Tak alespoň zní nezávazné doporučení centrální banky pro finanční domy na tuzemském trhu, které bude oficiálně zveřejněno tento týden. Platit začne od Nového roku a banky budou mít tři měsíce čas na úpravu svých obchodních podmínek.
V Česku je vydáno více než pět milionů platebních karet a neoprávněných transakcí po jejich ztrátě či odcizení jsou ročně řádově desetitisíce. „V poměru k celkovému počtu transakcí jde o desetiny procenta, takže to není takový problém jako například krádeže aut,“ soudí šéf Sdružení pro bankovní karty Milan Zátka.
Z vyjádření zástupců bank však vyplývá, že nejsou doporučením centrální banky nijak nadšeni a jeho bezmezné splnění bude spíše vzácnou výjimkou. „Ještě nejsme schopni říci, do jaké míry je převezmeme, ale do posledního písmene ne. Rozdíly ovšem klientům vysvětlíme,“ uvedl Pavel Hejzlar z ČSOB.
Doporučení centrální banky se netýká pouze platebních karet, ale veškerých elektronických platebních prostředků; například internetového bankovnictví či GSM bankingu.
Podmínky jednotlivých bank pro vydané karty se pro případ ztráty a zneužití podstatně liší a mohou se v nákladech pro klienta lišit o tisíce korun.
I kdyby banky doporučení centrální banky přijaly, neznamenalo by to od chvíle nahlášení bezmeznou ochranu klientů. „Klient samozřejmě nesmí hrubým způsobem porušit podmínky. Jestli si napíše PIN na kartu a ztratí ji, tak si za to samozřejmě ručí sám,“ uvedl Tomáš Hládek z centrální banky.
Evropská unie vydala doporučení pro banky v členských zemích v roce 1997 a ty je měly zavést do svých zákonů do dvou let. „S výjimkou Dánska se to nikde nestalo,“ uvedl Milan Zátka.
I centrální banka potvrzuje, že pravidla nejsou v Evropské unii žádné dogma. „Víme, že jsou plněna různým způsobem,“ potvrdil Hládek.
Pokud tuzemské banky nebudou doporučení respektovat, budou o tom muset klienty informovat v obchodních podmínkách, které jsou součástí každé smlouvy. To se může stát i předmětem konkurenčního boje, pokud technologie některé banky umožní podmínky plnit lépe a jiné bance hůře.
Podle Zátky je největší problém s doporučením, že od doby nahlášení klient za nic neručí. „U celé řady karet je problém určit přesný okamžik provedení transakce. Jde například o platby kartou přes takzvané žehličky, kde se přesný čas nezaznamenává,“ uvedl Zátka.
Podle něho také české banky, na rozdíl od amerických, kde je ochrana klientů podstatně vyšší, nemohou na škody z ukradených karet tvořit rezervní fondy. „To naše účetní předpisy nedovolují,“ řekl.