Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Říká vám něco rétorika? Měla by...

  23:33aktualizováno  23:33
Umět oslovit větší množství lidí vyžaduje poznat pravidla a osvojit si dovednosti rétoriky. Musíte například dobře vědět, co chcete říci a jaké prostředky pro své sdělení použijete. Musíte umět mluvit nejen přesvědčivě, ale také stručně, srozumitelně, věcně, s citem pro situaci. Nemůžete na všechny posluchače a za všech okolností působit stejně.

Někde to prostě chce větší vážnost, jindy se hodí spíše smysl pro humor a odlehčení situace.

Pokud nechcete posluchače nudit, nemluvte monotónně. Počítejte s tím, že pozornost lidí kolísá, čas od času některou myšlenku zdůrazněte. Tu odmlkami, řečnickou otázkou či hlasitější mluvou. Volte vhodné tempo řeči.

Pomalá řeč uspává, "kulomet" nestíhají posluchači vnímat. Je třeba výrazně artikulovat, podstatné myšlenky zopakovat, dát pozor na různé zvukové či slovní parazity (třeba mmm..., či různá čili, jaksi, jako), šetřit cizími slovy.

Mluvíte-li k více lidem, nemáte obvykle jasnou zpětnou vazbu.

Je proto důležité pozorně sledovat reakce posluchačů. Z mimiky a gestikulace těch, kteří vám naslouchají, můžete snadno zjistit, zda přitakají či reagují odmítavě.

Co radí JACK STACK, šéf České spořitelny
Pečlivě se soustřeďte na to, co chcete vyjádřit. Buďte přesvědčiví a sebevědomí. Nemluvte zbytečně dlouho a používejte srozumitelné výrazy. Je dobré promyslet si dopředu, co by si měli posluchači z vašeho projevu odnést jako klíčové, a mějte to stále na paměti.

V každém projevu je také třeba dobře si rozvrhnout začátek, prostředek a konec, vhodně zvolit pointu. Nejtěžší bývá získat správný odhad pro čas. Ten, kdo ví, co chce říci, s tím mívá menší problémy. Zejména pokud se drží zásady, že méně je někdy více a že není dobře se nadbytečně rozpovídat. Rozhodně bývají vhodnější spíše minutové než hodinové časové úseky.

Je také dobře, když člověk ví, čím působí na druhé: od toho, jak vypadá, jak se tváří, jaká používá gesta, jaký má typický postoj a chůzi, až po to, jaký má tón hlasu a intonaci či jaké používá slovní obraty. Na to však neexistují zaručené recepty. Člověk jen musí existující prostředky dobře sladit se svým naturelem. Pokud si nejste jisti, zkuste videozáznam a začněte s jeho kritickou analýzou.

Autoři:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Poradna: Proč si zřizovat soukromou datovou schránku a na co dát pozor

Stále více lidí uvažuje o zřízení osobní datové schránky, aby mohli pohodlněji komunikovat se státními orgány. Jaké jsou výhody a nevýhody datové schránky, to...  celý článek

Ilustrační snímek
Srovnání: kdy má podnikatel zůstat OSVČ a kdy se mu vyplatí společnost

Asociace malých a středních podniků a živnostníků srovnala z právního a daňového pohledu, co je pro podnikatele výhodnější - zda nést titul osoby samostatně...  celý článek

Ilustrační snímek
Studie: český pracovní trh je vyčerpán, potřebuje vzdělané migranty

Českým firmám docházejí zaměstnanci, nemají je kde brát, nezaměstnanost je minimální. Proto jsou otevřenější cizincům, stejně jako ostatní státy. Vyplývá to ze...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %
Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %

Necelý týden před volbami dál posilují preference hnutí ANO. Raketový nárůst zaznamenala SPD. Rostou také Piráti. Naopa... celý článek

Grafton Recruitment Praha
Product Support Analyst with German

Grafton Recruitment Praha
Praha
nabízený plat: 35 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.