Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Malý pokoj, hluk, plíseň v koupelně. Co se dá reklamovat na dovolené

  14:00
Pokoj v hotelu byl tak malý, že jste se tam sotva otočili? Na oběd jste čekali běžně hodinu a půl? Můžete zájezd reklamovat. Loni to udělal každý stý klient cestovních kanceláří.

Na podání písemné reklamace máte 30 dní, ty se počítají ode dne ukončení zájezdu. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

1 Ujasněte si, zda má reklamace smysl

Zaplatili jste zájezd, byli jste zklamaní a rozhodli jste se, že vady budete reklamovat. Při tom musíte dodržet určitá pravidla. Jen tak máte šanci na vyřízení reklamace ke své spokojenosti.

Nejčastěji reklamované  problémy

  • 24 % Jiný než slíbený hotel
  • 20 % Nedostatečný úklid, špína
  • 15 % Jednotvárná nebo zkažená strava 
  • 11 % Nevyhovující pokoj
  • 10 % Plíseň či hmyz na pokoji
  • 4 % Nefunkční klimatizace
  • 3 % Hluk během dne i noci
  • 3 % Špinavá pláž
  • 3 % Špinavý, nefunkční bazén
  • 3 % Chybějící služby hotelu
    Zdroj: vasenaroky.cz

Je jasné, že plíseň v ložnici nebo čekání na jídlo, které běžně trvalo hodinu a půl, jsou nedostatky, za které byste měli dostat náhradu. Mnohdy však turisté zkoušejí reklamovat i věci, které nebyly tak úplně špatně, ale byly jinak, než si je představovali. Třeba že k moři bylo daleko nebo že v hotelu bylo moc cizinců. V tom případě je nutné nahlédnout do katalogu, prospektů či smlouvy, kterou jste s cestovní kanceláří podepsali. Co je v nich psáno, to platí. Pokud vám prodejce slibuje něco, co v katalogu výslovně uvedeno není, trvejte na tom, aby to připsal ke smlouvě.

Jsou věci, o kterých si turisté myslí, že přece na dovolené musí být automaticky, ale ono to tak být nemusí. Opět záleží na tom, co je ve smlouvě. Je to například výhled na moře, balkon, vana v koupelně, vlastní sprcha, klimatizace, televize či lednička na pokoji, bazén v hotelu, sauna, sportoviště, lehátka a slunečníky na pláž, organizovaná zábava pro děti.

Nejčastěji reklamované  destinace

24 % Řecko 
20 % Turecko
15 % Tunisko
11 % Egypt
10 % Bulharsko
4 %  Itálie

Nový občanský zákoník dokonce přinesl termín „náhrada za ztrátu radosti z dovolené“. Mnozí s turistů si tak myslí, že když ve vedlejším pokoji bydleli ne úplně tiší rodiče s dětmi a když k večeři nebyl ani jednou humr, kterého očekávali, je jejich dovolená zcela zkažená a cestovka by měla peníze vrátit.

„Počet reklamací na zkaženou dovolenou narůstá, klienti však nemají svá tvrzení podložena a bývají i dost agresivní,“ uvádí Kateřina Petříčková z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Zkaženou dovolenou lze uplatnit v opravdu vyhrocených případech. Typicky může jít třeba o svatební cestu, která má pro klienty hlubší význam než klasická dovolená.

2 Nemyslete, že se něco spraví „samo“

Podmínkou úspěšné reklamace je, že už na místě vyjádříte svou nespokojenost, ne však tak, že si postěžujete u večeře spolurekreantům nebo zpucujete pokojskou.

Připomínky musíte sdělit delegátovi cestovní kanceláře. Udělejte to prokazatelně, tedy písemně formou oběma stranami podepsaného protokolu. Je-li to možné, vyfoťte to, nač si stěžujete. Delegáta přivolejte nejlépe telefonicky. Kontakty vám jistě předal hned na počátku zájezdu, případně bývají vyvěšeny v recepci hotelu.

3 Počkejte si na reakci delegáta

Cestovní kancelář by měla zjednat nápravu co nejdříve. Termín stanovujete vy sami, měl by však být reálný, požadovat větší pokoj do deseti minut je nesmysl. Na druhou stranu, jestliže vznesete připomínku v pondělí, bylo by vám k ničemu, kdyby vás přestěhovali v pátek.

Pamatujte, že při přestěhování do hotelu horší kategorie máte stále nárok na vrácení části peněz, pokud vás však cestovní kancelář přesune do lepšího hotelu, než jste měli sjednáno, nemusíte doplácet nic.

4 Když se nic neděje, jednejte

Může se hodit

Zkušenosti jiných, hodnocení a recenze hotelů a ubytovacích zařízení, dojmy a zážitky z cest a zájezdů najdete zde

www.recenze.cz

Můžete tiše trpět nespokojeností, nebo část dovolené strávíte přeorganizováváním koupeného zájezdu a seženete si sami nové ubytování, zajistíte jinou stravu. Můžete to udělat, ale nemyslete si, že když jste si zaplatili tříhvězdičkový hotel a objevili v něm švába, obratem přesídlíte do pětihvězdičkového zařízení. V takovém případě by cestovka nebyla povinna platit rozdíl v ceně, nárok totiž máte pouze na úhradu nákladů oprávněně a účelně vynaložených.

5 Po návratu neotálejte

Na podání písemné reklamace máte 30 dní, ty se počítají ode dne ukončení zájezdu. Reklamaci můžete poslat jak pořádající cestovní kanceláři, tak cestovní agentuře, která vám ji prodala, ani jedna se nemůže odpovědnosti zřeknout. Pošlete dopis doporučeně, jestli půjdete předat reklamaci osobně, nechte si potvrdit kopii. A nezapomeňte své tvrzení doložit fotografiemi nedostatků, svědectvím ostatních rekreantů a kontaktem na ně.

Kde vám poradí

Když s reklamací v cestovní kanceláři neuspějete, obraťte se na odborníky:

Při nákupu služby v přeshraničním styku:

Na vyřízení vaší stížnosti má kancelář také 30 dní. Může vám vrátit část ceny zájezdu. Licitovat můžete v rámci takzvaných frankfurtských tabulek, které však nejsou právně závazné.

Pokud vám cestovka nabídne vyrovnání, se kterým nejste spokojeni, například slevu z ceny dalšího zájezdu, můžete se obrátit na právníka nebo na některou ze společností, které se zabývají vymáháním mimosoudních i soudních náhrad. Předem se těmto společnostem obvykle nic neplatí, svou provizi si berou jako procenta z dosaženého odškodného. Bývá to 20 až 25 procent.

Příklady reklamací:

  • Zájezd do Chorvatska pro dva za 14 tisíc, pokoj byl tak malý, že nešlo ani pořádně otevřít dveře (fotografováno z rohu do rohu), v pokoji nebyly úložné prostory a chyběla sjednaná minilednička. Terasa, která měla být u pokoje, byla společná s dalšími pokoji. Klientka získala odškodnění 6 000 korun.
    • 12denní pobyt u moře v Burgasu pro matku se dvěma dětmi, zájezd za 30 600 korun. Hotel nebyl tříhvězdičkový, jak bylo sjednáno, to by však klientce nevadilo tolik jako děsivá špína a zápach. Na fotografii plesnivý závěs ve sprchovém koutě. Cestovní kancelář uznala reklamaci a nabídla klientce odškodnění 1 320 korun. Díky společnosti pomáhající s řešením odškodného dostala nakonec 6 600 Kč.
  • Turecko, nebezpečná zásuvka v koupelně. Kromě toho byl pokoj pro čtyři velký jako pokoj pro dva, špinavé, staré vybavení, sprcha, koupelna a umyvadlo řešeny způsobem tři v jednom na ploše 1 m². Klientka získala odškodnění 10 procent z ceny zájezdu.

Sleva při nepovedené dovolené

Takzvaná frankfurtská tabulka uvádí procenta z ceny zájezdu, která lze požadovat jako slevu. Tabulka není závazná, ale obvykle se podle ní postupuje. 

Slevu ve výši pět až deset procent můžete uplatňovat, pokud například na dovolené máte jednotvárnou stravu, nedostatek teplých jídel, špinavé stoly nebo příliš malou plochu pokoje. Také pokud máte pokoj bez balkonu nebo bez výhledu na moře, to ale pouze za předpokladu, že vám to cestovka předem slíbila. Za jiný než smluvený hotel vám podle tabulky náleží sleva až do výše 25 %, za hluk v noci až 40 %. A pokud jste si objednali zájezd se stravováním a žádné jídlo jste nedostali, můžete podle tabulky žádat až 50% slevu.

  • Nejčtenější

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Fenomén Koh-i-noor. Žlutá tužka z Budějovic píše svůj příběh už 135 let

20. dubna 2024

Nebýt Elisabeth Hardtmuthové, která už nechtěla prát manželovy košile ušmudlané od uhlu, Koh-i-noor...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzdělání nestačí. O profesní kariéře často rozhodují měkké dovednosti

22. dubna 2024

Pracovní trh se dynamicky vyvíjí a neustále přináší nové výzvy. Zaměstnavatelé v dnešní době...

Vyvážejí do Asie i do Afriky. Recepturu a stroje si přísně chrání

27. dubna 2024

Jejich výrobek zná každý český chalupář. A často mu jeden nestačí. Přesto Papírna Moudrý stačí...

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Cestovní kanceláře posilují. Proč dává zájezdům přednost stále více lidí?

26. dubna 2024

Premium Cestování do zahraničí loni poprvé překonalo úroveň před pandemií covidu, čísla se tak dostala na...

Češi stále proudí do IT rekvalifikací. Chtějí do stabilního oboru s vysokými platy

25. dubna 2024

Podle dat ČSÚ za 4. čtvrtletí 2023 byla v IT pracovních pozicích jedna z nejvyšších průměrných...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...