Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Samé poplatky... aneb jak číst ve výpisu

aktualizováno 
Nacházíte na výpisu z účtu čísla a položky, které sice musíte zaplatit, ale vůbec jim nerozumíte? Tak jste na tom stejně jako mnozí další. Trochu nesrozumitelná je jak řeč bankovních výpisů, tak i politika tvorby bankovních poplatků. Jak se stanovují?
Peníze

Peníze - Peníze - ilustrační foto | foto: MF DNES

Vysvětlení nabízí hlavní ekonom Volksbank Vladimír Pikora: „Myslím, že v pozadí různých výší poplatků je struktura produktů služeb, kterou banky nabízejí a kterou klienti žádají.

S každým produktem jsou pro banky spojené jiné náklady a rizika. Jejich množství a podíl na všech příjmech banky pak vedou k tomu, že některé poplatky mohou být výrazně odlišné
než v zahraničí.“

Jak číst ve výpise

(na příkladu České spořitelny - grafiku k příkladu naleznete ZDE)

1. Pořadové číslo výpisu určuje, za který měsíc v roce je výpis vystaven. Údaj 4. strana z 5 je určen pro nepořádníky, kteří si jednotlivé listy výpisu hned nesecvakli a dodatečně dělají pořádek.
2. Zůstatek na účtu k aktuálnímu datu (v tomto případě 30. 12.), převedený z minulého listu výpisu.
3. Výběr z bankomatu 1000 korun, vybráno bylo 30. prosince. ATM je automated teller machine, tedy automatický pokladní stroj.
4. Platba kartou 407,10 koruny proběhla 30. prosince, banka ji zaúčtovala o den později. Ke konci roku je taková rychlost běžná, jindy však může cesta od obchodníka k zaúčtování platby trvat i několik dní.
5. Trvalý příkaz má číslo 10 a platí se s ním nějaká pojistka – jaká, to zjistí klient pohledem do
svého diáře, kam si jistě zadané trvalé příkazy zapisuje. Nebo třeba v aplikaci internetového bankovnictví, kde je přehled také.
6. Za účetní položky platí klient po pětikoruně. Jde o trvalé a jednorázové příkazy, inkasa a o došlé platby, za placení kartou poplatky nejsou.
7. To, co v rámci jednoho finančního ústavu přijde na pětikorunu, je při transakci mezi bankami o dvě koruny dražší, banka je odvádí clearingovému
centru ČNB.
8. Poplatek za výběry z bankomatu vlastní banky.
9. Poplatek za vedení bankovního balíčku. V rámci něho poskytuje banka některé služby zdarma. Na výpise je kupodivu klientovi nepřipomíná žádným speciálním řádkem typu 5 výběrů z bankomatu = 0 korun. Klient tak nemá přehled o tom, kolik služeb skutečně využil a zda mu byla sleva přiznána.
10. Za vyhotovení výpisu klient neplatil, 12 korun stojí poštovné – výpis měl pět listů.
11. Na účtu dlouhodobě není moc peněz. Úrok, je spíš mizivý, 2,81 koruny za rok. Banka jej připisuje poslední den v roce.
12. Daň z úroku klient neplatí, protože ačkoliv není stanoven limit, od
kterého se připsaný úrok zdaňuje, v praxi se daň odvádí až od úroku 7 korun.
13. Klient často čerpá kontokorent. Za to platí a banka si poplatek strhává poslední den v roce.
14. Stav účtu ke konci kalendářního měsíce. Zůstatek by se neměl dostat pod limit kontokorentu, protože karta neumožní nadlimitní platbu ani výběr z bankomatu. Poplatky si však banka koncem měsíce odečte vždy, a tím se účet může dostat do minusu.
15. Upozornění pro klienta – protože přečerpal účet o víc, než mu umožňuje kontokorent, vyzývá ho banka k vyrovnání účtu. Kontokorent je úročen 15,9 procenta, částka, kterou klient přečerpá navíc, 25 procenty.


Poznámka: výpis a uvedené poplatky jsou modelovány na příkladu České spořitelny, pro jiné banky platí jiné částky, struktura výpisu je však podobná

 

Autor:


Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Uplynulo deset let od krize, připravme se na tu příští

Václav Pech, investiční analytik společnosti Broker Trust

Každá krize přináší finanční pády i nové investiční příležitosti. Krize před deseti lety, která vyvrcholila pádem banky...

Rozpoutá nová regulace národní banky od října hypoteční šílenství?

Ilustrační snímek

Česká národní banka zaznamenala nárůst objemu poskytnutých hypotečních úvěrů. Za mírným růstem stojí zřejmě i takzvané...



Ekonomka Lipovská: Délku pracovní doby a výši mezd by měl určit trh

Hana Lipovská je autorkou knihy „Kdo chce naše peníze? - Ekonomie bez politické...

Průměrná mzda v Česku roste, ve 2. čtvrtletí se vyhoupla na 31 851 korun. Platy ve veřejném sektoru však stoupají...

Krize na trhu práce z nás dělá lepší zaměstnavatele, říká manažerka GSK

Pavla Bučilová

Farmaceutická firma GSK se v Česku chlubí několika oceněními. Je odpovědnou firmou, loňským zaměstnavatelem roku a...

Jak být dobrým šéfem? Přiznávám, že jsem jen člověk, říká manažerka

Diana Rádl Rogerová

Jsou šéfové a pak ti druzí, co strhnou kolegy tak, že se do projektů pouštějí po hlavě a srdcem. Jedním z těch druhých...

Další z rubriky

Bankéř České spořitelny: George letos čeká na milion klientů, Servis24 končí

"Pro běžné klienty a drobné živnostníky chceme Servis24 vypnout do konce tohoto...

Česká spořitelna letos spustila nové internetové bankovnictví nazvané George. Novinku již aktivně využívá přes 400...

Platební karty dostávají nové funkce. Podívejte se, co už umí

Ilustrační snímek

Bezhotovostní placení „pípacími“ kartami strmě roste. Počet bezkontaktních transakcí v porovnání s loňskem stoupl o 28...

Neúčelová hypotéka na cokoli je levnější než běžný spotřebitelský úvěr

Ilustrační snímek

Začátkem října vstoupí v platnost další opatření ČNB, které mnoha domácnostem zabrání sjednat si hypotéku kvůli...

ČNB příští týden zvýší sazby. Korunu tak vůči euru zdraží na nejvyšší úroveň od ...

ČNB příští týden zvýší sazby. Korunu tak vůči euru zdraží na nejvyšší úroveň od ...

Kurzy.cz Česká národní banka na svém měnověpolitickém zasedání ve středu příští týden zvýší svoji základní úrokovou sazbu. Půjde...



Najdete na iDNES.cz