Šéfe, zasloužím si více peněz

  • 6
Žádný šéf není nadšen, když jeho zaměstnanec požaduje více peněz. V mnohých případech se vyjednávání o zvýšení platu podobá chůzi po tenkém ledě. I tady je obezřetnost na místě.

Zaměstnanec má právo na zvýšení platu v závislosti na čase, pokud je to ošetřeno smlouvou (tedy například po zkušební době), nebo na základě zvýšení odpovědnosti ve své pozici. Zaměstnavatelů, kteří v takových případech přijdou s nabídkou vyššího platu sami, není mnoho. Z jejich strany totiž jde o nepříjemné zvýšení mzdových nákladů.

"Zaměstnavatel právem očekává, že se mu taková investice vrátí. Proto je pro něj zvažování zvýšení platu zaměstnance důležitým a pochopitelně těžkým rozhodnutím," říká Milan Novák z poradenské společnosti Grafton Recruiment. Těžké to mají zaměstnanci malých soukromých firem. Tam zaměstnavatel až příliš pociťuje, že dává peníze z vlastní kapsy. Podobné je to i ve velkých firmách, kde se k žádosti o zvýšení platu vyjadřují i dvě úrovně vedoucích pracovníků.

Určete svou cenu

Mnoho zaměstnanců dělá chybu, že si předem neujasní, o jakou částku chtějí plat zvýšit. Během jednání pak odkryjí nejistotu, které šéf využije proti nim.

Související článek na  téma "Co s narůstajícími přesčasy"najdete ZDE

Zaměstnanec je ve výhodě, když šéf navrhne částku na zvýšení jako první (ale to se málokdy podaří). Poté lze totiž se zdůvodněním doložit, že by mohla být vyšší. Své nároky však zaměstnanec nesmí přehánět. "Důležité je, aby požadovaná částka vycházela z finančních možností společnosti a z jejích zvyklostí a firemní kultury," říká Kateřina Jungová z poradenské společnosti AAR Agency.

Jak jsme spokojeni s platy?

Spokojenost zaměstnanců s platem (%)

spokojen                spíše spokojen    spíše nespokojen      nespokojen
se svým platem 5      32                        42                               21

s vyhlídkami        3      23                        43                               27

na zvýšení platu (zbytek do 100 % neví)

Spokojenost zaměstnanců a podnikatelů

spokojenost/nespokojenost (podíly v %)

                                                     zaměstnanci     podnikatelé/ živnostníci
se svým platem                                 37/63                          75/25
s vyhlídkami na zvýšení platu            26/70                         49/32

Správné načasování

Není vhodné navštívit šéfa s žádostí o zvýšení platu například den před jeho odjezdem na dovolenou, kdy je myšlenkami úplně jinde. Možná ve spěchu na žádost nejprve bezmyšlenkovitě kývne, ale po svém návratu o ní nebude vědět zhola nic ­ pokud si dotyčného nezapamatuje jako nediplomatického otravu. Stejně tak není vhodný ani pátek. V pondělí se zase na šéfa hrne řada povinností pro nadcházející týden.

Je třeba vyhlédnout si chvilku klidu a dobré nálady. A to v návaznosti na dobu, kdy žadatel dosáhl výraznějších úspěchů. Mýlí se ten, kdo měsíc před jednáním o zvýšení platu vysedává v práci dlouhé hodiny přesčas v domnění, že si vedoucí všimne jeho přínosu pro firmu. "Naopak každý dobrý šéf víc ocení, pokud zaměstnanec plní řádně své úkoly a pracuje efektivně v rámci dané pracovní doby," říká Kateřina Jungová. Nevyplatí se ani přijít v roli prosebníka, jenž nemá na živobytí, či napadat práci svých kolegů, kteří "za stejnou práci berou víc než já".

Proč přidat právě vám?

Chcete vědět, jak na tom po mzdové stránce opravdu jste? Srovnejte svůj plat s ostatními zaměstnanci v ČR on-line!



Výše uvedená otázka z úst zaměstnavatele nesmí nikoho zaskočit. Je zapotřebí odpovědět argumenty, přičemž ten nejpádnější přichází až nakonec ­ kvůli podtržení účinku těch předešlých. Málokdo vysype důvody pro zvýšení svého platu na místě z rukávu. Proto je důležité se na takové jednání se šéfem předem důkladně připravit. Argumenty pro přidání peněz mohou být: dosažení výkonů, které přinesou lepší zisk, zefektivnění organizace, větší objem práce při zastupování nepřítomných spolupracovníků, zvyšování kvalifikace. Není na škodu, když se zaměstnanec zmíní, co ještě hodlá udělat ­ je však nutné to splnit!

Nenechte se odbýt

Odmítnutí žádosti nepovzbudí, nicméně není dobré se spokojit pouze s ním. Zaměstnavatel by měl věcně a jasně vysvětlit, proč ke zvýšení platu nemůže dojít. Žadatel musí z šéfovy kanceláře odejít s vědomím konkrétního termínu, kdy se jednání bude opakovat, případně co by na sobě měl do té doby vylepšit. Údaj o termínu typu "někdy si o tom zase promluvíme" nebo "příště to zvážíme" je alibistický a vypovídá o osobních i profesionálních "kvalitách" zaměstnavatele.