Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Psycholog ve firmách se vyplatí

aktualizováno 
Osobní problémy se často promítají do pracovního výkonu. Nemůžete na ně přestat myslet a občas vám připadá skoro nemožné se soustředit na práci. Proto některé firmy najímají pro své zaměstnance psychology.
Některé firmy mají dlouholeté zkušenosti s psychologem na pracovišti.

Některé firmy mají dlouholeté zkušenosti s psychologem na pracovišti. | foto: Profimedia.cz

Nová služba s anglickým názvem Employee Assistance je pak dostupná nonstop sedm dní v týdnu, v kteroukoliv denní i noční dobu. Náklady hradí firma paušálně.

Šance předejít tragédiím

Zatímco u nás je program Employee Assistance novinkou letošního roku, v zahraničí s ním má dlouholeté zkušenosti mnoho firem. V Česku ho využívá například farmaceutická společnost Sanofi-aventis.

"Program jsme zavedli letos v dubnu - jeho spuštění bohužel zapříčinily dvě tragické události, které se ve firmě staly během loňského roku," říká personální ředitelka Erika Vorlová. "Samozřejmě jsme tehdy zajistili potřebnou pomoc a podporu dotčeným zaměstnancům a jejich rodinám, ale kdybychom už v této době konzultační službu využívali, vše by bylo podstatně jednodušší. A možná by to jedné z těchto událostí umožnilo i předejít," dodává.

Ve firmě Rexam Beverage Can, která vyrábí nápojové plechovky, projevili o služby firemního psychologa podle personální manažerky Pavly Balcarové zájem sami zaměstnanci.

Společnost Procter & Gamble nabízí tento program zaměstnancům celosvětově a od ledna příštího roku se ho chystá zavést i v České republice. "Vedle služeb psychologů plánujeme zajistit ještě přímé poradenství ve finanční a právní oblasti, které lidem pomůže v situacích, jako je například prodej či koupě domu nebo bytu, vyřízení hypotéky, půjčky, pojištění a podobně. Bude se však jednat jen o nezávazné konzultace, nikoliv o služby advokáta," vysvětluje Ivan Krejčí z české pobočky Procter & Gamble.

Jak služba funguje

Informace, které psycholog dostane, jsou naprosto důvěrné. Zaměstnavatel se nedozví detaily ze soukromí pracovníků. Pouze jednou za půl roku dostane vyhodnocení celkové využívanosti služby a obecnou charakteristiku toho, co zaměstnance trápí. Pokud existuje možnost některým problémům do budoucna předcházet, odborníci navrhnou vhodná preventivní opatření.

Firma platí za každého zaregistrovaného člověka (tedy buď za každého zaměstnance, nebo jen za jejich vybrané skupiny) paušální poplatek, který se měsíčně pohybuje v řádu desetikorun - čím více je pracovníků, tím se cena poplatku za jednotlivce snižuje. Protihodnotou za tuto částku je pro každého účastníka kartička, na jejímž základě získává možnost kdykoliv požádat o profesionální psychologickou pomoc, a to buď telefonicky, nebo písemně e-mailem.

V případě potřeby si může s psychologem domluvit i osobní schůzku. Pokud je problém, který zaměstnanec aktuálně řeší, složitější a vyžaduje i zapojení dalších odborníků - například právníků, lékařů či finančních expertů - je možné zprostředkovat i jejich služby.

"I když jde o výhodu hlavně pro zaměstnance, přínos programu vnímá jednoznačně i zaměstnavatel," říká konzultantka Hana Jelínková ze společnosti Assessment Systems, která program Employee Assistance poskytuje od března letošního roku.

Lidé, kteří se potýkají s nějakými osobními problémy, se podle ní často hůře soustředí, což se logicky projevuje na jejich pracovním výkonu. I když jsou v zaměstnání fyzicky přítomní, v myšlenkách se stále vracejí ke svým záležitostem a nemyslí stoprocentně na to, co právě dělají. Nepozornost navíc zvyšuje riziko úrazů a následně i pracovní neschopnosti.

Osobní problémy snižují pracovní výkonnost. To je hlavní důvod, proč se firmám vyplatí nepřetržitý psychologický servis pro zaměstnance.

Autoři:



Nejčtenější

Automobilky přitvrzují. Ceny aut letí nahoru

Zdražování aut

Možná jste si toho všimli sami, pokud uvažujete o koupi auta a sledujete ceníky. V některých se najednou objevily vyšší...

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...



Dostali žárovky jako dárek, pak je měli draze zaplatit

Za žárovky jako dárek měl zaplatit skoro sedm tisíc. Ilustrační snímek

Žárovky jako dárek při podpisu smlouvy s novým dodavatelem energií jsou letitý šlágr. Smutné je, že si na takový dárek...

Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...

Polovina Čechů dá pod stromeček peníze, je to podle psychologa správné?

Ilustrační snímek

Darovat k Vánocům obálku s penězi v letošním roce plánuje 48 % Čechů. Vyplynulo to z aktuálního průzkumu finanční...

Další z rubriky

Hluk, maily, Facebook. Co nás ruší v práci a jak se naučit soustředit

Ilustrační snímek

Nestíháte svoji práci dokončit v obvyklé pracovní době? Stále vás něco odvádí od vašich úkolů? Cítíte se v kanceláři...

Potřebujete výkonnější zaměstnance? Dejte je do týmu, radí studie

Ilustrační snímek

Co motivuje zaměstnance k lepším pracovním výkonům? Podle studie výzkumníků ze Stanfordské univerzity je to spolupráce....

Co si Češi závidí a co by chtěli mít jisté. Zapojte se do ankety

Ilustrační snímek

O Češích se říká, že jsou závistiví. Ale je česká závist stále tak silná, že se nám nedaří vymanit z klubka intrik,...

Další nabídka

Kurzy.cz

21. listopadu: Tohle potřebujete vědět nejen o úterním obchodování na amerických...
21. listopadu: Tohle potřebujete vědět nejen o úterním obchodování na amerických...

Akcie ve Spojených státech v úterý posílily. Všechny tři hlavní indexy stouply na nové historické rekordy a skončily na... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.