Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šest nástrojů obrany malých a středních firem proti finanční krizi

aktualizováno 
Nejlepší obrana je útok. Podnikatelé by v době krize měli bojovat o své udržení. Hledání nových zákazníků, obměna vlastního produktu, marketingové kroky, to vše po zralém zvážení je nástrojem útoku proti problémům.

Bankovní krize | foto: ČTK

Nástroje útoku proti krizi pro malé a střední firmy

1/ Pořádek v řízení. Někteří držitelé certifikace podle ISO ani neví, k čemu jim tento nástroj může posloužit. Získali certifikát jen proto, aby se mohli účastnit veřejné soutěže, a po dosažení cíle zapomínají na procesy uvnitř firmy a nechají si dobře nastavený systém rozpadnout před očima.

Organizační schéma firmy dává možnost zamyslet se nad tím, zda některé pozice nejsou neefektivní. Nabízí možnost zamýšlet se stále a dokola nad přerozdělením sil i úkolů na ty pravé lidi. Dobře rozdělené pracovní povinnosti a jejich efektivní provázanost včetně důsledného běhu dokumentů šetří čas i peníze.

2/ Schopný manažer na jakémkoliv stupni řízení by měl dokonale zvládat své povinnosti, rozumět jim a umět se ozvat, pokud nabývá dojmu, že jeho úkoly nejsou vždy efektivní. Dobrý manažer musí zvládat měkké dovednosti, umět komunikovat všemi směry, řídit stresové situace a být pro svůj tým majákem v bouři. Pokud tomu tak není, je jeho tým v určitém, ale trvalém stádiu rozkladu.

3/ Plánování je jedním z nejdůležitějších nástrojů řízení. V dřívějších dobách – tedy před sametovou revolucí - bylo plánování zbytečnou a hodně přebujelou administrativou. Plánovaly se pětiletky a jejich předčasné plnění pro udělování ocenění. Plán ale zůstává nezbytným nástrojem podnikání. Konfrontuje představy podniku s realitou. Zejména krátkodobé plánování umožňuje přijímat včas opatření, pokud dochází k propadům ve výnosech firmy.

4/ Kvalitní marketing je jedním ze základních nástrojů obrany proti krizi. Patří sem především umění nabídnout, umění prodat a umění rozšiřovat prodej. Součástí toho je i průzkum trhu, zkoumání, jaký zájem je o náš produkt a proč zájem upadá. Je nezbytné zkoumat i obchodní partnery. Jaksi jsme si navykli prodat komukoliv, kdo projeví zájem, a následné nesplacené pohledávky na mnohých firmách visí jako zhoubný nádor.

5/ Právní jistota je tím, co firmu ochrání před nečekanými sankcemi vzniklými především ze stížností zvenku i zevnitř. Nastavení správných obchodních i pracovněprávních smluv je jen základem pro klid. Korektní vztahy s obchodníky i zaměstnanci jsou vždy na místě. Mnoho problémů působí firmám nespokojení zaměstnanci, kteří jsou schopni v zájmu uspokojení svých potřeb zaútočit na zaměstnavatele s plnou silou svých poznatků.

Do této oblasti patří i bezpečnost práce. Provádět pravidelná povinná školení zaměstnanců, udržovat zákonem stanovené evidence, ochraňovat zdraví svých lidí. Pracovní úraz zaviněný nedostatečnou ochranou zaměstnanců zlomí vaz firmě i v době vysoké prosperity.

6/ Motivace je kouzelné slovo. I upadající firma může motivovat své pracovníky k akci, k nápadu a ke zvýšené aktivitě. Umět vytvořit prostředí zdravé vzájemné důvěry je asi to nejdůležitější. Zaměstnanec, který vidí, že tvrdě bojujete i za něj, jdete příkladem, umíte se vzdát svých výhod, pokud je to třeba, nastoupí k veslu Vaší lodě a bude s Vámi veslovat ke břehům, pochopí-li, že jde i o jeho život a že se na něm nevozíte.

Dokud nezačneme sami pociťovat ztrátu výnosů a dokud nezačnou chybět peníze na úhrady závazků, se zdánlivě nic neděje. Tak, jak při sametové revoluci jedni cinkali klíči na náměstích a druzí seděli u kalkulaček, přichází opět čas, kdy někteří dokážou včas zareagovat a budou schopni problémy ustát. Ti ostatní, kteří budou jen čekat a divit se, ti se prostě položí, protože umí jen to, co se už jednou naučili.

Autor:


Nejčtenější

Rodiny začínají počítat jinak. Podívejte se, na co Čechům schází peníze

Ilustrační snímek

Finanční situace českých domácností se vylepšuje. Jako dobrou ji vnímají čtyři pětiny rodin. Přesto osmdesát procent...

Pořídit si malou cukrárnu odradí i ty nejotrlejší, říkají podnikatelé

Ilustrační snímek

Dvacet stanovisek a ohlášení před zahájením činnosti a až třicet kontrol v rámci běžného provozu. Na to se musí...



KVÍZ: Víte, jaká je životní úroveň v Česku a kdo je chudý?

Ilustrační snímek

Podle statistik snědli Češi loni v průměru přes 80 kilo masa a 84 kilo ovoce. Průměrnému Čechovi se také zvýšila mzda,...

První obchodní počin byl fiaskem, dnes jeho firma funguje už 26 let

Mít vlastní obchod byl vždycky jeho sen.

Jeho otec byl vášnivý zahradník. Zdeněk Adam mu musel od malička pomáhat a nenáviděl to. Přesto se dnes zahradničením...

Na splátku hypotéky padne průměrně 42 procent příjmů. A bude hůř

Ilustrační snímek

Pořídit si vlastní bydlení na hypotéku bude od 1. října výrazně složitější. Pro 13 procent Čechů jsou změny motivací...

Další z rubriky

Schichtové: Jak jejich slavné mýdlo s jelenem proslavilo Ústí v Evropě

Dobové reklamní panely kosmetické značky Elida z ústecké společnosti Schicht

Vybudovali obrovský podnik, zaměstnávali tisíce lidí. Chtěli konkurovat Škodě a Tatře. Jenže podobně jako u jiných...

Má se v práci mluvit o nemoci, nebo ne? Co na to odborníci

Ilustrační snímek

Je to otázka téměř hamletovská. Má zaměstnanec oznámit nadřízenému a kolegům, když vážně onemocní, nebo nemá? Z...

KOMENTÁŘ: Zveřejňovat v pracovních inzerátech výši mzdy je absurdní

Tomáš Surka z personálně-poradenské společnosti Devire

Mají firmy v pracovním inzerátu uvádět výši mzdy, nebo je lépe příjem neuvádět? Na Slovensku nemají na výběr, u našich...

Víkendář: Řecko se pouští do „experimentu, který nemá obdoby“. Budeme se od něj ...

Víkendář: Řecko se pouští do „experimentu, který nemá obdoby“. Budeme se od něj ...

Kurzy.cz Německý Der Spiegel připomíná, že dvacátého srpna dojde svému konci třetí záchranný balíček poskytnutý Řecku a „prozatí...

Najdete na iDNES.cz