Ideální situací je, pokud zaměstnavatel pravidelně zjišťuje motivaci zaměstnanců, mapuje trh a podle toho upravuje pracovní benefity. Ilustrační snímek

Ideální situací je, pokud zaměstnavatel pravidelně zjišťuje motivaci zaměstnanců, mapuje trh a podle toho upravuje pracovní benefity. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Přispějeme vám na kadeřníka i zubaře, lákají firmy nové zaměstnance

  • 53
Pracovní trh nyní prochází výrazným oživením a společnosti se potýkají s nedostatkem kvalifikovaných pracovníků. Benefity tedy využívají jako jeden z nástrojů, jak motivovat své stávající zaměstnance a přilákat nové talenty.

Firmy, které potřebují rozšířit své týmy, prezentují benefity už při úvodních pohovorech. Aby se kandidát rozhodl změnit zaměstnání, měly by ho nabízené bonusy zaujmout.

Hledáte novou práci?

Denně žhavé pracovní nabídky.

Vytvořte si zdarma životopis na jobDNES.cz

Ideální situací je, když zaměstnavatel pravidelně zjišťuje motivaci zaměstnanců, mapuje trh a podle toho benefity upravuje. Zpravidla jednou za dva roky. Personalisté například připraví anketu či hlasování o nové odměně a zaměstnanci tak sami získávají možnost rozhodnout, která z nabízených možností jim bude vyhovovat nejlépe.

Dá se to odečíst z daní? Výborně!

Stále je však možné najít společnosti, které nepřikládají benefitům dostatečný význam. Pokud váš zaměstnavatel dlouho firemní výhody neměnil, můžete se pokusit zmínit tento fakt u hodnotícího rozhovoru či promluvit se svým manažerem přímo na toto téma. Neočekávejte však, že se věci změní hned.

I nabídka benefitů prochází svým vývojem a na trhu se objevují stále nové možnosti. Rozhodujícím faktem může být také to, že si společnosti některé bonusy odečítají z daní, proto je pro ně zavedení nových firemních výhod mnohdy nákladově optimálnější řešení než plošné zvyšování platů.

Příspěvek na zubaře i kadeřníka

Test pracovníka

Podnikavec, realista, kreativec, jaký typ pracovníka jste? Zkuste test

Ilustrační snímek

Kreativita je v oblasti zaměstnaneckých benefitů vidět zejména u technologických a farmaceutických firem, které stále bojují s nedostatkem talentů. Nabízejí svým zaměstnancům například odkup zaměstnaneckých akcií. Stále více firem se přiklání také k poskytování výhod v oblasti zdravotní péče. Jedna z firem například poskytuje příspěvek 20 tisíc korun ročně na zubařské zákroky, jiná firma zase dává peníze na kadeřnické služby.

Stále vyšší oblibě se těší příspěvky na dětské tábory, relaxaci, dovolenou. Řada firem umožňuje svým zaměstnancům nákup produktů za snížené ceny, například výrobci hraček či kosmetiky nebo módní řetězce.

Stále žádanější jsou firemní školky

Stálicí v oblíbenosti benefitů je práce z domova a flexibilní pracovní doba. V posledním průzkumu Hays Czech Republic se home office dokonce umístil na prvních příčkách v několika sektorech, přičemž nejpopulárnější byl u pracovníků v oblasti IT. Ne u všech pozic je ale práce z domova možná.

Možnost využít firemní školku zatím není příliš častá, ale o to žádanější je, a kandidáti na ni často slyší. Pokud pracovníci u současného zaměstnavatele firemní školku využívají, může to být důvod, proč odloží změnu zaměstnání na dobu, kdy potomka ve školce mít nebudou.

Neustálými změnami prochází klasická řádná dovolená. Ze zákona jsou společnosti povinné poskytnout čtyři týdny volna, ale již několik let je u většiny firem běžných pět týdnů. V poslední době přibývá zaměstnavatelů, kteří dokážou nabídnout i další týden dovolené navíc.

Pro mladou generaci je příznačné, že před tradičními benefity dává přednost možnosti mít více volného času. I na to firmy reagují a poskytují sick-days či volno z rodinných důvodů (sňatek, narození dítěte, studium).

Smlouva na dobu neurčitou: dříve běžná, dnes benefit

Zajímavé příležitosti nabízejí i firemní věrnostní programy, kdy jsou zaměstnanci odměňováni za odpracovaná léta. Kdysi typické hodinky nyní nahrazují například prodloužené víkendy či příspěvky na dovolenou.

Nabídka pracovní smlouvy na dobu neurčitou hned po ukončení zkušební doby již není standardem. V současné době, kdy se běžně s novými zaměstnanci uzavírají pracovní smlouvy na dobu určitou, tak chtějí firmy i takovým benefitem nalákat perspektivní pracovníky, obzvlášť na pozice specialistů. Mezi uchazeči je pevná smlouva vnímána pozitivně a může být jedním z klíčových faktorů při jejich rozhodování.