Zdaleka ne všichni šéfové mají ucelený přehled o firmě

Zdaleka ne všichni šéfové mají ucelený přehled o firmě | foto: Profimedia.cz

Šéfové vědí málo o fungování svých firem

Šéfové nemají dostatek informací o správném fungování své firmy a nemohou tak správně rozhodovat. Důvodem je nedostatek kvalitních informací, které nelze specifikovat jednoduchým finančním ukazatelem. Tento fakt vyšel ze studie společnosti Deloitte.

Nefinanční ukazatele jsou významné pro několik základních rovin v rámci fungování firmy. Projevují se ve výročních zprávách jednotlivých společností, v hodnocení ratingu společností při jejich žádosti o dotaci z EU, váží se k primárním emisím akcií. Mluvíme tak například o informacích typu: sociální odpovědnost společnosti, péče o odborný růst zaměstnanců, podnikatelská historie, závislost na hlavním odběrateli, řízení vlivu společnosti na životní prostředí, atd.

Ačkoli se nejedná o žádné nové ukazatele, přesto je zřejmé, že jim vedení tuzemských i zahraničních firem přikládá nedostatečnou váhu a nedokáže s nimi kvalitně operovat, jak ukazují výsledky testu, kterého se zúčastnilo 175 výkonných ředitelů a členů představenstev.

Finanční data mají navrch
Ze studie vyplynulo, že ačkoli většina respondentů (83 %) vnímá rostoucí požadavky trhu na nefinanční ukazatele (nejen trh samotný, ale také tlak ze strany sdělovacích prostředků, lobbyistů atd.), přesto věnují větší pozornost finančním ukazatelům. Sledování finančních údajů vyhodnotilo jako vynikající nebo velmi dobré 87 % respondentů, ovšem pouze 29 % podobných odpovědí zaznělo na stejnou otázku ohledně údajů nefinančních.

Přes 37 % respondentů uznává rozhodující vliv nefinančních ukazatelů na správné fungování firmy. Pokud bychom chtěli rozebrat názory respondentů na jednotlivé nefinanční ukazatele, pak největší význam byl přiložen spokojenosti zákazníků (52 %), výkonnosti a spokojenosti zákazníků (38 %) a například inovaci pak 28 %.

Špatné měkké informace
Jako hlavní důvod pro nesledování nefinančních ukazatelů uvedli dotázaní šéfové firem nedostatečnou kvalitu a spolehlivost tzv. „měkkých informací“. Potřebovali by zejména kvalitnější informace o: spokojenosti zaměstnanců (58 % resp.), zákazníků (48 % resp.), vývoji nových výrobků a služeb (36 % resp.), kvalitě řízení (35 % resp.). Naproti tomu potřebu zkvalitnit finanční údaje pociťuje jen pětina dotázaných.

Ačkoli je špatný postoj šéfů k nefinančním údajům z testu patrný, přesto spatřují ve větším zaměřením na ně možnost ochrany před ztrátou důvěry firmy (49 % resp.). 40% respondentů je přesvědčeno, že je ke sledování těchto ukazatelů donutí tlak zákazníků, kteří jsou čím dál lépe informováni o trhu např. prostřednictvím internetu, rostoucí světová konkurence (podle 38 % odpovědí), regulační a kontrolní instituce (32 %), nutnost inovovat produkci (29 %), sdělovací prostředky (26 %), případně nevládní a občanské organizace (16 %).

popisekŘEDITELKA:
důvěřuje lidem?
Kde jsou chyby?
Zatímco zájem vrcholových manažerů o nefinanční údaje stoupá, nedostávají je v potřebné míře a kvalitě. Podle 55 % respondentů je to proto, že nejsou dostatečně rozvinuté nástroje a metody zjišťování těchto údajů. 49 % soudí, že je za tím určitá skepse lidí z firmy, zda nefinanční data mohou vůbec nějak úspěšnost podniku ovlivňovat Pro 44 % respondentů tkví příčina ve stanovení odpovědnosti a 41 % odpovědí odkazuje na neznalost práce členů výkonného managementu a představenstev s měkkými daty. 

21 % soudí, že je to kvůli nemožnosti porovnání s údaji od konkurence, 19%respondentů soudí, že šéfové prostě nemají čas na práci s nefinančními ukazateli. 6% účastníků průzkumu se obává, že by údaje mohla získat konkurence.

Závěry ze studie jsou optimistické. Růst zájmu společností o nefinanční ukazatele údajně roste.