Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tři osvědčené zásady, jak se vyhnout pracovnímu stresu z termínů

aktualizováno 
Stresuje vás, že máte před sebou úkol s pevně stanoveným termínem, o kterém víte, že je šibeniční? Nebo se umíte vystresovat sami tím, že se pustíte do práce až v momentě, kdy termín hoří? Podle psychologa Jana Urbana nemusí být stresující žádný termín, ani ten nejnáročnější. Stačí dodržovat tři základní zásady.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Stres, který je s termíny spojen, totiž nemusí plynout z nich samých. Často pramení spíše z toho, jak k termínovaným úkolům přistupujeme.

1. zásadaČas je třeba odhadnout realisticky

Jestliže si stanovujete své termíny sami, stávají se stresujícími především proto, že nejste schopni správně odhadnout čas, který budete na vykonání úkolu potřebovat.

Čtěte také

Často se totiž domníváme, že úkol spojený s určitým termínem, je jednoduchý, a nebude s ním příliš práce. Máme proto tendenci „přidělit“ si na něj méně času, než by bylo žádoucí, nebo pracovat pomaleji, než je třeba. A to často až do chvíle, kdy se termín nebezpečně přiblíží.

Pomoci může, když zvážíte, kolik času jste na podobné úkoly potřebovali v minulosti, a pro jistotu „trochu“ přidáte. Orientačně můžete vyjít z toho, že úkoly většinou trvají zhruba dvakrát déle, než očekáváme. K realističtějšímu odhadu potřebného času pomůže někdy i to, když přistoupíte k úkolu jako novému či neznámému. Zdají-li se nám totiž určité činnosti známé, stává se naše představa o jejich časové náročnosti méně přesná. Čas potřebný k dokončení úkolu tak můžeme podcenit, například tím, že na úkolu začneme pracovat později, než je třeba.

2. zásadaTermíny nejsou vždy „svaté“

Jestliže vám termíny pro dokončení úkolu stanoví někdo jiný, například nadřízený nebo zákazník, je situace složitější. Když je vám ale jasné, že termín dokončení úkolu je nerealistický, pokuste se jej změnit. Váš vedoucí totiž nemusí mít o náročnosti úkolu zcela jasnou představu a ke kratšímu termínu ho může vést snaha předat úkol svým nadřízeným dříve, než je skutečně třeba.

Vyjednávat o změně termínu můžeme například s odvoláním na to, že „v rámci úkolu bude třeba provést činnosti A, B a C, o nichž lze realisticky předpokládat, že budou trvat tak a tak dlouho, pokud ovšem vše půjde dobře“.

Když dodáte, že byste raději na úkol měli dostatek času, abyste ho nemuseli uspěchat, je velmi pravděpodobné, že se vám termín podaří posunout a úkol vás tak nebude stresovat.

3. zásadaČas je třeba správně rozvrhnout

Pokud je termín stanoven pevně, je třeba si čas, který na úkol máte, správně rozvrhnout. Stanovte si tedy, kolik času mu budete věnovat a kdy a jak dlouho na něm budete pracovat.

Jan Urban (1953)

  • Autor publikací Přestaňte se v práci stresovat a Jak lépe naložit s časem.
  • Věnuje se personálnímu a manažerskému poradenství a firemnímu vzdělávání.
  • Je absolventem VŠE Praha a Filozofické fakulty UK, obor psychologie práce a řízení.
„Platy některých státních úředníků, především těch vedoucích, u nás patří k...

Například když máte úkol odevzdat do týdne, můžete se rozhodnout, že mu věnujeme 35 hodin. Poté si úkol třeba rozdělte do dílčích kroků, kterým realisticky přiřadíte určitý čas. Tyto kroky by pak ve vašem plánu měly získat v následujících dnech prioritu.

Dílčí kroky si přitom naplánujte na dobu, kdy jste schopni pracovat s maximální výkonností (je to zpravidla 2–3 hodiny dopoledne a 2–3 hodiny odpoledne) a kdy nás v práci nikdo příliš nevyrušuje.

Když nic nepomáhá

Pokud tyto zásady dodržujete a váš stres spojený s dodržováním termínů trvá, zkuste si položit několik otázek:

1. Nesnažím se své úkoly vykonávat příliš dokonale, možná dokonaleji, než je zapotřebí?
Termín vás může stresovat jen proto, že se toho v daném čase snažíte vykonat více, než je nutné. Je možné, že náš nadřízený či zákazník by dal přednost včasnému odevzdání práce i za cenu jejího méně dokonalého provedení. U každého úkolu je proto třeba ověřit, zda správně chápete jeho priority.

2. Pracuji skutečně natolik efektivně, jak bych mohl?
Je možné, že některé části úkolu byste mohli delegovat na někoho jiného. Možná by se daly použít i lepší nástroje nebo rychlejší způsob, jak práci vykonat. Můžete se proto pokusit zeptat některého kolegů, pracujících na podobných úkolech, zda postupují podobně jako vy.

3. Nemám sklon určité činnosti odkládat nebo se při jejich provádění nechat zbytečně vyrušovat?
Je-li tomu tak, je namístě zamyslet se nad tím, co vás k tomu vede, a pokuste se sklonu k odkládání čelit.

4. Nesnažím se pracovat příliš dlouho bez přestávky?
Úkoly s náročnými termíny nelze vykonávat, aniž byste práci občas přerušili. Práce bez přestávky totiž zpravidla není efektivní: naše produktivita při nepřerušované práci vždy postupně klesá. Přestávku lze vyplnit jakoukoli jinou činností, která by vám však neměla bránit vrátit se k práci po krátkém čase.

Jestliže tyto otázky zcela nepomohou, a termíny jsou pro vás i nadále stresující, zbývá poslední pravidlo:
Před prací se zhluboka nadechněte, uvolněte, připomeňte si, co všechno jste již pro provedení úkolu úspěšně vykonali, o které své schopnosti se můžete opřít a pusťte se do práce. Pomůže i to, když si uklidíte stůl či pracoviště, odstraníte z něj vše, co v danou chvíli nepotřebujete a zaměříte se na práci jako takovou. Tedy nikoli na termín, který před vámi stojí.

Autor:



Nejčtenější

Chtěl utáhnout nájem, tak začal podnikat a už má sedmičlenný tým

Radek Danč, provozovatel brněnské společnosti Internesto

Radka Danče dovedla k podnikání před pár lety tak trochu finanční nouze. Jako student bydlel v centru Brna a kamarád z...

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...



Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...

Kvíz: volno na svatbu či stěhování. Kdy ho musí firma proplatit?

Ilustrační snímek

Pokud jste zaměstnaní, pak určitě víte, že máte nárok na dovolenou. Jak je to ale v případech, kdy do práce nemůžete...

Tři osvědčené zásady, jak se vyhnout pracovnímu stresu z termínů

Ilustrační snímek

Stresuje vás, že máte před sebou úkol s pevně stanoveným termínem, o kterém víte, že je šibeniční? Nebo se umíte...

Další z rubriky

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...

Zábavné školení pomáhá udržet zaměstnance. Začal s nimi časopis Playboy

Ilustrační snímek

Firmy se snaží udržet zaměstnance jak se dá. V době minimální nezaměstnanosti totiž těžko hledají náhradu za ty, kteří...

Chtěl utáhnout nájem, tak začal podnikat a už má sedmičlenný tým

Radek Danč, provozovatel brněnské společnosti Internesto

Radka Danče dovedla k podnikání před pár lety tak trochu finanční nouze. Jako student bydlel v centru Brna a kamarád z...

Další nabídka

Kurzy.cz

Nepatří vám pozemek nebo dům? Stát hledá vlastníky pro "pozemky bez majitele"
Nepatří vám pozemek nebo dům? Stát hledá vlastníky pro "pozemky bez majitele"

V Česku je stále mnoho pozemků a domů, které mají neznámého majitele, nebo se o ně právoplatný majitel nepřihlásil. Úřa... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.