Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sedm rad, jak efektivně a rychle číst

aktualizováno 
Číst umí skoro každý, ale efektivně a rychle zdaleka ne. Jak si poradit s mnohastránkovými materiály a ještě si zapamatovat to podstatné?
1. Pojímejte každý text jako úžasně zajímavý. U přirozeně zajímavých textů to jde samo. Horší je to u textů nepříjemných a nudných, U nich by měl každý zvážit, zda výhody jeho přečtení (nové informace) převáží nad výhodami jeho vypuštění (věnovaný čas a nervy). A pokud tomu tak není, je lepší se do takového textu nepouštět.

2. Před čtením je vhodné zmobilizovat v mysli předchozí znalosti o tématu četby. Kdo se připraví, ten nemusí v textu s překvapením zjišťovat, o čem to je, ale v pohodě a rychle poznává, že "svět je stále stejný".

3. Snažte se vytvořit si pro četbu co nejklidnější podmínky.

4. Zvykněte si číst tiše a bez ukazovátka. Neslyšné pohybování rtů nebo i ukazování rukou či tužkou v textu se hodí pro rychlostudium u rychločtení zdržuje.

5. Ptejte se na smysl textu a jeho přínos pro vás a podle toho s textem pracujte. Znakem školeného rychločtenáře není zhltnout více řádků, ale naopak pečlivě vybírat, více textů po prvotní obhlídce vědomě odmítat.

6. Vycvičte si široké zrakové rozpětí (periferní vidění). Oči se nám pak na každém řádku zastavují méněkrát, mozek vnímá obsah po větších a smysluplnějších celcích. Po skupinách slov místo po jednotlivých slovech. Právě to je jediný možný způsob zrychlování čtení, při němž nedochází k povrchnosti četby, ale naopak k větší myšlenkové hloubce.

7. Když vám nějaká informace unikne, nevracejte se zpět, ale pokuste se ji domyslet z dalšího textu. Na osmdesát procent se tam v jiné souvislosti objeví znovu.

Jak přijmout kritiku? Jak vyjít se spolupracovníky či jak se vyrovnat se stresem? Odpovědi na tyto otázky najdete v seriálu 100 rad, jak být úspěšnější v práci. Připravujeme ho s docentkou Evou Bedrnovou z pražské VŠE a Davidem Gruberem, autorem knih s touto tematikou.

Co jsme psali a co si přečtete

55. Jak si plánovat čas
56. Pracovní telefonní hovory
57. Kdo to má všechno číst
58. Rozčilovat se jen do výše platu
59. Když manželé pracují spolu

Martin Roman, ředitel Škody Holding

Řešení vidím ve dvou rovinách. Za prvé musí každá zpráva rozsáhlejší než dvě strany obsahovat přehledné summary. A za druhé se musí dobrý manažer obklopit lidmi, kterým důvěřuje a dá jim pravomoci na rozhodování. Pak se zabývá jen opravdu klíčovými záležitostmi a má prostor se jim věnovat.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Poradna: Mám být na mobilu, v pohotovosti. Kdy můžu říct šéfovi dost?

Zaměstnavatel mi nařídil držet pracovní pohotovost. Můžu to odmítnout, když se mi to nehodí? A dostanu peníze i za to, že nakonec do práce nepůjdu? Pokud jste...  celý článek

Ilustrační snímek
Srovnání: kdy má podnikatel zůstat OSVČ a kdy se mu vyplatí společnost

Asociace malých a středních podniků a živnostníků srovnala z právního a daňového pohledu, co je pro podnikatele výhodnější - zda nést titul osoby samostatně...  celý článek

Stephan Pramstrahler
Hotel může vlastnit jen blázen, říká úspěšný podnikatel

S oblibou o sobě říká, že je blázen. Jinak by prý tuto práci dělat nemohl. Pětapadesátiletý Stephan Pramstrahler vede se svou o generaci mladší ženou Kathi...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Zkontrolujte peněženky – třeba je v nich mince se zajímavou hodnotou
Zkontrolujte peněženky – třeba je v nich mince se zajímavou hodnotou

Dají se najít v současné době různé numismatické zajímavosti v našich peněženkách? Někdy je dobré podívat se do peněžen... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.