Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tipy psychologa, jak zařídit nezapomenutelné Vánoce s minimem peněz

aktualizováno 
Mnozí z náš utratí za Vánoce spousty peněz a někteří se kvůli nerozumnému utrácení dokonce zadlužují. Proč tak činíme? Podle psychologa Dalibora Špoka chceme, aby naše Vánoce měly hodnotu. Hodnota však není něco, co se kupuje, je to něco, co se prožívá.

O Vánocích zbytečně neutrácejte, ale raději budujte hodnoty, říká psycholog. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Špatně se domníváme, že má-li pro nás být něco hodnotné, musí to být drahé. Nebo že pokud se chceme cítit slavnostně, musíme nerozumně utrácet. Nebo že když si chceme něco dopřát, musíme se kvůli tomu zadlužit.

Neuvědomujeme si, že „mít hodnotu“, „cítit se slavnostně“ a „dopřát si potěšení“ jsou prožitky, a ty více souvisejí s naší psychikou než s penězi, které za ně utratíme. Hodnota není něco, co se kupuje. Hodnota se prožívá.

Nadělujte jinak než předměty vyměněné za peníze

Tím, že svým bližním koupíme drahý dárek, chceme dát najevo, že je máme rádi. Znamená to pro nás poselství: „Podívej, kolik jsem do tebe ochoten investovat“. Proč ale musíme takovou investici ukazovat pouze penězi?

„Podaří-li se nám změnit naše tradice a reflektovat je co do rozumnosti i skutečné hodnoty, podaří se nám nejen mnoho financí ušetřit, ale i mnohé hodnoty vybudovat,“ říká Dalibor Špok.

Psycholog Dalibor Špok

Co třeba: „Podívej, kolik jsem do tebe ochoten investovat času, kolik jsem do tebe ochoten investovat pozornosti.“ Nebo: „Půjdeme na celodenní výlet, budeme si jenom povídat, já nebudu navrhovat řešení tvých problémů a budu tě jen poslouchat.“ Proč si nedovolíme takové dárky?

Nejen proto, že darovat je mnohem složitější než vyměnit pár bankovek za zabalenou krabičku. Stojí nás to čas, soustředění, sebekontrolu. A ty jsou pro nás větším nedostatkem než peníze. Ovšem i pokud čas a chuť máme, v kořenech našeho přemrštěného utrácení leží obavy, že nebudeme-li nakupovat dárky, budeme vypadat jako škudlilové nebo chudáci.

Nesrovnávejte se, budete svobodní

Tyto obavy pramení především ze sociálního srovnávání, díky kterému budujeme svou sebehodnotu především na tom, jak nás vidí ostatní nebo jak se s nimi porovnáváme. Cítíme se sebevědomě, pokud máme lepší auto než soused, větší plat než kolega a šikovnější děti než sestra. V podobném duchu se potřebujeme srovnávat, kdo koupí dražší, vtipnější nebo trefnější dárek. To je v našich očích vítěz, ten druhý je pak „chudák“.

Vymanit se z pasti sociálního srovnávání znamená skutečně se osvobodit. Je to začátek naší možnosti jednat svobodně a rozumně.

Mizí střední třída

Expert varuje před průměrností a vyvolenými

ilustrační snímek

Druhou příčinou našeho utrácení je zvyk. Dáváme si drahé dárky, protože je to normální. Bylo by „divné“, kdybychom si je najednou dávat přestali. Pokud se chystáte letos poprvé do Afriky, přijde vám tato cesta „divná“ jen proto, že jste tam ještě nebyli? Naopak, nové věci chceme vyzkoušet, protože jsme je ještě nezažili. Tak proč to nezkusit i u zavedených zvyklostí?

Podaří-li se nám změnit naše tradice a reflektovat je co do rozumnosti i skutečné hodnoty, podaří se nám nejen mnoho financí ušetřit, ale i mnohé hodnoty vybudovat.

Více času pro děti, méně spěchu, zapojení rodiny do pečení cukroví, do úklidu domácnosti, dohoda, že si letos budete dávat hlavně vlastnoručně vyrobené dárky. To vše stojí poměrně málo financí. Ale stojí to nesrovnatelně více úsilí, nutnosti zklidnění, pozornosti, času. A právě tyto nelehké investice vytvářejí skutečnou hodnotu.

Čtyřikrát dražší neznamená čtyřikrát více radosti

Co platí o dárcích, platí pro celou oslavu Vánoc. Je přirozené, že si chceme užít „trochu více“. Koupit lepší alkohol a kvalitnější jídlo. Kde je ale strop tohoto „více“? Pochutnáme si dvojnásobně u dvakrát dražšího vína. Ale budeme pětkrát více spokojeni, když koupíme víno pětkrát dražší nebo když ho vypijeme pětkrát více?

Hodnota našeho prožitku není od určité míry vytvářena množstvím, ale spíše kontrastem, kvalitou a uvědoměním. Budu mít větší radost, když schroupám na přejedený žaludek půl kila cukroví, nebo když si po pár hodinách půstu opravdu vychutnám jen pár kousků, s plnou pozorností, s voňavým čajem?

Co s nevhodným dárkem

Internetové bazary se po Vánocích plní inzeráty: Prodám nevhodný dárek

Ilustrační snímek

Věříme falešné představě, že příjemnou emoci lze natahovat donekonečna. Radost z jedné hostiny chceme protáhnout na celé vánoční prázdniny, které tak chápeme jako jednu velkou žranici. Ale emoce je časově omezenou reakcí na změnu. První den nadbytku (obzvláště po několika dnech střídmosti) je velkou radostí. Druhý den je příjemný. Třetí už fádní.

Staňme se více psychology vlastního prožitku. Využívejme kontrast a uvědomění. Vydejme se s rodinou na delší zimní procházku do přírody - bez jídla a bez nápojů. Nebojte, tělo to překvapivě přežije. A po jejím návratu se vám prosté teplo domova a talíř horké polévky ze včerejška bude zdát tím největším luxusem na světě. Radost za pár kaček. K tomu jste si dobře popovídali, užili legrace a udělali něco pro zdraví...

O Vánocích zbytečně neutrácejte, ale raději budujte hodnoty. Budete-li umět slavit tyto svátky jinak než penězi, ušetříte (finančně) i vyděláte (na štěstí).

Autor:



Nejčtenější

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...



Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...

Tři osvědčené zásady, jak se vyhnout pracovnímu stresu z termínů

Ilustrační snímek

Stresuje vás, že máte před sebou úkol s pevně stanoveným termínem, o kterém víte, že je šibeniční? Nebo se umíte...

Polovina Čechů dá pod stromeček peníze, je to podle psychologa správné?

Ilustrační snímek

Darovat k Vánocům obálku s penězi v letošním roce plánuje 48 % Čechů. Vyplynulo to z aktuálního průzkumu finanční...

Další z rubriky

Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...

Naše práce je dřina, uchazeče to odrazuje, říká pekař

Meduna

Je brzy ráno, stojím v pekárně čakovického hypermarketu Globus a vypadám jak šmoula. Na sobě mám bílý ochranný hábit a...

Měli odvahu jít za snem. Změnili profesi, která je dobře živila

Lukáš Vašek, majitel pekárny Oh Deer Bakery

Čím chceš být, až budeš velký? Poprvé se zeptá paní učitelka u zápisu, naposledy u absolutoria nebo maturity. Doktorka,...

Další nabídka

Kurzy.cz

Rozbřesk: Jestřábí hlasy z ČNB sílí a české ministerstvo financí počítá už jen s...
Rozbřesk: Jestřábí hlasy z ČNB sílí a české ministerstvo financí počítá už jen s...

Po ČNB přišlo se svojí novou prognózou vývoje české ekonomiky i Ministerstvo financí ČR, které stejně jako centrální ba... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.