Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S autem na leasing si nemůžete dělat, co chcete

aktualizováno 
Finanční leasing osobních automobilů je skvělým produktem zejména pro ty nájemce, kteří dokončí leasingový vztah řádně podle plánovaného splátkového kalendáře. Vedle rizik na straně nájemce v případě zcizení či totálního poškození předmětu leasingu hrají neméně důležitou roli i omezená užívací práva po dobu trvání nájemního vztahu. Co si nájemce s předmětem leasingu během trvání nájemního vztahu může dovolit a co mu musí požehnat pronajímatel?
Ferrari Aurea

Ferrari Aurea | foto: DGFdesign

Možností jak zajistit financování automobilu je na trhu stále více a klienti si dnes mohou vybrat zpravidla mezi bankovním úvěrem, finančním leasingem a prodejem na splátky ze strany leasingových společností. Najít paušální odpověď, zda je lepší leasing nebo úvěr, jednoduše není možné. Na každé straně je určitá výhoda vykoupena jinou nevýhodou a naopak. Aspekt získání vlastnického práva k automobilu v případě úvěru je vykoupen poměrně zdlouhavým procesem záruk bance.

 

V případě leasingu je naopak jednoduché sepsání smlouvy s minimem požadavků na bonitu nájemce vykoupeno faktem, že předmět leasingu zůstává po dobu trvání nájemního vztahu v majetku pronajímatele, který si z této pozice vynucuje dodržování určitých pravidel vůči předmětu leasingové smlouvy. Jinými slovy, pozice nájemce je podstatně méně výhodná než pozice dlužníka v případě, že se rozhodne s předmětem nájmu nějakým způsobem naložit dříve, než dojde k úhradě poslední splátky a následnému přechodu vlastnického práva. Jaké jsou povinnosti nájemce při užívání předmětu leasingu po dobu trvání nájemního vztahu?

 

Nájemce nesmí zanedbat běžnou údržbu a opravy

Vzhledem k povaze vztahu nájemce a pronajímatele u finančního leasingu je předmět leasingové smlouvy zásadní pákou pronajímatele, jak si zajistit dodržování splátkového kalendáře nájemcem. Všechny náklady spojené s provozem, opravami a údržbou vozidla hradí nájemce a je v zájmu leasingové společnosti, aby tomu tak skutečně bylo. Tyto povinnosti detailně upravují všeobecné smluvní podmínky, které jsou součástí leasingové smlouvy a nájemce by si je měl před podpisem smlouvy důkladně prostudovat.

 

Předčasné ukončení smlouvy? Více si můžete přečíst v tomto článku: Leasing - dobrý přítel, zlý pán

Při teoretické nulové delikvenci leasingových smluv by byl požadavek pronajímatele na udržování vozidla v bezvadném stavu nájemcem v podstatě zbytečný. V některých případech se ovšem skutečně stane, že leasingová společnost předmět leasingu nájemci z důvodu nedodržování smluvních podmínek odebere. V takovém případě pronajímateli není lhostejné v jakém stavu předmět leasingu přebírá a v případě, že nájemce nedodržoval servisní a technické požadavky vozidla, ho bude za toto porušení všeobecných smluvních podmínek penalizovat. Je to logické, neboť od stavu vozidla se odvíjí jeho tržní hodnota a při předpokládaném prodeji předmětu leasingu novému majiteli popřípadě dalšímu využití finančního leasingu na nového nájemce realizuje leasingová společnost vyšší či nižší zisk. Přestože se to v drtivé většině případů nestává, tak pronajímatel má právo v podstatě kdykoliv zkontrolovat stav předmětu leasingu. Tato možnost samozřejmě v případě financování automobilu prostřednictvím úvěru odpadá, neboť vlastnické právo je na straně dlužníka, který může s financovaným předmětem libovolně nakládat.

 

Údržba a opravy povinností, technické zhodnocení podléhá souhlasu pronajímatele

Provádění běžné údržby a oprav patří mezi základní povinnosti nájemce, ke kterým se nájemce zavazuje ve smluvních podmínkách. Jiná situace ovšem nastane v případě, že nájemce má zájem nějakým způsobem navýšit technické parametry vozidla. Zatímco u údržby a oprav jde o odstraňování drobných závad a fyzického opotřebení předmětu nájmu, tak technické zhodnocení určitým způsobem navyšuje hodnotu vozidla a vylepšuje jeho parametry. Taková situace má navíc poměrně složité účetní a daňové souvislosti a je nutné v takovém případě postupovat v součinnosti s leasingovou společností.

 

Připomeňme si, že doba trvání leasingové smlouvy na automobil činí nejčastěji 36 měsíců. Tři roky mohou být dostatečně dlouhou dobou na to, aby nájemce změnil názor na vybavení svého vozu. Obvyklým technickým zhodnocením vozidla může být kupříkladu instalace klimatizace do vozidla, výměna motoru za motor vyššího obsahu apod. Přestože nájemce v takových případech postupuje v dobré víře a fakticky zhodnocuje předmět leasingu, tak jakýkoli zásah v podobě provádění technického zhodnocení vyžaduje souhlas pronajímatele. V takových případech je tedy nutné vyrozumět leasingovou společnost o záměru provést technické zhodnocení a zároveň vyčíslit náklady na něj. Nedílnou součástí požadavku je předložení technické dokumentace takové úpravy.

 

Obecně lze doporučit počkat s úpravami předmětu leasingu na skončení nájemního vztahu ukončeného převedením vlastnického práva na nájemce. Pokud je ovšem nějaká úprava z pohledu nájemce nevyhnutelná, pak je povinností nájemce vyrozumět pronajímatele a požádat ho o souhlas. Na souhlas pronajímatele nemá nájemce právní nárok a odpověď může být negativní.

 

V případě, že pronajímatel s navrhovanou úpravou vozidla souhlasí, pak je nutné vyřešit otázku, kdo ji zaplatí. V drtivé většině případů (zejména u malých částek) ponese platbu dodavateli technického zhodnocení na vozidle nájemce. Pokud využívá předmět leasingu k podnikání, pak může nájemce zaúčtovat náklady s úpravou předmětu leasingu do nákladů (buď přímo nebo je musí odepisovat). V případě, že je nájemce občanem a nevyužívá vozidlo k podnikání, pak je jednoduše zaplatí.

 

Nevíte si rady s pojištěním auta? Nevíte, zda se vyplatí? Poradíme vám v sekci Pojištění automobilu

Dojde-li k financování úprav na vozidle ze strany pronajímatele, pak je nevyhnutelný dodatek leasingové smlouvy a změna splátkového kalendáře. Leasingová společnost prvotně zaplatí dodavateli za provedené úpravy a v závislosti na finančním vyjádření těchto úprav o ně navýší vstupní cenu předmětu leasingu (jako vlastník o vozidle účtuje) a odepisuje (převyšují-li částku 40 tisíc) anebo je přímo zaúčtuje do nákladů (u úprav do 40 tisíc). Nájemci se v takovém případě změní splátkový kalendář, který je upraven o zmiňovaný výdaj rozpuštěný do splátek. Kromě obvyklé marže za finanční službu musí nájemce počítat s náklady za změnu smluvní dokumentace, které se budou pohybovat v řádech tisíců.

 

V případě malých částek lze nájemcům doporučit zaplacení úprav na vozidle z vlastních zdrojů. Pokud se ovšem provádí technické zhodnocení předmětu leasingu v řádech statisíců, pak není na škodu hledat řešení prostřednictvím financování ze strany pronajímatele a zároveň s tím související změny smluvní dokumentace. Souhlas leasingové společnosti k úpravě hodně záleží na jejím charakteru. Určitě nebude pronajímatel nadšen, pokud se nájemce rozhodne provést technické zhodnocení v podobě přestavby vozidla na sportovní vůz. Takové vozidlo si samozřejmě těžko hledá případného dalšího zájemce a v případě, že nájemce nedodrží smluvní podmínky nájemního vztahu a přijde o vozidlo, pak je na leasingové společnosti, jak s ním naloží. Obecně lze ovšem doporučit, aby nájemce s jakýmikoli úpravami předmětu leasingu počkal do ukončení nájemního vztahu, kdy získává neomezenou dispoziční volnost s vozidlem.

 

Leasing s vyšší zůstatkovou hodnotou? Je to výhodné? Více ZDE.

 

Povolila vám leasingová společnost úpravy na vozidle po dobu trvání leasingové smlouvy? Jaké jsou vaše zkušenosti s technickým zhodnocením předmětu nájmu? Těšíme se na vaše poznatky.

 

Autor:



Nejčtenější

Chtěl utáhnout nájem, tak začal podnikat a už má sedmičlenný tým

Radek Danč, provozovatel brněnské společnosti Internesto

Radka Danče dovedla k podnikání před pár lety tak trochu finanční nouze. Jako student bydlel v centru Brna a kamarád z...

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...



Zažil úspěch i pád. Dnes mluví o renesanci podnikání se zážitky

Jan Hájek

Před deseti lety založil firmu na zážitky. Lidem nabízí lety balonem, jízdu v rychlém autě, adrenalin ve větrném tunelu...

Kvíz: volno na svatbu či stěhování. Kdy ho musí firma proplatit?

Ilustrační snímek

Pokud jste zaměstnaní, pak určitě víte, že máte nárok na dovolenou. Jak je to ale v případech, kdy do práce nemůžete...

Tři osvědčené zásady, jak se vyhnout pracovnímu stresu z termínů

Ilustrační snímek

Stresuje vás, že máte před sebou úkol s pevně stanoveným termínem, o kterém víte, že je šibeniční? Nebo se umíte...

Další z rubriky

Pojišťovna začínala v pokoji, pak přišel úhoř Pepa a slavné osobnosti

Dobové plakáty, inzeráty a reklamy dnes vzbuzují úsměv, přesto jsou zajímavým...

Česká pojišťovna letos oslavuje 190. výročí svého založení. Její historií prošli významní státníci, výjimečné osobnosti...

Jaké výluky a háčky mívají odpovědnostní pojistky a co neuhradí

Ilustrační snímek

Když způsobíte škodu někomu jinému třeba při cyklistice, lyžování či jiném sportu, nebo na nákupu, provozem domácnosti,...

Úhel pohledu se mění: povinné ručení za hubičku není dobrá volba

Ilustrační snímek

Někteří Češi berou povinné ručení stále jako nutné zlo. Hledí jen na co nejnižší cenu a volí co nejnižší zákonem...

Další nabídka

Kurzy.cz

MONETA v hledáčku Société Générale? Francouzi nakoupili již 1% akcií
MONETA v hledáčku Société Générale? Francouzi nakoupili již 1% akcií

Mateřská společnost Komerční banky francouzská Société Générale kapitálově vstoupila do další domácí banky - MONETA Mon... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.