Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Píšete životopis? Nepřehánějte to s údaji, radí psycholog

aktualizováno 
Zaručených návodů, jak správně sestavit životopis, existuje celá řada. A mnoho z nich se naprosto mýlí. Proč se jimi raději neřídit? Která z doporučení jsou špatná?

Smyslem CV není někam o sobě umístit informace, ale dosáhnout toho, aby je někdo rychle našel. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

„Pokud to nespecifikuje zaměstnavatel, je jedno, zda použijete eurošablonu, vzor životopisu z webu, nebo vytvoříte vlastní kreativní dílo. Pokud je CV přiměřené a úpravné, vzhled nikoho nezajímá. Neřešte font a šířku řádků, držte se zdravého rozumu,“ radí psycholog Dalibor Špok.

Jak doporučuje, místo toho věnujte čas obsahu životopisu. Je bez chyb? Je relevantní pro pozici, na kterou se hlásíte? Nepředpokládáte něco, co čtenáři mimo vaši firmu nebude jasné?

Ne informace, ale čitelnost

Smyslem CV není někam o sobě umístit informace, ale dosáhnout toho, aby je někdo rychle našel. O vybrání vašeho životopisu mezi desítkami dalších často rozhodují sekundy. Najde v něm během této doby personalista vše, co potřebuje? Víte, co v něm vlastně hledá? Obvykle je to především to, o čem se píše ve zveřejněném pracovním inzerátu.

Může se hodit

Vygenerujte si svůj životopis - rychle, snadno a zdarma ZDE.

Nepoužíváte příliš dlouhé věty? Vyskočí na něj důležitá slova, ideálně tatáž, která se vyskytují v popisu pozice či požadavcích na uchazeče? Používáte odrážky, které zvyšují čitelnost?

Ne maximálně, ale optimálně

Uveďte o sobě vše podstatné, to je nebezpečná rada. Pokud byste o sobě měli sepsat opravdu vše, váš životopis by měl 100 stran. Personalista má na jeho posouzení několik desítek vteřin. Za tu dobu v něm musí najít všechno důležité. Jak mu pomůžete?

Nebuďte příliš detailní: v množství informací, v délce vět, zbytečnými údaji. Čím méně vycpávkových slov použijete, tím spíše vynikne to významné. Pokud pošlete mnohostránkový elaborát, spíše tím odradíte, než abyste zvýšili své šance na úspěch.

Ne univerzálně, ale specificky

Neexistuje „nejlepší“ verze CV. Mělo by se tolikrát lišit, na kolik různých pozic se hlásíte. Vždy musí být pravdivé, ale mělo by vybírat to, co je relevantní. Pokud se ucházíte o samostatnou pozici a dříve jste vedli tým, nerozepisujte se dlouze o dovednostech v této oblasti.

Sháníte práci?

Vybírejte z aktuálních pracovních nabídek na  jobDNES.cz

Nepište o tom, co pro post důležité není. Vyhnete se tak běžné úvaze personalistů: ten dělal něco jiného (píše o tom v polovině životopisu), tato práce jej nebude motivovat, tyto činnosti nedělal. Že je pravda opačná? Z čeho tak má soudit? Personalista hledá především překryv mezi požadavky na pozici a vašimi zkušenostmi. Cokoli jiného (méně i více) znamená často body dolů.

Ne získat pozici, ale být pozván k pohovoru

Pokud si nejste jisti, jak vysvětlit komplikovaná fakta, raději je nepopisujte vůbec. Životopis nemá poskytnout vyčerpávající údaje a už vůbec ne získat vám práci. Jeho účelem je, abyste byli pozváni k pohovoru, který rozhoduje. Při něm detailně rozvedete to, co by v heslovitém zápisu v životopisu mohlo být nesprávně pochopeno.

Nezapomínejte, že primární posuzovatel životopisu obyčejně není váš budoucí šéf, ale personalista, který vybírá uchazeče do prvních kol výběrových řízení a který často nezná všechny odborné zkratky či expertní termíny.

Ne životopis, ale váš výkon při osobním setkání

Význam životopisu se obvykle přeceňuje. Uchazeči ho tvoří hodiny. Věnujte místo toho čas významnějším aktivitám výběrového řízení, tedy pečlivé přípravě na pohovor a dobré komunikaci s tím, kdo má výběrové řízení na starosti. Své šance na získání nového místa tím zvýšíte spíš.

Autor:



Nejčtenější

Chtěl utáhnout nájem, tak začal podnikat a už má sedmičlenný tým

Radek Danč, provozovatel brněnské společnosti Internesto

Radka Danče dovedla k podnikání před pár lety tak trochu finanční nouze. Jako student bydlel v centru Brna a kamarád z...

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...



Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...

Kvíz: volno na svatbu či stěhování. Kdy ho musí firma proplatit?

Ilustrační snímek

Pokud jste zaměstnaní, pak určitě víte, že máte nárok na dovolenou. Jak je to ale v případech, kdy do práce nemůžete...

Tři osvědčené zásady, jak se vyhnout pracovnímu stresu z termínů

Ilustrační snímek

Stresuje vás, že máte před sebou úkol s pevně stanoveným termínem, o kterém víte, že je šibeniční? Nebo se umíte...

Další z rubriky

Co si Češi závidí a co by chtěli mít jisté. Zapojte se do ankety

Ilustrační snímek

O Češích se říká, že jsou závistiví. Ale je česká závist stále tak silná, že se nám nedaří vymanit z klubka intrik,...

Dva roky marně hledá práci. Je jí totiž přes padesát let

Ilustrační snímek

Absolvovala vysokou školu, pracovala v zahraničí, ovládá cizí jazyky. Přesto se paní Jiřině nedaří najít práci. Na vině...

Hluk, maily, Facebook. Co nás ruší v práci a jak se naučit soustředit

Ilustrační snímek

Nestíháte svoji práci dokončit v obvyklé pracovní době? Stále vás něco odvádí od vašich úkolů? Cítíte se v kanceláři...

Další nabídka

Kurzy.cz

Nepatří vám pozemek nebo dům? Stát hledá vlastníky pro "pozemky bez majitele"
Nepatří vám pozemek nebo dům? Stát hledá vlastníky pro "pozemky bez majitele"

V Česku je stále mnoho pozemků a domů, které mají neznámého majitele, nebo se o ně právoplatný majitel nepřihlásil. Úřa... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.