Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šest tipů, jak čelit v práci podpásovkám a zlým útokům

aktualizováno 
Uštěpačné poznámky, znevažování, posměch a další zlé útoky jsou v mnohých firmách na denním pořádku. Těm, kdo se k podpásovým praktikám uchylují, jde o jedno. Chtějí si upevnit svou pozici a své podřízené či kolegy držet v šachu. Dá se tomu ale bránit.
Na sarkastickou poznámku platí suverénnost a to, že se jí prostě zasmějete. Ilustrační snímek

Na sarkastickou poznámku platí suverénnost a to, že se jí prostě zasmějete. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Skoro každý už něco podobné zažil. Uděláte v práci chybu nebo nepodáte přesvědčivý výkon a místo oprávněného pokárání se dočkáte uštěpačné pochvaly: "Báječně! Výborně. Skvělý výkon, jen tak dál," vyzdvihnou vás nahlas před ostatními a vy cítíte, že vás tato "pochvala" dokonale ponížila.

Může se hodit

Řešíte problémy v zaměstnání? Potřebujete poradit? Vstupte do naší poradny jobDNES.cz.

Ti, kdo podobným opakovaným praktikám neumí čelit, dostávají brzy jasný signál: "S tebou moc nepočítáme." Abyste dokázali podpásové útoky zvládnout s přehledem, přinášíme pár praktických tipů z publikace Umění slovní sebeobrany, kterou vydalo nakladatelství Grada.

Posměch a zlé útoky, které neznají slitování, mají jediný cíl – uškodit vám. Dobré je vědět, že na posměch nejde vždy reagovat stejně. "Zvolte odstupňovanou reakci," doporučují odborníci a dodávají: "Volba reakce závisí vždy na tom, jak masivně na vás útočí."

  • Stupeň 1: Zapojte se. Začněte mluvit ironicky.
  • Stupeň 2: Zasmějte se, vtipně komentujte. Chápejte posměšnou poznámku jako žert.
  • Stupeň 3: Ignorujte. Nechte posměch bez reakce.
  • Stupeň 4: Vezměte poznámku doslova. Tvařte se, jako byste vnímali posměch jako kompliment.
  • Stupeň 5: Ohraďte se. Vyzvěte dotyčného, aby svých posměšných poznámek nechal.

Proti uštěpačným poznámkám, které nejsou urážlivé, je nejlepší reakcí ironie. Posměch má totiž kořeny právě v ní. Pokud použijete jemnou ironii, ukážete ostatním, že sami sebe neberete moc vážně a k druhým přistupujete v pohodě. Velmi účinné je, když vaše ironie bude mít nádech přehánění.

Na hlasitou poznámku kolegy či šéfa, kteří vás přede všemi setřou: "Výborná práce, dal jste mi špatné telefonní číslo," můžete například reagovat: "To je ale tragický omyl. Můžete mi to prominout?"
Když k tomu přidáte patřičný tón v hlase, kterým svou jemnou ironii podtrhnete, druhé straně dáte najevo, že na vás peskování neplatí.

Pozor ale na to, abyste neřekli naplno: "Teď budu ironický!" V takovém případě jste doironizovali a moc si neprospějete. Příliš výrazný signál ironie totiž působí přehnaně až dotěrně.

Pokud se setkáte se sarkastickými poznámkami, je dobré vědět, že nejsou ještě skutečným posměchem, ale už ani ironií. V každém případě umí bodnout jako jehla a dokážou pořádně zkazit náladu. Na druhou stranu mohou být sarkastické poznámky i vtipné a povzbudivé, pokud je tak vnímá i oslovený.

Jedno je ale jisté. Pokud se sarkastické poznámky kupí, jde o podpásovky, které byste si neměli nechat líbit. A jak na ně reagovat? Tvářit se na ně uraženě je podle odborníků chyba. Přejít je a nereagovat, je však také špatně. "Na sarkastickou poznámku platí suverénnost a to, že se jí prostě zasmějete a nenásilně okomentujete," radí psychologové.

V situaci, kdy vás například kolegové po návratu z děsivého oběda setřou: "Už se těšíme, jakou bezvadnou restauraci vybereš příště," zkuste zareagovat se smíchem: "Buďte rádi, že se tak dozvíme, kterým hospodám se máme příště vyhnout obloukem."

U tvrdších útoků se braňte důrazněji. Jednou z možností je, že výrok šéfa či kolegů vezmete doslova. "Posměváčkům zkazíte radost tím, že je pochopíte tak, jak to právě nemysleli," vysvětlují psychologové.

Na poznámky typu: "To jste zase jednou podal skvělý výkon," pak klidně a sebevědomě například reagujte: "Díky šéfe, jsem rád, že jste spokojený."

Pokud vás však někdo zesměšňuje a pohrdá vámi před ostatními opakovaně, je třeba myslet na to, že tento způsob obrany je nedostatečný.

Když vycítíte, že vás chce někdo úmyslně odrovnat škodolibými útoky, najděte v sobě odvahu a braňte se důrazněji. "Neříkejte útočníkovi, že se chová nepřiměřeně, nevhodně nebo nepřijatelně. Nechovejte se jako zpráskaný pes, který fňuká o soucit. To nejvýš dotyčného vyprovokuje, aby vás ponížil ještě víc," doporučují odborníci.

Dotyčného útočníka nejlépe zastavíte tím, že použijete kouzelné slůvko "já" a zcela jasně pronesete: "Já chci, abyste s těmi posměšnými komentáři přestal." Nebo: "Chci, abyste přestal mluvit tímto posměšným tónem."

Počítejte přitom s tím, že vás útočník nejspíš obviní a začne argumentovat, že reagujete nesprávně, že ten, kdo chybuje, nemůže čekat zacházení v rukavičkách… "Jeho argumenty se však nesmíte nechat zahnat do kouta. Připusťte, že jste udělali chybu, nebo dotyčného vyzvěte, ať vysloví svou kritiku. Kritice, i když je tvrdá, se musíte postavit čelem. Trvejte však na tom, aby neobsahovala posměch. Toto přání vám nemůže nikdo odepřít, pokud vám nechce ublížit," říkají psychologové.

A pokud na posměváčky a útočníky v dané situaci nemáte, je dobré poslechnout svůj zdravý rozum a řídit se následujícím tipem:

Zažili jste v práci zlé útoky a podpásovky?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 21. února 2012. Anketa je uzavřena.

Ano 3498
Ne 553
Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Zklamání je nejčastější pocit lidí, kteří zaslali svůj životopis na volné...
Firmy ignorují zájemce o práci. Nekomunikace je velký problém trhu práce

Dva týdny, tři týdny, měsíc čekání a nic. Dvě třetiny lidí, kteří se v poslední době ucházely o volná místa, se nedočkaly žádné odpovědi. Vyplynulo to z...  celý článek

Ilustrační snímek
Zajímavé profese: falešný zaměstnanec, který hodnotí, jak se firma chová

Mystery shopping asi znáte. Výzkumník se v obchodě vydává za běžného spotřebitele a přitom hodnotí nabízené služby. Mystery employee dělá něco podobného....  celý článek

Ilustrační snímek
V cizině pracují tisíce Čechů. Jak musí řešit daně, odvody a penzi

Stále více Čechů odjíždí za prací do zahraničí. Jsou to lékaři, úspěšní manažeři, čerství absolventi, ale i řemeslníci, dělníci a lidé využívající sezonní...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

GDPR: Tuzemské pokuty nemohou být výrazně nižší než v západní Evropě
GDPR: Tuzemské pokuty nemohou být výrazně nižší než v západní Evropě

Nové nařízení Evropské unie o ochraně osobních údajů, takzvané GDPR, údajně nebude žádnou revolucí. Většinou “jenom” up... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.