Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šest nástrojů obrany malých a středních firem proti finanční krizi

aktualizováno 
Nejlepší obrana je útok. Podnikatelé by v době krize měli bojovat o své udržení. Hledání nových zákazníků, obměna vlastního produktu, marketingové kroky, to vše po zralém zvážení je nástrojem útoku proti problémům.

Bankovní krize | foto: ČTK

Nástroje útoku proti krizi pro malé a střední firmy

1/ Pořádek v řízení. Někteří držitelé certifikace podle ISO ani neví, k čemu jim tento nástroj může posloužit. Získali certifikát jen proto, aby se mohli účastnit veřejné soutěže, a po dosažení cíle zapomínají na procesy uvnitř firmy a nechají si dobře nastavený systém rozpadnout před očima.

Organizační schéma firmy dává možnost zamyslet se nad tím, zda některé pozice nejsou neefektivní. Nabízí možnost zamýšlet se stále a dokola nad přerozdělením sil i úkolů na ty pravé lidi. Dobře rozdělené pracovní povinnosti a jejich efektivní provázanost včetně důsledného běhu dokumentů šetří čas i peníze.

2/ Schopný manažer na jakémkoliv stupni řízení by měl dokonale zvládat své povinnosti, rozumět jim a umět se ozvat, pokud nabývá dojmu, že jeho úkoly nejsou vždy efektivní. Dobrý manažer musí zvládat měkké dovednosti, umět komunikovat všemi směry, řídit stresové situace a být pro svůj tým majákem v bouři. Pokud tomu tak není, je jeho tým v určitém, ale trvalém stádiu rozkladu.

3/ Plánování je jedním z nejdůležitějších nástrojů řízení. V dřívějších dobách – tedy před sametovou revolucí - bylo plánování zbytečnou a hodně přebujelou administrativou. Plánovaly se pětiletky a jejich předčasné plnění pro udělování ocenění. Plán ale zůstává nezbytným nástrojem podnikání. Konfrontuje představy podniku s realitou. Zejména krátkodobé plánování umožňuje přijímat včas opatření, pokud dochází k propadům ve výnosech firmy.

4/ Kvalitní marketing je jedním ze základních nástrojů obrany proti krizi. Patří sem především umění nabídnout, umění prodat a umění rozšiřovat prodej. Součástí toho je i průzkum trhu, zkoumání, jaký zájem je o náš produkt a proč zájem upadá. Je nezbytné zkoumat i obchodní partnery. Jaksi jsme si navykli prodat komukoliv, kdo projeví zájem, a následné nesplacené pohledávky na mnohých firmách visí jako zhoubný nádor.

5/ Právní jistota je tím, co firmu ochrání před nečekanými sankcemi vzniklými především ze stížností zvenku i zevnitř. Nastavení správných obchodních i pracovněprávních smluv je jen základem pro klid. Korektní vztahy s obchodníky i zaměstnanci jsou vždy na místě. Mnoho problémů působí firmám nespokojení zaměstnanci, kteří jsou schopni v zájmu uspokojení svých potřeb zaútočit na zaměstnavatele s plnou silou svých poznatků.

Do této oblasti patří i bezpečnost práce. Provádět pravidelná povinná školení zaměstnanců, udržovat zákonem stanovené evidence, ochraňovat zdraví svých lidí. Pracovní úraz zaviněný nedostatečnou ochranou zaměstnanců zlomí vaz firmě i v době vysoké prosperity.

6/ Motivace je kouzelné slovo. I upadající firma může motivovat své pracovníky k akci, k nápadu a ke zvýšené aktivitě. Umět vytvořit prostředí zdravé vzájemné důvěry je asi to nejdůležitější. Zaměstnanec, který vidí, že tvrdě bojujete i za něj, jdete příkladem, umíte se vzdát svých výhod, pokud je to třeba, nastoupí k veslu Vaší lodě a bude s Vámi veslovat ke břehům, pochopí-li, že jde i o jeho život a že se na něm nevozíte.

Dokud nezačneme sami pociťovat ztrátu výnosů a dokud nezačnou chybět peníze na úhrady závazků, se zdánlivě nic neděje. Tak, jak při sametové revoluci jedni cinkali klíči na náměstích a druzí seděli u kalkulaček, přichází opět čas, kdy někteří dokážou včas zareagovat a budou schopni problémy ustát. Ti ostatní, kteří budou jen čekat a divit se, ti se prostě položí, protože umí jen to, co se už jednou naučili.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Studie: český pracovní trh je vyčerpán, potřebuje vzdělané migranty

Českým firmám docházejí zaměstnanci, nemají je kde brát, nezaměstnanost je minimální. Proto jsou otevřenější cizincům, stejně jako ostatní státy. Vyplývá to ze...  celý článek

Ilustrační snímek
Nebáli se práce a rozjeli kariéru naplno. Jak se daří absolventům

Přečtěte si tři příběhy úspěšných mladých lidí, kteří se po škole pustili naplno do práce a mají úspěšně rozjetou kariéru. Třeba vás inspirují a brzy budete...  celý článek

Stephan Pramstrahler
Hotel může vlastnit jen blázen, říká úspěšný podnikatel

S oblibou o sobě říká, že je blázen. Jinak by prý tuto práci dělat nemohl. Pětapadesátiletý Stephan Pramstrahler vede se svou o generaci mladší ženou Kathi...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %
Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %

Necelý týden před volbami dál posilují preference hnutí ANO. Raketový nárůst zaznamenala SPD. Rostou také Piráti. Naopa... celý článek

Grafton Recruitment Praha
ZÁMEČNÍK, SLANÝ, až 28 000 Kč/měs.

Grafton Recruitment Praha
Středočeský kraj
nabízený plat: 25 000 - 28 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.