Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Public relations vytváří obraz o firmě

  11:06aktualizováno  11:06
Public relations je v České republice relativně nový, rozvíjející se obor. V zahraničí, kde má dlouhou tradici, patří k vyhledávaným. I v tuzemsku je o něj stále větší zájem. Práce v oblasti public relations patří rozhodně mezi ty zajímavější a různorodé. Bez nadsázky se dá říci, že neustále podporuje rozvoj osobnosti. Je vhodná spíše pro extrovertní typy. Zejména ve světě se řadí mezi prestižní a dobře honorovaná povolání.

Co je vlastně PR?

Obor public relations (PR) se v České republice vyvíjel postupně s tím, jak rostla potřeba významných firem budovat dobré vztahy s veřejností. Z toho vyplývá role zaměstnance PR: pomocí různých komunikačních nástrojů vytváří povědomí o existenci a činnosti firmy (instituce, značky či jednotlivce). Tím buduje jejich pověst. Odpovídajícím cílovým skupinám přináší informace nejen o komerčních aktivitách společnosti, ale deklaruje také její společenské postoje. Do této sféry patří sponzorské projekty, projekty sociální odpovědnosti firem, zaměstnanecká politika a podobně. Vytipování konkrétních cílových skupin (např. veřejnost, orgány státní správy, obchodní partneři atd.), a především správná volba obsahu i formy sdělení, která jsou těmto skupinám určena, tvoří základ práce zaměstnance PR. Podstatnou část pracovní náplně pracovníků tohoto oboru předst

Employee Relations Supervisor

avuje komunikace s médii. V neposlední řadě je "PR člověk" schopen řídit i komunikační procesy uvnitř firmy, pro niž pracuje. Další oblastí je organizace společenských akcí nejrůznějšího charakteru a rozsahu (společenských, kulturních, sportovních, vzdělávacích, apod.). Za zmínku 

Co je nutné udělat pro práci v PR?

Obor PR vyžaduje vzdělání vysokoškolské nebo vyšší odborné (ekonomický směr, žurnalistika). Ale jsou i další cesty.

Vysokoškolské studium a VOŠ
Cyklus přednášek na Univerzitě Karlově, konkrétně na fakultě sociálních věd. Také je možné absolvovat Vysokou školu mezinárodních a veřejných vztahů Praha, o.p.s. Dále Vyšší odborná škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha. Další variantou studia je Český institut reklamní a marketingové komunikace.

APRA
O osvětu v oboru PR se stará i Asociace PR agentur (APRA), která v ČR organizuje London School of PR (LSPR) - více na www.apra.cz. Jejích kurzů v ČR se mohou zúčastnit jak zaměstnanci členských agentur APRA, tak i zaměstnanci firem. Dále APRA organizuje například Akademii PR pro studenty VŠE a dalších vysokých škol.

Kurzy, semináře - externí studium
PR Klub - sdružení PR profesionálů z řad zaměstnanců PR agentur i PR oddělení firem - organizuje různé semináře a diskusní setkání, více na www.prklub.cz. UNYP (University of New York / Prague a La Salle University) v ČR - nabízí studium PR a komunikace, absolventi získávají titul MA in Communication and Public Relations

Interní vzdělávání
Tento trend přichází ze zahraničí a spočívá v systému vnitřního vzdělávání zaměstnanců. Ti absolvují interní školení, koučingy ve spolupráci s externími odborníky, výjezdní zasedání, atp.
stojí i vydávání firemních periodik a dalších tiskovin. "Samostatnou a velmi ceněnou součástí práce lidí z oboru PR je tzv. krizová komunikace," doplňuje Zdeňka Kuhnová, ředitelka PR agentury Impact. Přichází na řadu ve chvíli, kdy se firma dostane do problematické situace (například únik nebezpečné látky, havárie provozu, nečekané propouštění velkého počtu zaměstnanců apod.). Dobré zvládnutí komunikační strategie může zabránit velkým ekonomickým ztrátám, a zejména dokáže obhájit dobrou pověst firmy.

Předpoklady pro kariéru

Pro budování kariéry v oboru public relations je potřeba rozumět oboru samotnému, jeho filozofii a samozřejmě také ovládat metody práce. Předpokládá se i základní orientace v legislativě, která s oborem souvisí. Patří sem i znalost psychologie a obchodní a manažerské dovednosti (komunikační, organizační, analytické). A také schopnost psát například obchodní dokumenty, texty pro média a vytvářet ucelené prezentace, tedy rozsáhlé soubory logicky řazených informací pro klienty, kolegy či nadřízené. Z výše zmíněného je jasné, že klíčovou roli mezi předpoklady pro práci v PR hrají schopnost komunikace a intuice. Díky nim se člověk dokáže rychle orientovat ve vztazích mezi lidmi, které jsou určující pro chod každé firmy. Pracovník PR se neobejde bez kreativity a schopnosti operativně řešit problémy. Pro dobré zvládnutí všech úkolů je také nezbytné, aby si uměl dobře organizovat svůj vlastní čas.


Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Deset kroků, díky nimž projdete úspěšně pohovorem

Právě teď je velmi vhodná doba ke změně zaměstnání, pokud o ní uvažujete. Sháňka po odbornících je totiž obrovská. Psycholožka Stanislava Klocová radí, na co...  celý článek

Ilustrační snímek
Zajímavá povolání: disciplína je základ, říká profesionální sázkař

Můžou pracovat z domova, a přitom si za pár minut vydělat statisíce. Ale taky zažívají hodiny mučivého stresu, nejistoty, padají do dluhů a depresí. Práce snů,...  celý článek

Ilustrační snímek
Srovnání generací: V čem jsou dnes mladí lidé jiní?

Zatímco generace X byla ráda, že má nějaké slušné zaměstnání, ta následující toužila hlavně po vysoké mzdě a kariérním postupu, pro což byla ochotná sedět v...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...
Volební preference Median: Před volbami ztrácí ANO, ČSSD i KSČM na úkor SPD a Pi...

Podpora ANO, ČSSD i KSČM se podle říjnového průzkumu agentury Median od září mírně snížila. Podobně klesala i podpora T... celý článek

Grafton Recruitment Praha
TRAINING SPECIALIST

Grafton Recruitment Praha
Ústecký kraj
nabízený plat: 30 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.