Řešení konfliktu? S argumenty a bez emocí

Konflikty patří k životu. Lidé nemusejí mít ani zvlášť významný důvod, aby si "vjeli do vlasů". A což teprve, když je ve hře také nějaká zcela objektivní příčina. To, že ve vzduchu už visí konflikt, ale nedokáže řada lidí rozeznat. Aniž si toho všimnou, octnou přímo v jeho epicentru. Ve hře už jsou v takové chvíli obvykle emoce a konflikt začne mít ničivý průběh. Stává se pro zúčastněné i přihlížející velkou zátěží. Ještě náročnější bývají konflikty, které mají "na svědomí" lidé, u nichž konfliktnost patří přímo k rysům jejich osobnosti.

Na jednom pracovišti například stačilo, když mladá asistentka předala zkušenému prodejci reklamaci se slovy: "Máte tu zase nějaký průšvih". Prodejce byl starší člověk, který těžce snášel jakoukoli kritiku. A ještě od začátečnice! Začal na ni řvát "co si myslí, že je hloupé mladé střevo" a přidal i další, drsnější výrazy. Dívka se rozplakala, běžela za šéfem a chtěla hned dát výpověď.

Řešení konfliktu závisí na tom, zda jde jen o konflikt s věcným jádrem, či zda v něm převažují stránky osobní. Věcné spory se řeší lépe, přesvědčivé argumenty zabírají. Horší je to u těch emocionálních, účastníci často trvají na svém a těžko se nechají přesvědčit, že nemají pravdu. V praxi se však obě možnosti dost často prolínají, takže i racionální spory o věcné záležitosti končívají u těžko zvládnutelných emocí.

V každém konkrétním případě konfliktu se člověk musí nejprve rozhodnout, zda má smysl celou záležitost řešit, nebo ji nechat raději bez větších zásahů a snahy odeznít.

V případě, že konflikt chce nebo někdy i musí řešit, měl by se dotyčný snažit zjistit, o co v něm jde a pokusit se odhadnout, jak asi budou zúčastněné strany reagovat. Podle toho pak může volit strategii jednání.

Důležité je zjistit si také co nejvíc informací o problémech i zúčastněných osobách a hlavně - zůstat v klidu, nenaštvávat se předem. Dlouhodobější spory a konflikty by se neměly řešit ve chvílích spěchu, ani tehdy, jsou-li ve hře například prudké změny počasí. Neměli bychom je řešit ani v případech, když má druhá strana právě nějaké větší osobní problémy. Určitě je dobře vyhýbat se opakovaným konfliktům navozovaným problémovými lidmi. A vždy je namístě se z každé konfliktní situace poučit - z případných vítězství i proher.

Jak přesvědčit šéfa, aby vám zvýšil plat? Jak vyjít z konfliktů v zaměstnání? Jak se obléci na důležité jednání? Odpovědi na tyto a mnoho dalších otázek, které jsou rozhodující při budování kariéry, vám přináší seriál 100 rad, jak být úspěšnější v práci. Připravujeme ho ve spolupráci s docentkou Evou Bedrnovou z pražské Vysoké školy ekonomické.