Psycholog ve firmách se vyplatí

aktualizováno 
Osobní problémy se často promítají do pracovního výkonu. Nemůžete na ně přestat myslet a občas vám připadá skoro nemožné se soustředit na práci. Proto některé firmy najímají pro své zaměstnance psychology.
Některé firmy mají dlouholeté zkušenosti s psychologem na pracovišti.

Některé firmy mají dlouholeté zkušenosti s psychologem na pracovišti. | foto: Profimedia.cz

Nová služba s anglickým názvem Employee Assistance je pak dostupná nonstop sedm dní v týdnu, v kteroukoliv denní i noční dobu. Náklady hradí firma paušálně.

Šance předejít tragédiím

Zatímco u nás je program Employee Assistance novinkou letošního roku, v zahraničí s ním má dlouholeté zkušenosti mnoho firem. V Česku ho využívá například farmaceutická společnost Sanofi-aventis.

"Program jsme zavedli letos v dubnu - jeho spuštění bohužel zapříčinily dvě tragické události, které se ve firmě staly během loňského roku," říká personální ředitelka Erika Vorlová. "Samozřejmě jsme tehdy zajistili potřebnou pomoc a podporu dotčeným zaměstnancům a jejich rodinám, ale kdybychom už v této době konzultační službu využívali, vše by bylo podstatně jednodušší. A možná by to jedné z těchto událostí umožnilo i předejít," dodává.

Ve firmě Rexam Beverage Can, která vyrábí nápojové plechovky, projevili o služby firemního psychologa podle personální manažerky Pavly Balcarové zájem sami zaměstnanci.

Společnost Procter & Gamble nabízí tento program zaměstnancům celosvětově a od ledna příštího roku se ho chystá zavést i v České republice. "Vedle služeb psychologů plánujeme zajistit ještě přímé poradenství ve finanční a právní oblasti, které lidem pomůže v situacích, jako je například prodej či koupě domu nebo bytu, vyřízení hypotéky, půjčky, pojištění a podobně. Bude se však jednat jen o nezávazné konzultace, nikoliv o služby advokáta," vysvětluje Ivan Krejčí z české pobočky Procter & Gamble.

Jak služba funguje

Informace, které psycholog dostane, jsou naprosto důvěrné. Zaměstnavatel se nedozví detaily ze soukromí pracovníků. Pouze jednou za půl roku dostane vyhodnocení celkové využívanosti služby a obecnou charakteristiku toho, co zaměstnance trápí. Pokud existuje možnost některým problémům do budoucna předcházet, odborníci navrhnou vhodná preventivní opatření.

Firma platí za každého zaregistrovaného člověka (tedy buď za každého zaměstnance, nebo jen za jejich vybrané skupiny) paušální poplatek, který se měsíčně pohybuje v řádu desetikorun - čím více je pracovníků, tím se cena poplatku za jednotlivce snižuje. Protihodnotou za tuto částku je pro každého účastníka kartička, na jejímž základě získává možnost kdykoliv požádat o profesionální psychologickou pomoc, a to buď telefonicky, nebo písemně e-mailem.

V případě potřeby si může s psychologem domluvit i osobní schůzku. Pokud je problém, který zaměstnanec aktuálně řeší, složitější a vyžaduje i zapojení dalších odborníků - například právníků, lékařů či finančních expertů - je možné zprostředkovat i jejich služby.

"I když jde o výhodu hlavně pro zaměstnance, přínos programu vnímá jednoznačně i zaměstnavatel," říká konzultantka Hana Jelínková ze společnosti Assessment Systems, která program Employee Assistance poskytuje od března letošního roku.

Lidé, kteří se potýkají s nějakými osobními problémy, se podle ní často hůře soustředí, což se logicky projevuje na jejich pracovním výkonu. I když jsou v zaměstnání fyzicky přítomní, v myšlenkách se stále vracejí ke svým záležitostem a nemyslí stoprocentně na to, co právě dělají. Nepozornost navíc zvyšuje riziko úrazů a následně i pracovní neschopnosti.

Osobní problémy snižují pracovní výkonnost. To je hlavní důvod, proč se firmám vyplatí nepřetržitý psychologický servis pro zaměstnance.

Autoři:

Nejčtenější

Naspořil 400 tisíc a zkusil podnikat. Už má 260 zaměstnanců a míří výš

Praha,24.10.2018, Petr Palas, SPECIÁL PRO IDNES, FOTO MAFRA DAN MATERNA

Petr Palas začal při studiích na vysoké škole pracovat. Sbíral zkušenosti a střádal vydělané peníze. Pak založil v Brně...

Do úzkých ho dostal kamarád, kdysi prosperující firma asi zkrachuje

Drobným podnikatelům a živnostníkům dělají vrásky na čele mnozí odběratelé,...

Po studiích si Jaroslav založil rodinnou firmu se stavebninami. Dařilo se mu, zákazníci se jen hrnuli, až jednoho dne...

Co nahrává bleskovým zlodějům a systematikům, aby vás navštívili

Ilustrační snímek

Když dům či byt navštíví zloději, není to nic příjemného. Pojišťovny hlásí, že řada lidí jim přitom stále nahrává....

Zdražování pojistného se řidičům nelíbí, pojišťovny se proto snaží

Pojišťovny vědí, že klienti nesou zdražování nelibě, proto se snaží v povinném...

Asistenci zavoláte jedním zmáčknutím tlačítka. Na mobilu sledujete, jak k vám jede odtahové auto. Technik vám hned při...

Vydáte stovku, pětikoruna se vám vrátí, někdy i mnohem víc

Existuje nabídka řady firem, které vám za nákupy přes svůj portál dávají...

Utrácíte, a přesto šetříte. To není protimluv, ale nabídka řady firem, které vám za nákupy přes svůj portál dávají...

Další z rubriky

Jak se říjnové zpřísnění pravidel u hypoték dotkne daní?

Ilustrační snímek

Pořídit si nový byt či dům za hotové je pro naprostou většinu rodin nereálné. Pro řadu lidi je proto hypotéka jasnou...

Hypotéky prudce zdražují, očekává se další růst úrokových sazeb

Ilustrační snímek

Hypotéky podle předpokladů zdražují. V říjnu se úroková sazba zvedla na 2,66 procenta, zatímco v září byl průměrný úrok...

Státní hypotéka není takový trhák, jak se čekalo. Co vlastně je?

Ilustrační snímek

Mluvilo se o enormním zájmu. A počítalo se s tím, že bude objem peněz určený na státní hypotéku pro mladé vybraný do...

Šéf banky MONETA nakoupil akcie za milion korun

Šéf banky MONETA nakoupil akcie za milion korun

Kurzy.cz Současný pokles kurzu akcií MONETA Money Bank (dále jen MONETA) do blízkosti letošních minim z konce října přilákal šéf...

Najdete na iDNES.cz