„Reklamační technici zamítli reklamaci na základě mechanického poškození,“...

„Reklamační technici zamítli reklamaci na základě mechanického poškození,“ zdůvodňoval regionální manažer AYZU s.r.o. Stanislav Cieplak. | foto: ČT Černé ovce

Tablet není spotřební zboží, tvrdil prodejce a reklamaci neuznal

  • 76
Josefa Lacušová si v prodejně sítě Gigacomputer v Ostravě koupila tablet za 3 690 korun. Po necelém půlroce se místo ikon objevila jen černá obrazovka, tablet nešel nabít ani spustit. A tak paní Lacušová zboží reklamovala u obchodníka.

Technik z obchodu, který provozuje formou franšízy společnost AYZU, se ozval do měsíce se zprávou, že si má zákaznice zboží vyzvednout, tablet je totiž neopravitelný. „Dokonce mi napsali, že mi ještě naúčtují 350 korun za diagnostiku, tak to je nehoráznost,“ rozhořčuje se paní Lacušová.

Tablet paní Lacušová nepřevzala a zaplatit za diagnostiku odmítla. Když nepochodila v prodejně, do firmy napsala e-mail.

„První odpověď byla z oddělení expedice, že tablet není spotřební zboží, což mě dostalo,“ popisuje zákaznice. Obrátila se na poradenskou linku dTestu a prodejci přeposlala vyjádření poradny, že tablet skutečně spotřební zboží je. Jenže následovalo další zdůvodnění. Paní Lacušová na prodejním dokladu podepsala, že tablet má pouze tříměsíční záruční lhůtu, protože jde o použité zboží. Teprve tehdy zjistila, že nekoupila nové zboží. Firma reklamaci stále zamítala, a tak se paní Lacušová obrátila na ostravskou poradnu Sdružení SOS Moravy a Slezska.

Stížností na Gigacomputer je více

Kde poradí zdarma

Pokud si nejste jisti, zda jste v právu, obraťte se na odborníky:

„V naší poradně jsme zaznamenali více stížností na firmu Gigacomputer,“ potvrzuje poradce Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska Gabriela Bartošová. Stížnosti na firmu se většinou týkají právě nevyřízení reklamací.

Sdružení se snažilo problém vyřešit a kontaktovalo prodávajícího. „Snažili jsme se prodejci vysvětlit, jaká práva a jaké povinnosti pro něho plynou ze zákona. Bohužel s prodejci nebyla kloudná řeč a nepřistoupili ani na mimosoudní řešení sporu,“ shrnuje poradkyně. „Teď už je řada na dozorčích orgánech, jako je Česká obchodní inspekce, nebo se zákaznice musí obrátit na soud,“ doporučuje Bartošová. Paní Lacušová se rozhodla obrátit na Českou obchodní inspekci.

Česká obchodní inspekce: prodejce porušil zákon

Podle České obchodní inspekce prodávající porušil zákon. „Informace o tom, že na výrobek je stanovena kratší záruční lhůta, v daném případě se jednalo o tři měsíce, je zcela v rozporu s Občanským zákoníkem a nemůže se vztahovat ani na použité zboží,“ vysvětluje ředitel Inspektorátu pro Moravskoslezský a Olomoucký kraj České obchodní inspekce Boris Stabryn.

U použitého zboží se může pouze po vzájemné dohodě prodejce se spotřebitelem sjednat lhůta kratší, ale nesmí být kratší než dvanáct měsíců. Česká obchodní inspekce proto u prodávajícího zahájila kontrolu. „Kontrolou zjištěné skutečnosti nasvědčují, že opravdu porušili zákon a hrozí jim ve správním řízení pokuta,“ doplnil Stabryn.

Reklamace? Doplaťte a dostanete nový tablet se zárukou

Po půlročním dopisování s firmou přišla nabídka. Pokud paní Lacušová zaplatí 650 korun za opravu svého tabletu a dostane tablet jiný se záruční dobou dva roky. Vypadalo to jako výhodná nabídka, i když proč platit za opravu, když je podle firmy tablet neopravitelný. Firma uvedla i konkrétní typ tabletu, který nabízela. „Zjistila jsem, že kupní cena nového tabletu je kolem dvou tisíc, jenže já zaplatila 3 690 korun a ještě bych měla doplatit 650 korun, za tu cenu bych takové tablety mohla mít dva,“ líčí zklamaná zákaznice.

S nabídkou tedy nesouhlasila, jenže poslední vyjádření firmy bylo jednoznačné: tablet je neopravitelný, záruka se na něj nevztahuje.

O případ se začali zajímat redaktoři Černých ovcí a vydali se do ostravské prodejny společně s paní Lacušovou, aby se zeptali, proč byla reklamace zamítnuta. „To řešili reklamační technici, kteří vlastně zamítli reklamaci na základě mechanického poškození,“ zdůvodňoval regionální manažer společnosti AYZU Stanislav Cieplak.

Na použité zboží není záruka, tvrdí prodejce

Místo show viděli jen vystoupení

Zklamaní zákazníci se cítí podvedeni a chtějí vrátit vstupné.

Tak to je opravdu zajímavé. Půl roku firma argumentuje tím, že záruka na použité zboží je pouze tři měsíce, ale před kamerou má najednou jiné zdůvodnění. Jak je to možné? „To je trochu složitější, záruka u použitého vlastně není žádná,“ řekl Cieplak.

Takže další změna. Nejdříve firma tvrdí, že záruční doba je tři měsíce, teď už není žádná. V  tom se však prodávající mýlí. I na použité zboží se vztahuje záruka minimálně 12 měsíců. Nakonec v prodejně přišli se vstřícným návrhem. Tablet vymění za jiný, za nový a paní Lacušová nemusí platit za opravu. Ale byl to tentýž tablet, který paní Lacušová už loni v prosinci odmítla.

„Pokud se paní Lacušová s firmou nedohodne, nebude jí zbývat nic jiného, než se se svými nároky obrátit na soud,“ doporučuje advokát Pavel Nastis.

Gigacomputer: šlo o chybu provozovatele obchodu

Nakonec paní Lacušová k soudu nemusí. „Den po natáčení se mi ozvali z Gigacomputeru, že mi vracejí peníze, ať si pro ně přijedu a ještě mi poslali omluvný e-mail, že chyba je na jejich straně,“ informovala paní Lacušová.

Omluvný e-mail přišel i redakci Černých ovcí, přímo od společnosti Gigacomputer. Ta vše vysvětluje jako chybu provozovatele obchodu.

„Reklamační řízení naší zákaznice, paní Lacušové, nebylo vyřízeno v řádném termínu z důvodu individuálního pochybení pracovníků franšízového partnera naší společnosti. Za tuto nepříjemnost bychom se chtěli paní Lacušové co nejupřímněji omluvit, protože se námi diskutovaný problém v naprosto žádném bodu neslučuje s dlouhodobě prosazovanými standardy péče o zákazníky naší společnosti. Uvedený nedostatek bude důrazně řešený tak, aby k podobnému nedorozumění již nikdy v budoucnu nemohlo dojít,“ píše v e-mailu obchodní manažer společnosti Gigacomputer Jiří Špunar.

Pamatujte si Užitečné rady

  • Kupující musí být před zakoupením zboží zřetelně upozorněn na to, že jde o použité zboží. Tyto výrobky musí být prodávány odděleně od ostatních výrobků.
  • I v případě koupě použitého spotřebního zboží má kupující práva z vadného plnění (to, čemu se podle dřívějšího občanského zákoníku říkalo zákonná záruka). Záruční doba je 24 měsíců, po dohodě obou stran lze tuto lhůtu zkrátit, podle zákona, ale nesmí být kratší než 12 měsíců.
  • Záruka u použitého zboží se nevztahuje na vady odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou věc měla při převzetí kupujícím.
  • Pokud se vyskytne vada, za kterou nese odpovědnost prodávající, má kupující nárok na bezplatnou opravu nebo přiměřenou slevu. Pokud jde o vadu neodstranitelnou, má právo na odstoupení od smlouvy.
, pro iDNES.cz