iDNES.cz

Ptejte se JUDr. Petra Holce na oprávněnost výše bankovních poplatků

velikost textu:
vydáno 24.11.2005 14:00
OTÁZKA: Co si myslíte o chystané žalobě na ČSOB? Uspěje SOS? Nemo8
ODPOVĚĎ: Obecně a v rámci advolátní etiky žalobce a tedy i zastupující advokát nemůže garantovat výsledek sporu, který náleží nezávislému soudu. Je však třeba počítat i s předvídatelností soudního rozhodnutí, vzít v úvahu úspěšné spory proti bankám v Evropě a konečně i napovídající rozsudek MS v Praze jako soudu odvolacího v podobné věci.Konečně naše odměna je vázána až na úspěch ve věci. 24.11.2005 14:17
OTÁZKA: Jaké jsou vlastně moje možnosti obrany, pokud banka opět zvýší sazebník (myslím z právního hlediska)? Martina S.
ODPOVĚĎ: Ceny nejsou v tržní ekonomice regulované.Banka si však musí být vědoma toho, že je silnější stranou a služby(tedy iceny)nabízí ona. Klient o tom musí být dopředu zpraven a když nebude souhlasit, tak musí mít zaručen volný odchod od banky.To již platí, neboť banky zrušily,ty které jej účtovaly, poplatek za zrušení účtu.Tedy dejte pozor, zda vás banka předem a transparentně informuje o navýšení poplatků 24.11.2005 14:37
OTÁZKA: V cizině bankám stačí poplatky z úroků z půjček, proč všechny naše hrabou i na ostatních věcech? Vůbec se mi třeba nelíbí, polatek za příchozí platbu, za to že banka má moje peníze, tak jí ještě musím platit! Ondra
ODPOVĚĎ: Jde o konkrétní situaci v té které zemi a i bance.U nás je situace jiná a odvislá od předchozího vývoje, ale i v zahraničí jsou banky úspěšně žalovány. 24.11.2005 14:37
OTÁZKA: Je nějaký případ klienta v ČR, který by podobný spor proti bance vyhrál? XXX
ODPOVĚĎ: Je to případ částečného úspěch pana Volka proti CSOB, alespon ten byl medializován. Domnívám se však, že sporů a úspěšných proti bankám je mnohem více.Pan Volek však poněkud neštastně a sám formuloval žalobu, takže měl pouze částečný úspěch.Nicméně úspěšná část jeho sporu je zohledněna ve veřejné výzvě v podobě tzv. neadresného poplatku -takového, který je sice v sazebníku předjímán, ale je klientem neojednaný a nevztahuje se k žádné konkrétní a klientem využívané službě. 24.11.2005 14:39
OTÁZKA: Pane doktore, četla jsem na stránkách SOSu že bych neměla dávat žalobu sama. ale já fakt necháápu proč. Myslim, že když ji podám sama, tak na tom hodně ušetřim. Ty prachy co chcete za zastoupení, celých 15% z vyhrané částky, to je strašně moc... Přitom když budu postupovat pdle návodu, to znamená že tam dám všechno co píšete v dotazníku, tak by to snad mělo stačit, ne? Jarmila K.
ODPOVĚĎ: To je přirozeně vaše právo, pan Volek také žaloval sám.Těch 15% je celková částka- tedy výlohy naše a SOS, 19% DPH a naše odměna. Obecný návod, jak žalovat a co uplatňovat nedávám. 24.11.2005 14:40
OTÁZKA: Proc si vlastne banky uctuji poplatek za prichozi platby a to dokonce 2x vyssi nez je platba za provedeni platebniho prikazu? Da se proti tomu nejak branit? Davis
ODPOVĚĎ: Zo je otázka spíše etická a toho co trh a legislativa bankám dovolí.Každý by měl-tedy i banky reagovat na vyvíjející se prostředí.Navíc ale zde bude asi zahrnut i poplatek jiné banky-tedy banky příkazce. 24.11.2005 14:40
OTÁZKA: V jakém případě může žaloba na banku kvůli poplatkům úspěšná? Petr
ODPOVĚĎ: Předpokládám a vcelku již bylo i řečeno, že pro hromadnou žalobu i s ohledem na kapsu spotřebitelů navrhujeme pouze takové poplatky, které by měly být co nejvíc průchodné a představovat nejmenší riziko. 24.11.2005 14:42
OTÁZKA: Považujete za správné, že ve smlouvě nejsou uvedeny žádné konkrétný sumy za poplatky, jen odkaz na sazebník, který si může banka víceméně libovolně měnit? Dálě mě zajímá jak je to s výší poplatků za převody do ciziny. Musí opravdu převod třeba do Německa stát 100x tolik co do ČR? bigboban
ODPOVĚĎ: Odkaz na sazebník mají téměř všechny banky, myslím že i pro klienty by bylo neúnosné, aby každou změnu osobně projednávali.Nicméně z takové konstrukce vyplývají pro banky i povinnosti, dopředu informovat adresně, umožnit volný odchod, apod.Převod do Německa by neměl být 100 x dražší, pak by asi šlo o cosi nemravného.Obecně a v rámci advokátní etiky žalobce a tedy i zastupující advokát nemůže garantovat výsledek sporu, který náleží nezávislému soudu. Je však třeba počítat i s předvídatelností soudního rozhodnutí, vzít v úvahu úspěšné spory proti bankám v Evropě a konečně i napovídající rozsudek MS v Praze jako soudu odvolacího v podobné věci.Konečně naše odměna je vázána až na úspěch ve věci. 24.11.2005 14:46
OTÁZKA: Považujete cenu 60,- Kč za pouhou změnu limitu pro placení SIPO za přiměřenou? vladimír
ODPOVĚĎ: To je věc názoru a i toho, že ceny nejsou regulované. 24.11.2005 14:47
OTÁZKA: Byl jsem klientem ČSOB a dlouho mě štvali... Nejsem ale žádný sudič, ze soudu mám velký strach.. Co mám dělat? Neo
ODPOVĚĎ: Osobně vás chápu.SOS však písemně oslovilo CSOB - odpoveď negativní.Proto bylo rozhodnuto podat "hromadnou žalobu", spotřebitelům toto usnadnit o to pouze zaslat několik nezbytných dokumentů(výpis z účtu) SOS, minimalizovat tak jejich náklady a dát jim pravdivý signál o stavu věci- záleží tedy na postoji každého spotřebitele. 24.11.2005 14:55
OTÁZKA: Lze se bránit proti tomu, když banka naúčtuje poplatek za zrušení účtu a za 14 dní poté poplatek spojený s účtem, s tím, že pokud nebudou všechny poplatky zaplaceny, ke zrušení účtu nedojde? Co lze dělat proti tomu, když mi dají jako podmínky smlouvy brožuru s mnoha kapitolami, z nichž se k mému účtu vztahuje jen několik a nejde to vůbec poznat bez toho, že by jí člověk přečetl celou, neboť používají terminologii, která není ve smlouvě uvedená. Martin Heisler
ODPOVĚĎ: Váš dotaz souvisí s celkovým zlepšením klientů bank v ČR.Jsem členem komise pro takové zlepšení a takové věci by měly být předmětem rozsáhlejší změny legislativy, kterou připravuje MF ČR - to je i ta infomovanost, dostupnost a srozumitelnost. 24.11.2005 14:57
OTÁZKA: Jaká jsou rizika spojená s žalobou na banku? Je hromadná žaloba výhodnější? Klient
ODPOVĚĎ: Rizika již byla řečena-každý spor je spojen s menší či větší mírou rizika. Hromadná zaloba je pro spotřebitele výhodnější v tom, že je levnejší v případě neúspěchu a dále nikdo neplatí výlohy advokáta a SOS - to vše až v závislosti na výsledku(pozitivním) sporu. 24.11.2005 14:59
OTÁZKA: Psal jste, že byste doporučoval podávat žalobu pouze kvůli takovým poplatkům, které představují nejmenší riziko a jsou nejvíce průchodné. Které tím máte na mysli? Petr
ODPOVĚĎ: Pro úsporu času klikněte na www.spotrebitele.info nebo www.holec-advokati.cz, kde je přímý prolink. 24.11.2005 15:04
OTÁZKA: Pane doktore, vážně uvažuji o podání žaloby na ČSOB. Poplatek za vedení účtu považuji za nemorální. Běžný účet mám od roku 2001. Zaslechla jsem však informace o vysokých nákladech sporu. Je možné tyto náklady nějak předvídat, kde se mohu případně dostat k dalším informacím? Jana Opálková
ODPOVĚĎ: Souhlasím s Vámi, ohledně další otázky klikněte na naznačené stránky - jsou tam i příklady. 24.11.2005 15:05
OTÁZKA: Jak se nejjednodušeji mohu připojit k vaší žalobě? Chování banky už mám plné zuby a zastrašování ze strany ČSOB všech, kteří by to chtěli udělat, taky. David
ODPOVĚĎ: Opět úsporně - klikněte na uvedené stránky - tam jsou nezbytné informace a dotazy vám v případě potřeby budou zodpovězeny buď ze strany naší kanceláře, nebo SOS. 24.11.2005 15:06
OTÁZKA: Jsem klientem Ceske Sporitelny. Ta udelala chybu, kterou nechce priznat a ktera me stala penize. Rozhodl jsem se zmenit proto banku. Mohu se nejak vyhnout placeni poplatku za zruseni uctu, aniz by mi v budoucnosti hrozily z tohoto kroku nejake neprijemnosti? Dekuji. pekas
ODPOVĚĎ: Banky pod tlakem - ČS od 1.7. - zrušila poplatek za zrušení účtu, takže by neměl být již účtován. Dá se žalovat i zpětně - viz veřejná výzva pro klienty ČSOB. 24.11.2005 15:07
OTÁZKA: Jsem klientem ČSOB již 6 let a musím říci, že jsme velice nespokojen nejen s poplatky ale i s některými službami. Když se připojím k Vaší žalobě budete zastupovat mě nebo SOS? Radim K.
ODPOVĚĎ: Mým klientem je zatím SOS, ale jakmile přistoupíte k veřejné výzvě, udělíte mně procesní plnou moc. Doklady - tedy vlastně pouze výpisy - se zasílají SOS. 24.11.2005 15:07
OTÁZKA: Pane doktore, považujete za normální výši úrokových sazeb z běžných účtů i dalších produktů, zkrátka z peněz, které já půjčím bance (ve formě svého vkladu) ve srovnání s úrokovou sazbou za kterou je banka půjčuje dále? V obchodním světě snad existuje právní pojem - přiměřený zisk - viz třeba kauzy prodejců PHM. Je tento rozdíl úroků (desetiny % vůči jednotkám či desítkám %) přiměřený? Děkuji Petr
ODPOVĚĎ: Váš názor je správný a i fundovaný.Taková záležitost (ale i jiné) je však spíše pro veřejnou diskusi nebo i individuální žalobu (doporučuji však s fundovaným právním zastoupením), neboť je to trošku složitější a riziko zahrnutí do hromadné žaloby by bylo podstatně vyšší.I kdyz ne zcela identický, ale dosti obdobný případ banky v Rakousku prohrály. 24.11.2005 15:12
OTÁZKA: Má banka právo měnit frekvenci zasílání výpisů z účtu (např. ze čtvrtletních na měsíční) bez souhlasu klienta? Jak se lze tét zvůli bránit? marie
ODPOVĚĎ: Toto je jeden z nejčastějších stížnostních případů a záleží i na tom, zda a jak byl klient o tom dopředu informován, jde totiž vzdy o dvoustranný vztah banka x klient 24.11.2005 15:17
OTÁZKA: Má banka právo měnit frekvenci zasílání výpisů z účtu (např. ze čtvrtletních na měsíční) bez souhlasu klienta? Jak se lze tét zvůli bránit? marie
ODPOVĚĎ: Záleží na konkrétním případu. Obecně je frekvence výpisu dohodnuta ve smlouvě o bežném účtu, takže v tomto případě by byl nutný souhlas druhé strany. Záleží však také na tom, zda novelizované podmínky banky by toto nemohly změnit, tím např., že se předjímá souhlas klienta se změnou a pouze jeho negativní odpoved znamená nesouhlas, coz je příklad. O každém návrhu změny na dokumentaci vsak klient musí vedět predem a adresně, aby mohl vůbec reagovat.Bude však hlavně záležet na dokumentaci té které banky. 24.11.2005 15:34
OTÁZKA: Chápu, že není ve Vašich možnostech žalovat současně více bank, ale někde se začít musí. Co si myslíte o hysterických výstupech pana Tománka z ČSOB v médiích? Aleš
ODPOVĚĎ: Pan Tománek přirozeně hájí zájmy toho, pro koho pracuje, což by asi nemelo být jinak. Nicméně mě trochu zarazila zastrašovací taktika mediálního výstupu a upozornění z jeho strany, že v případe prohry kazdý klient zaplatí 4.500,-Kc, což by byla pravda pouze, kdyby klient žaloval sám, plněe prohrál a banka byla zastoupena pouze advokátem.Tak tomu ale nebude a podívejte se na zmiňované webové stránky, kde je příklad výpočtu-např. při 10 tisíc klientů a celkové sporné částce cca 20 mil. by na jednoho klienta připadlo průměrně 330 Kč za jednu instanci. Z naší strany a ze strany SOS argumenty tohoto druhu nikdy nepadly. Cílem toho výstupu bylo pravděpodobně odradit větší počet klientů participujících na hromadné žalobě.Závěrem je, že bude podána žaloba na ČSOB jen z toho důvodu, že na ní je nejvíce stížností na adresu SOS a již tam byl i onen zmíněný spor. 24.11.2005 15:53
zpět na osobnost