě potřeby pomoci nebo vyjít vstříc. Budete-li tak ostatním naslouchat (a činit tak ochotně či se zájmem), získáte spojence, na něž se můžete obrátit nebo spolehnout. Navíc se můžete dozvědět řadu informací, které vám v práci pomohou.

Nasloucháme-li ostatním pozorněji, dokážeme se zpravidla vyhnout i řadě konfliktů, na pracovišti i jinde. Zájem a ochota naslouchat nám totiž přinesou i možnost lépe pochopit, co si lidé myslí, a vyhnout se tak zbytečným nedorozuměním.

V neposlední řadě je schopnost naslouchat ostatním i důležitým nástrojem, jak se vyhnout chybám a ušetřit tím čas. Posloucháme-li totiž požadavky či doporučení svých spolupracovníků, ale i instrukce a pokyny svých nadřízených pozorně, a v případě potřeby požádáme o jejich upřesnění, stávají se pro nás jasnější a srozumitelnější. Snižuje se tak pravděpodobnost, že svou práci budete muset opravovat, nebo dokonce předělávat, protože jsme jejich požadavky zcela správně nepochopili. Totéž se vztahuje ke schopnosti naslouchat požadavkům a potřebám zákazníků.

Co napomůže

Na zvyku naslouchat, neskákat ostatním do řeči a nechat je se vyjádřit se proto vyplatí zapracovat. Naslouchání je nejnáročnější ze všech komunikačních schopností, naučit se mu však přesto nemusí být složité.

Pomůže nám, pokud si uvědomíme, že nejsme jasnovidci, a proto nikdy přesně nevíme, co ostatní chtějí říci. Napomůže však i to, budeme-li jednání osob kolem sebe pozorněji sledovat.

Jakmile si totiž zvyk poslouchat ostatní – a dávat to najevo – začneme osvojovat, začnou se lidé v našem okolí cítit lépe. A to přesto, že si možná neuvědomí, v čem či jak se komunikace s námi změnila. Odměnou nám bude nejen větší obliba, ale i to, že se naše práce pro nás stane jednodušší.

Autor:



Nejčtenější

Chtěl utáhnout nájem, tak začal podnikat a už má sedmičlenný tým

Radek Danč, provozovatel brněnské společnosti Internesto

Radka Danče dovedla k podnikání před pár lety tak trochu finanční nouze. Jako student bydlel v centru Brna a kamarád z...

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...



Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...

Co si Češi závidí a co by chtěli mít jisté. Zapojte se do ankety

Ilustrační snímek

O Češích se říká, že jsou závistiví. Ale je česká závist stále tak silná, že se nám nedaří vymanit z klubka intrik,...

Kvíz: volno na svatbu či stěhování. Kdy ho musí firma proplatit?

Ilustrační snímek

Pokud jste zaměstnaní, pak určitě víte, že máte nárok na dovolenou. Jak je to ale v případech, kdy do práce nemůžete...

Další z rubriky

Hluk, maily, Facebook. Co nás ruší v práci a jak se naučit soustředit

Ilustrační snímek

Nestíháte svoji práci dokončit v obvyklé pracovní době? Stále vás něco odvádí od vašich úkolů? Cítíte se v kanceláři...

Měli odvahu jít za snem. Změnili profesi, která je dobře živila

Lukáš Vašek, majitel pekárny Oh Deer Bakery

Čím chceš být, až budeš velký? Poprvé se zeptá paní učitelka u zápisu, naposledy u absolutoria nebo maturity. Doktorka,...

Co si Češi závidí a co by chtěli mít jisté. Zapojte se do ankety

Ilustrační snímek

O Češích se říká, že jsou závistiví. Ale je česká závist stále tak silná, že se nám nedaří vymanit z klubka intrik,...

Další nabídka

Kurzy.cz

MONETA v hledáčku Société Générale? Francouzi nakoupili již 1% akcií
MONETA v hledáčku Société Générale? Francouzi nakoupili již 1% akcií

Mateřská společnost Komerční banky francouzská Société Générale kapitálově vstoupila do další domácí banky - MONETA Mon... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.