Rozumíte své faktuře za plyn?

  • 2
V souvislosti se zdražením zemního plynu od 1. října tohoto roku dojde k mimořádnému odečtu stavu plynoměrů v domácnostech i ve firmách. Až se vám dostane do rukou formulář, na kterém jsou vyčísleny roční platby záloh, spotřeba plynu, různé koeficienty a sazby, budete možná zmateni.

Při důkladném pohledu zjistíte, že vyznat se v zúčtování plynu sice není složité, přesto budete koumat nad tím, kde plynárna vzala některé koeficienty a hodnoty. Hlavní věc, na kterou si zákazníci ještě nezvykli, je to, že ačkoliv jejich plynoměr měří spotřebu v metrech krychlových, plynárny účtují podle odebraného tepla v megawatthodinách.

Počítají podle vzorce, do kterého zahrnou přepočítací koeficient, hodnotu spalného tepla a celkovou spotřebu naměřenou na plynoměru. Je to tak podle jejich slov spravedlivější, průhledné však moc ne.

Občas se ceny plynu mění během zúčtovacího období i několikrát, potom plynárny dělají více mimořádných odběrů a vyúčtování je plné spousty údajů. „Vzhledem k tomu, že v roce 2005 se několikrát měnila cena plynu, objeví zákazníci na příští faktuře dokonce čtyři rozdílné ceny za kWh,“ říká Josef Šťastný z Energy Centre v Českých Budějovicích.

Neodečtou vás? Nahlaste se sami

Jednou za rok pracovníci plynárenské společnosti odečítají spotřebu plynu přímo na plynoměru. Máte-li ho za dveřmi, je vše v pohodě, pracovník, který plyn odečítá, se s vámi ani nemusí setkat. Po provedeném odečtu označí plynoměr nálepkou a je hotovo. „Kdo má plynoměr na nepřístupném místě, musí na odečítajícího pracovníka počkat.

Mít v osmi letech vlastní platební kartu? Proč ne. I taková je nabídka bank. Kdy má cenu založit dítě konto, ze kterého může vybírat a kolik to bude stát?Čtěte v aktuálním tématu ZDE.

„Když se neshodnou v termínu, může zákazník nahlásit dodavateli aktuální stav plynoměru sám,“ vysvětluje Miroslav Vránek z Pražské plynárenské. Nic nezkazí, když tak učiní písemně, ale některé společnosti umožňují i takzvaný telefonický samoodečet. V každém případě byste si měli pospíšit a učinit tak do tří dnů od termínu oficiálního odečtu.

Pokud se ani tato varianta nepovede, protože zákazník je třeba na delší dovolené, pomůže si plynárna kvalifikovaným propočtem podle vyhlášky 251/2001 Sb. Znamená to, že podle předchozí spotřeby a typu spotřebičů v domácnosti odhadne, jaký stav plynoměru je. Zákazník nebude ošizen: když se plynárna zmýlí v jeho neprospěch, při příštím zúčtování se vše srovná – klient pak zaplatí o něco méně.

Zálohy vám plynárna sama přepočítá

Spotřebovali jste v minulém roce málo plynu? Plynárna vám automaticky sníží zálohy. Jestliže počítáte s vyšší spotřebou, můžete si je sami opět navýšit. Lze to opět učinit telefonicky nebo písemně. Naopak při vysoké platbě během roku plynárna zálohy zvýší. „Předcházíme tak situaci, kdy klient platí nízké zálohy a pak je zaskočen vysokým nedoplatkem,“ říká k tomu Daniela Hartmanová, tisková mluvčí Pražské pynárenské.