Planeta nám za méně vyhozených bot poděkuje, zamítl prodejce reklamaci

aktualizováno 
Nové boty se mu začaly párat už po třech měsících, reklamaci však prodávající neuznal. Možná má nějakou anomálii prstů nebo si špatně stříhá nehty, stálo mimo jiné ve zdůvodnění. Je to správné posouzení reklamace, nebo jen klička obchodníka? Pikantní případ jsme nechali posoudit právníkem.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Letos v lednu si Jan Fritsch v D-sportu v centru Ostravy koupil boty. Do tohoto obchodu chodí nakupovat už léta a vždy byl spokojen. A spokojen byl i tentokrát. Značkové tenisky za 890 korun, navíc s prodyšným úpletem na vrchní straně. Ideální a pohodlná bota na léto, skvělý kup. 

V květnu začal v teniskách chodit. Jenže v místě, kde je koženka našita na textilní úplet, se brzy objevila dírka. A pak i druhá na druhé botě. A pak třetí, čtvrtá a ještě další. A tak se pan Fritsch rozhodl boty reklamovat.

Možná máte anomálii prstů, tvrdil prodejce

Reklamaci prodávající zamítl, podle něj nejde o vadu výrobku, ale o běžné přirozené opotřebování způsobené mimořádně intenzivním užíváním. Pan Fritsch se podivil, v botách jenom chodil a k tomu snad boty jsou? 

Fotogalerie

Celé odůvodnění prodejce si můžete přečíst ve fotogalerii, ty nejpikantnější argumenty však musíme citovat: „Bez možnosti prohlídky nohou uživatele výrobku nelze v dané chvíli zcela jednoznačně a spolehlivě určit, zda se jedná o důsledek nějaké orthopedické či anatomické anomálie prstů levé nohy nebo nesprávného zastřihování nehtů,“ píše za reklamační oddělení D-sportu Jiří Salapatek.

Podle jeho slov jsou reklamace vyřizovány podle přesných postupů a jasných pravidel a firma tak motivuje zákazníky ke správnému používání výrobku a tím i jeho delší životnosti. „Je to také v zájmu naší planety, která nám za méně vyhozených bot jednou poděkuje,“ uzavírá své odůvodnění Jiří Salapatek.

„Mně asi planeta vděčná nebude, já boty vyhodím, protože co jiného mám asi dělat s děravýma teniskama,“ komentuje zklamaný zákazník a ptá se: „Ta firma se mi vyloženě vysmívá, mám vůbec šanci nějak se bránit?“

Zákazníci D-sportu si stěžují

Podle internetových diskusí není pan Fritsch jediný, kdo má s reklamací v D-sportu špatnou zkušenost. Například uživatel Petr Gaska píše: „Systémově se všechny reklamace zamítají a ani se neodesílají k posouzení, jen se vytiskne univerzální zamítnutí na oblečení, že jsem pral na vysokou teplotu a ani si nevšimli, že mají posuzovat boty.“

V případě jiného zákazníka firma sice věděla, že posuzuje boty, ani jemu však nebyla reklamace uznána. „Vyjádření reklamace na formát A4: asi máte křivý nohy,“ píše v diskusi uživatel Roman Demi Bobíšek.

A do třetice ještě jedna zkušenost: „Po opakované reklamaci s prohlášením, že byla obuv užívána v souladu s návodem a navíc ošetřována impregnačním sprejem mi bylo sděleno, že impregnační sprej není v návodu a jeho používáním došlo k poškození. Úsměvné, ale velice smutné.“

Služba pro mimosoudní řešení spotřebitelských sporů VašeStížnosti.cz eviduje na D-sport, přesněji na společnost Dual Sport Pro s.r.o., od roku 2014 celkem 18 stížností, které se týkají neuznaných reklamací, nejčastěji právě u obuvi.

Jedinou možností je znalecký posudek

Ale pojďme zpátky k našemu čtenáři. Co si o posouzení reklamace  značkových tenisek myslí právník? „V tomto konkrétním případě je otázkou, zda odborně vypadající posouzení reklamace reklamačním oddělením společnosti je skutečně odborné. Místy působí spíše jako snaha vyhnout se odpovědnosti a pseudoodbornými výrazy odradit spotřebitele od dalšího postupu,“ míní vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený.

„Pokud spotřebitel reklamuje zboží v prvním půlroce po koupi, platí takzvané obrácené důkazní břemeno a je na prodávajícím, aby prokázal, že věc nebyla vadná již při převzetí, pokud chce reklamaci vyhodnotit negativně,“ vysvětluje Zelený. Prokázání této skutečnosti by mělo být provedeno odborně, nejlépe znaleckým posudkem, což se v tomto případně rozhodně nestalo.

„Při přístupu společnosti bohužel nezbývá nic jiného, než v rozporování pokračovat a nechat si od soudního znalce v oblasti obuvi vypracovat posudek,“ doporučuje vedoucí právní poradny. Pokud bude pan Fritsch v právu a soudní znalec zjistí, že na obuvi je vada, za kterou prodávající odpovídá, bude mít nárok na uhrazení všech účelně vynaložených nákladů spojených s reklamací, tedy například i na uhrazení znaleckého posudku.

„Obchodníci často spoléhají na to, že spotřebitele v případech, kdy se jedná o několik stokorun nebo pár tisícovek, nutnost nechat si vypracovat znalecký posudek odradí. Chování neférových společností se však změní jedině tehdy, když se spotřebitelé začnou bránit a neféroví obchodníci budou muset za svůj přístup platit,“ říká Zelený.

Po dotazu redakce obchodník změnil názor

O vyjádření jsme požádali jednatele společnosti Dual Sport Pro s.r.o. a zaslali mu kopii vyjádření reklamačního oddělení. Kromě jiného nás zajímalo, zda jej vůbec četl a zda s ním souhlasí. Na jeho žádost uveřejňujeme odpověď v celém znění:

„Tento konkrétní případ jsem na základě vašeho podnětu osobně prozkoumal a je mi za celou firmu velice líto, že k němu došlo. Řešení této reklamace je opravdu nešťastné a jedná se o chybu lidského faktoru. Reklamovaná obuv vykazovala známky opotřebení způsobeného běžným nošením (používáním výrobku) a ne výrobní vadu. Číst osobně všechna odůvodnění bohužel není v mých silách, četl jsem jej až na základě vašeho podnětu. Nemyslím si, že by tato formulace byla v pořádku a již jsme podnikli kroky k nápravě. Toto posouzení tedy nepovažuji za správné. Neříkám tím, že reklamace měla, nebo neměla být uznána, ale že formulace a způsob vyjádření k reklamaci se naprosto neshoduje se způsobem, kterým chceme se zákazníky komunikovat. Pana Fritsche jsme již kontaktovali a vše vyřídili k jeho plné spokojenosti,“ píše v e-mailovém vyjádření jednatel společnosti Dual Sport Pro s.r.o. Zbyněk Ollender.

Pana Fritsche už obchod opravdu kontaktoval, peníze vrátil a dokonce mu věnoval věrnostní kartu, která zaručuje slevu na další nákupy. „Ano, obchod nakonec vše vyřídil k mé spokojenosti, ale nebýt vaší redakce, boty by skončily v popelnici a moje peníze vlastně taky,“ uzavírá zákazník.

Autor: pro iDNES.cz

Nejčtenější

Do úzkých ho dostal kamarád, kdysi prosperující firma asi zkrachuje

Drobným podnikatelům a živnostníkům dělají vrásky na čele mnozí odběratelé,...

Po studiích si Jaroslav založil rodinnou firmu se stavebninami. Dařilo se mu, zákazníci se jen hrnuli, až jednoho dne...

Co nahrává bleskovým zlodějům a systematikům, aby vás navštívili

Ilustrační snímek

Když dům či byt navštíví zloději, není to nic příjemného. Pojišťovny hlásí, že řada lidí jim přitom stále nahrává....

Srazil na sjezdovce v Alpách lyžařku. Stálo to dva miliony korun

ilustrační snímek

Srážka s jiným lyžařem je podle pojišťoven poměrně častou pojistnou událostí. V alpských zemích navíc velmi drahou. V...

Vydáte stovku, pětikoruna se vám vrátí, někdy i mnohem víc

Existuje nabídka řady firem, které vám za nákupy přes svůj portál dávají...

Utrácíte, a přesto šetříte. To není protimluv, ale nabídka řady firem, které vám za nákupy přes svůj portál dávají...

Společně, nebo každý sám? Poradíme, jak řešit finance v domácnosti

Ma si mladý pár zřídit nový účet, ke kterému budou mít oba přístup,nebo to...

Mladý pár se rozhodne bydlet spolu. Výhledově by si chtěli pořídit vlastní bydlení a založit rodinu. Jak si však...

Další z rubriky

Mít finanční plán nemusí být nuda. Jak nastřádat tisíce i miliony

Ilustrační snímek

Špatní finanční poradci vám jen prodají finanční produkt, dobří předtím ještě řeknou: „Stejně jako každá loď má svůj...

Do úzkých ho dostal kamarád, kdysi prosperující firma asi zkrachuje

Drobným podnikatelům a živnostníkům dělají vrásky na čele mnozí odběratelé,...

Po studiích si Jaroslav založil rodinnou firmu se stavebninami. Dařilo se mu, zákazníci se jen hrnuli, až jednoho dne...

Když k Vánocům darujete peníze, nebuďte nudní. Poradíme vám

Ilustrační snímek

Nemáte čas kupovat vánoční dárky? Vaši blízcí zrovna rekonstruují byt, nebo šetří na auto, a tak je jim každá koruna...

Tento týden nabídne dividendy od GE, Philip Morris, Telefonica a spousty dalších

Tento týden nabídne dividendy od GE, Philip Morris, Telefonica a spousty dalších

Kurzy.cz Poslední předvánoční týden je poměrně strohý na hospodářské výsledky amerických korporací. Nicméně se s čísly představí...

Najdete na iDNES.cz