Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sestavte si ve firmě partu snů díky teambuildingu

aktualizováno 
Z přednášek a běžných školení si člověk zapamatuje zhruba pouhou pětinu novinek. Zatímco pokud má možnost si znalosti vyzkoušet v praxi, popř. získávat vlastní zkušenosti přímo v terénu, zapamatuje si až 80 % nových poznatků. Takovou možnost nabízí právě teambuilding. Poradíme vám, jak vybrat správnou firmu a na kolik teambuilding vyjde.
Přednášky nejsou nejúčinější formou pro předání informací.

Přednášky nejsou nejúčinější formou pro předání informací.

Slovo teambuilding pochází z anglických slov "team“ = tým a "building“ = budování. Dohromady tedy něco jako tvorba či rozvoj týmu, stmelování týmu nebo budování týmové spolupráce apod. Podle Lucie Domanské ze serveru podnikatel.cz se většinou jedná o jakýsi outdoorový trénink, při kterém mají zaměstnanci možnost se poznat v jiném světle, z jiného úhlu pohledu.

Setkají se spolupracovníci, kteří se doposud znali jen z kanceláře, z porad či obchodních jednání nebo dokonce spolu dosud komunikovali pouze telefonicky nebo elektronicky. Mohou se setkat podřízení s nadřízenými a spolupracovat spolu na "stejné úrovni“. Jedná se o jakýsi netradiční, zcela jiný způsob vzdělávání, který využívá nejrůznější interaktivní metody, jakou je hraní her, řešení modelových situací, řešení nejrůznějších úloh apod.

Při teambuildingu se uplatňuje tzv. metoda zážitkového vzdělávání, která umožňuje lidem v týmu si lépe uvědomit svou "roli“, zjistit, jakým způsobem spolu mohou efektivněji komunikovat a spolupracovat, a tato zjištění pak aplikovat a rozvíjet v běžném pracovním vztahu. Členové týmu tak mají v rámci teambuildingu jedinečnou šanci poznat svůj tým, zjistit hlouběji, jak funguje a jakými kroky lze dosáhnout jeho lepší efektivnosti.

K čemu slouží?
Cílem teambuildingu je stmelit pracovníky dohromady, pomoci jim vzájemně se poznat, utužit jejich vztahy, naučit je spolu komunikovat a spolupracovat, lépe řešit krizové situace, rozvíjet jejich kreativitu a komunikační schopnosti, zlepšit schopnosti vést lidi atd. Stručněji řečeno, úkolem teambuildingu je naučit tým fungovat efektivněji, produktivněji, přičemž nechybí dobrá nálada, legrace a celkově pozitivní atmosféra.

Podle ředitelky teambuildingové agentury Adventura paní Radky Maňákové se pod teambuilding obecně zahrnuje i oblast "TEAMSPIRIT“ a "FUN“. Teamspirit se používá především pro stmelení kolektivu a k podpoře loajality k zaměstnavateli. Doporučuje jej tedy především těm firmám, kterým záleží na loajalitě svých zaměstnanců a které chtějí vytvářet společného týmového ducha ve firemní kultuře. Fun je pak programem zaměřeným na netradiční zážitky a jsou často poptávány jako odměna pro zaměstnance. Aktivity už nejsou pouze týmové, ale ve velké míře spíše individuální (např. motokáry, čtyřkolky, střelba z luku, bungee jumping apod.).

Kolik stojí kurz?
Paradoxně se výše ceny neodvíjí od druhu kurzu, ale především od množství lektorů podílejících se na daném kurzu. Mělo by platit, že 1 lektor připadne na max. 8-10 lidí. Orientační ceny jsou pak v případě teambuildingu při 20 účastnících a v délce trvání min. 2,5 dne asi 87 tis. Kč. Nejčastější jednodenní teamspirit při počtu 50-60 osob okolo 70 tis. Kč včetně večerní party. Co se týče funu, zákazníci si u společnosti Adventura, s. r. o., nejčastěji objednávají půldenní kurz pro 100 osob. Cena se pohybuje okolo 90 tis. Kč.
Ceny jsou základní a orientační. Vždy záleží na požadavcích a potřebách každé firmy. Samozřejmě k základu kurzu samotného lze dojednat navíc i další aktivity, jako je třeba ochutnávka vín, trampolína, karaoke, paintball apod.

Kroky vedoucí k úspěšnému teambuildingovému kurzu
Nejzákladnější kroky lze zřejmě zformulovat do jakýchsi otázek, kdy hledání odpovědí pomáhá dojít k teambuildingovému kurzu šitému na míru.

1/ Čeho chci teambuildingovým kurzem docílit?
V první řadě by si měla společnost promyslet, co od teambuildingového kurzu očekává. Zda je jejím cílem zlepšit firemní kulturu, stmelit kolektiv, ukázat týmu cestu, jak spolu efektivněji komunikovat a spolupracovat, zvýšit jeho efektivnost a produktivitu, nebo chce "jen“ odměnit své zaměstnance za dobrou práci a úspěšný rok.

2/ Jakou agenturu vybrat? Na co se při výběru zaměřit, aby bylo dosaženo cílů?
Vybrat správnou agenturu je snad nejdůležitějším krokem při cestě k efektivnímu teambuildingovému kurzu. Je užitečné věnovat hledání a výběru dostatek času a nic neuspěchat. Vy jste zákazníkem a určitě chcete za své peníze získat tu nejlepší službu, která bude mít vámi požadovaný efekt.

Velkým pomocníkem mohou být reference od jiných firem či dlouhodobé zkušenosti agentury v organizování teambuildingových kurzů. Radka Maňáková radí: "Zajímejte se o to, jakou má taková firma lektorskou základnu a jaké způsoby vzdělávání a povinné certifikace musí absolvovat její lektoři. V tuto chvíli totiž přibývají na trhu desítky firem každou sezonu, jsou však často firmou jednoho muže a náhodně najatých "kamarádů“ na získanou akci. K tomu, abyste měli opravdu kvalitní program, a to jak v oblasti teambuildingu, teamspiritu či funu, potřebujete lektory s dobrou znalostí fungování týmu."

Jen agentura s dlouhodobými zkušenostmi a znalostmi v oblasti budování a fungování týmu může reagovat na měnící se potřeby zákazníka, potažmo týmu, během kurzu a docílit tak spokojenosti a splnění vašeho cíle. Důležité také je, aby agentura dbala na bezpečnostní pravidla, dodržovala platnou legislativu a určité etické normy. Takové agentury jsou pak sdruženy v Profesním sdružení pro zážitkové vzdělávání (www.pszv.cz).

3/ Projednat s agenturou nejvhodnější kurzy vyhovující potřebám společnosti
Tím, že vybereme agenturu, vše nekončí, ale teprve začíná. Firma by určitě měla spolupracovat s agenturou na přípravě programu, sdělit jí své požadavky, co si od kurzu slibuje, čeho chce jeho pomocí dosáhnout, kolik peněz chce max. investovat atd. Agentura by měla přijít s doporučeními a návrhy nejvhodnějších kurzů a přizpůsobit je pro konkrétního klienta.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Stephan Pramstrahler
Hotel může vlastnit jen blázen, říká úspěšný podnikatel

S oblibou o sobě říká, že je blázen. Jinak by prý tuto práci dělat nemohl. Pětapadesátiletý Stephan Pramstrahler vede se svou o generaci mladší ženou Kathi...  celý článek

Ilustrační snímek
Poradna: Proč si zřizovat soukromou datovou schránku a na co dát pozor

Stále více lidí uvažuje o zřízení osobní datové schránky, aby mohli pohodlněji komunikovat se státními orgány. Jaké jsou výhody a nevýhody datové schránky, to...  celý článek

Ilustrační snímek
Studie: český pracovní trh je vyčerpán, potřebuje vzdělané migranty

Českým firmám docházejí zaměstnanci, nemají je kde brát, nezaměstnanost je minimální. Proto jsou otevřenější cizincům, stejně jako ostatní státy. Vyplývá to ze...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %
Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %

Necelý týden před volbami dál posilují preference hnutí ANO. Raketový nárůst zaznamenala SPD. Rostou také Piráti. Naopa... celý článek

Grafton Recruitment Praha
KALKULANT, HUMPOLECKO, 25 - 35 000 Kč

Grafton Recruitment Praha
Kraj Vysočina
nabízený plat: 25 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.