Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šéf eBanky: naší strategií není konkurovat cenou

aktualizováno 
Jedna z menších bank na našem trhu – eBanka - získala letos prvenství hned ve dvou kategoriích – Účet roku a Nejdynamičtější banka roku 2005. Nejdynamičtější bankou roku se přitom stala již podruhé. Jak tedy vidí dosavadní působení a budoucnost eBanky její generální ředitel Luboš Černý?
Peníze

Peníze - Peníze - ilustrační foto | foto: MF DNES

Máte stále image elektronické banky. Chcete ji posílit, nebo se spíše snažíte ji změnit? Případně v jakém směru? 

Chtěl bych, aby eBanka měla image odpovídající jejím skutečným službám klientům – moderní univerzální banka s nejlepším přímým bankovnictvím. Konkurence se zejména v této oblasti během několika posledních let přiostřila, ale eBanka zůstává na špici. Na druhou stranu budujeme velmi intenzívně obchodní síť a rozšiřujeme portfolio produktů. Přesto zůstává přímé bankovnictví pilířem naší nabídky, tvoří kořeny, na kterých vyrostla dnešní eBanka.

Spíše mne mrzí, že stále obecně nejsme vnímáni jako banka pro firemní klientelu, jako banka poskytující provozní úvěry. Na tom intenzivně pracujeme.

Dosud máte jen 114 tisíc kmenových klientů. Myslíte si, že jste schopni bojovat s největšími bankami? Jak?

Není naším cílem soutěžit velikostí. Zaměřujeme se na dva specifické segmenty, na movitý retail a na malé a střední firmy. Pro tyto klienty chceme být volbou číslo jedna na českém trhu.

Přes uvedení programů zdarma a jiných zvýhodnění pro klienty, kteří vám posílají výplatu v určité výši, jste stále částí veřejnosti vnímáni jako poměrně drahá banka. Mohou se klienti těšit na snížení poplatků za nejběžnější operace, např. platební příkazy?

Naší strategií není konkurovat cenou. Chceme být nejkvalitnější a ne nejlevnější. Některými subjekty v ČR je šířen mýtus, že klient chce co nejlevnější službu, ale prakticky každý výzkum dává jinou odpověď: klient chce především kvalitní službu za adekvátní cenu. Proto investujeme do komfortu obsluhy účtů a do zabezpečení přímého bankovnictví. Nikdy nebudeme nejlevnější, protože by to bylo na úkor tohoto komfortu a zabezpečení.

Již několik let ale cenově zvýhodňujeme klienty s vyššími příjmy. Zjednodušeně lze říct, že čím víc peněz nám klient svěřuje, tím levnější pro něj naše služby jsou. První hranice je ta známá výplata - 15 tisíc měsíčně, kdy jsou klientům odpuštěny všechny paušální poplatky a navíc mají výběr ze všech bankomatů všech bank za cenu 6,90. Další hranicí je 30 tisíc měsíčně, kdy se navíc podstatně snižují i poplatky za jednotlivé bankovní operace. Pokud nám ale klient nechce svěřit ani těch 15 tisíc, za naše služby musí zaplatit.

Jak se stavíte ke snaze Ministerstva financí regulovat poplatky a český bankovní trh vůbec?

České bankovní prostředí je vysoce konkurenční, zažíváme to každý den, kdy o nového klienta musíme velmi tvrdě bojovat. Obecně se dá říci, že z profesionálního pohledu této aktivitě nerozumím a o jiných pohledech nebudu spekulovat.

Přestože se eBanka chlubí nejlepším zabezpečením financí svých klientů, nezačali jste dosud vydávat karty s čipem. Na kdy tento krok plánujete?

Máme certifikaci pro vydávání čipových karet VISA všech našich produktů, to znamená VISA Electron, VISA Classic, VISA Business a VISA Gold. Certifikaci MasterCard budeme mít koncem tohoto roku. To poslední, co nás dělí od vydání prvních čipových karet, je výroba samotných plastů, která právě probíhá.

eBanka byla dlouho ve ztrátě, letos se jí po tři čtvrtletí podařilo generovat zisk. Myslíte si, že i celkový hospodářský výsledek za rok 2005 bude nakonec kladný a udržíte jej i v dalších letech?

Na podzim 2002  jsme před sebou měli jasné zadání: banka musí vyrůst. Každý peněžní ústav má určitou kritickou velikost a té jsme potřebovali dosáhnout. Za poslední dva roky roste počet klientů i poboček. Současně bance rostou i výnosy, které  letos překročily náklady, generované investicemi.

Pro mě je ten výsledek dvojnásob cenný; jsme snad jediná banka na českém trhu, která nemusela být nikdy oddlužovaná, nepotřebovali jsme státní intervenci ani zahraniční kapitál. A nikdo nám v počátcích nedal do vínku klientský kmen; o každého z těch současných zhruba 114 tisíc klientů jsme museli velmi tvrdě bojovat. V příštích letech chceme dále růst, to znamená, že musíme investovat. I letos použijeme část vygenerovaného zisku na další expanzi obchodní sítě, ale za rok 2005 bude eBanka v zisku, stejně jako v následujících letech.

 

Autor:



Nejčtenější

Odeslal 30 tisíc na chybný účet. Už dva roky čeká na vrácení

Ilustrační snímek

Možná už se vám někdy stalo, že jste se spletli v čísle účtu, kam jste poslali peníze. Možná jste měli štěstí, že šlo o...

PENÍZE 2038: Euro v Česku nebude a hotovost jen okrajově, míní experti

(Ilustrační snímek)

Když se řekne peníze, určitě si umíte spočítat, kolik jich máte, jak s nimi nakládáte a co pro vás znamenají. Ale...



Nechceme programátory tady, my jim práci přivezeme, říká manažer ajťáků

Lukáš Zrzavý

Sehnat nové zaměstnance jim prý nečiní velký problém. V době, kdy je trh práce vyčerpán a většina firem marně pátrá po...

Nežeň se, do důchodu času dost. Jak se vyhnout zklamání z nové práce

Ilustrační snímek

Nastupujete do prvního zaměstnání, těšíte se na kolegy, pracovní náplň a vhod přijdou i peníze pravidelně na účtu....

Podnikáte? Zabezpečte osobní údaje. Poradíme, jak na GDPR

Ilustrační snímek

Nejen podnikatelé jsou v panice. Stejně tak třeba party místních hasičů, kluby aktivních důchodců či útulky pro psy se...

Další z rubriky

Hypotéky dál zdražují, a ne málo. Zájem klesá

Ilustrační snímek

Hypoteční rok 2017 byl zakončen průměrnou úrokovou sazbou 2,19 procenta. Leden 2018 potvrdil zdražování hypoték....

Odborník: Družstevní bydlení oživuje, má dnes řadu výhod včetně ceny

Ilustrační snímek

V 80. letech minulého století bylo běžné bydlet v družstevním bytě. Dnes je to podle mnohých přežitkem. Bytová družstva...

S jakými výdaji navíc počítat, když se rozhodnete pro hypotéku

Ilustrační snímek

V posledním roce došlo v oblasti hypoték k utahování šroubů a zpřísňování pravidel. Ceny nemovitostí rostou a klienti...

Tři absurdně levné akcie

Tři absurdně levné akcie

Kurzy.cz Nadpis jsem si vypůjčil z investičních stránek Fool.com, za ním se skrýval článek o akciích General Motors, Cirrus Logi...

Najdete na iDNES.cz