Nyní máte nárok na pomoc od cestovní kanceláře při jakýchkoliv nesnázích na dovolené. Neznamená to však, že ji dostanete zdarma. Ilustrační snímek

Nyní máte nárok na pomoc od cestovní kanceláře při jakýchkoliv nesnázích na dovolené. Neznamená to však, že ji dostanete zdarma. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Pozor na letošní novinky, když pojedete na zájezd s cestovkou

  • 6
Smlouva o zájezdu nemusí mít od letoška písemnou formu. Plně postačí, když písemnou formu bude mít potvrzení o zájezdu, které vám pořadatel, tedy cestovní kancelář, vydá při uzavření smlouvy či bezprostředně poté.

Spolu s potvrzením o zájezdu musíte od cestovní kanceláře dostat doklad o jeho pojištění. Od letošního roku totiž podle nových paragrafů místo cestovní smlouvy uzavíráte s cestovní kanceláří smlouvu o zájezdu.

Zájezd je souhrnný název pro všechny služby, které si klient pro svůj pobyt sjednává. „Tedy kromě cesty zahrnuje i ubytování, jídlo a další možné služby v místě pobytu a tento produkt je připravený před podpisem smlouvy, ať už cestovní kanceláří jako balíček, či speciálně na přání zákazníka,“ vysvětluje právník Jiří Gaňo, který se na tvorbě zákoníku podílel.

Zapamatujte si

  • Od roku 2014 už při sjednávání dovolené nepodepisujete cestovní smlouvu, ale smlouvu o zájezdu, která zahrnuje i ubytování a stravování.
  • Smlouva o zájezdu nemusí mít od letoška písemnou formu. Plně postačí, když písemnou formu bude mít potvrzení o zájezdu, které dostanete od pořadatele zájezdu.
  • Podle nového zákoníku máte nárok na náhradu zkažené radosti z dovolené.
  • Cestovní kancelář odpovídá za zmaření zážitků z dovolené, které garantovala, například vzdálenost od pláže, bazén, klidná oblast.
  • Pořadatel zájezdu neručí za skutečnosti, které nemohl ovlivnit, jako je trvalý déšť, studená voda, hluční sousedé.
  • Při výpočtech náhrad se dá inspirovat zavedenými německými (tzv. frankfurtskými) tabulkami, které nároky specifikují, například špatné jídlo 20 až 30 procent z ceny.

Část smlouvy je možné nahradit obchodními podmínkami, na které lze odkázat i v potvrzení o zájezdu a jejichž součástí nemůže být, co druhá strana nemohla očekávat.

„Pokud by se například v obchodních podmínkách objevilo, že pořadatel může zrušit zájezd z důvodů, které spočívají čistě na jeho straně, a zákazník nemá právo na vrácení již zaplacené ceny zájezdu, nebude se k takovému ujednání přihlížet,“ upřesňuje advokát Vlastimil Pihera z advokátní kanceláře Kocián Šolc Balaštík. Podle smlouvy o zájezdu se mění rovněž některá práva vztahující se k reklamacím - zkracuje se lhůta pro reklamaci zájezdu zákazníkem, a to nejdéle na jeden měsíc od jeho skončení.

Jaké povinnosti má cestovní kancelář

Pořadatel zájezdu by vás kromě všech informací o místě, kde budete trávit dovolenou, dopravě, cestě nebo ubytování měl ještě před uzavřením smlouvy například informovat o všech vízových, pasových a zdravotních požadavcích zájezdu a lhůtách pro jejich vyřízení, protože i ty můžou mít vliv na vaše rozhodnutí ohledně místa pobytu. Nejpozději sedm dní před zahájením zájezdu by vám pořadatel měl doručit další podrobné informace k zájezdu.

Jednostranně zvýšit cenu zájezdu oproti původně dohodnuté částce může kancelář pouze, je-li to ve smlouvě předem dojednáno a také pokud se do jedenadvacátého dne před zahájením zájezdu zvýší cena za dopravu včetně cen pohonných hmot nebo platby spojené s dopravou, jako jsou letištní, přístavní či jiné poplatky zahrnuté v ceně zájezdu. Cenu může stejně tak zvednout zvýšení směnného kurzu české koruny použitého pro stanovení ceny zájezdu v průměru o více než 10 procent. Pořadatel zároveň musí v této době (21 dní před zahájením zájezdu) zákazníkovi odeslat oznámení o zvýšení ceny.

Tip na zájezd

Nevíte kam na prázdniny? Vyberte si dovolenou snů na dovolena.iDNES.cz.

Zákazník může před zahájením zájezdu odstoupit od smlouvy vždy, zato pořadatel jen když bude zájezd zrušený, nebo zákazník poruší svou povinnost (například zaplatí jen zálohu při rezervaci, ale už nedoplatí zbytek ceny).

Pomoc v nesnázích dostanete, i když je nezaviní třetí osoba

Oproti předchozí právní úpravě se ve prospěch zákazníka velmi rozšiřuje pomoc v nesnázích.

Plné znění paragrafů

http://obcanskyzakonik.justice.cz/
Zájezd: § 2521 - 2549

Dříve musela cestovní kancelář poskytnout pomoc v nesnázích, pokud byla škoda způsobena třetí osobou, která není spojena s poskytováním zájezdu, nebo neodvratitelnou událostí, které nemohlo být zabráněno, například živelní pohromou. Nový občanský zákoník počítá s tím, že pořadatel poskytne pomoc neprodleně, pokud se zákazník ocitne po zahájení zájezdu v nesnázích. Zákon však nestanoví povinnost cestovních kanceláří, aby pomoc v nesnázích poskytovaly bezplatně.

Smlouvy uzavřené před koncem roku

A co se stane v případě, že jste zareagovali na nějakou nabídku „First minute“ a uzavřeli smlouvu na letní dovolenou ještě před koncem loňského roku, tedy za staré právní úpravy? V takovém případě se nic neděje, můžete v klidu odcestovat. Pokud bude totiž vyhovovat ustanovením nového zákoníku, lze ji považovat za platnou smlouvu o zájezdu.