Personalista: S dobrou pověstí seženete kvalitnější zaměstnance

aktualizováno 
V ostré a vyrovnané konkurenci se firmy liší jen tím, jak kvalitní zaměstnance mají. Těch dobrých přitom není nikdy dost a zejména v některých oborech doslova zuří bitva o talenty. Důležitou zbraní je pověst firmy jako zaměstnavatele. Jak si jí získat a udržet?

V budování dobré pověsti firmy pomáhá i účast firem v soutěžích. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Systematické a dlouhodobé budování takové pověsti stojí na třech pilířích. Když chcete být vnímáni jako dobrý zaměstnavatel, musíte jím alespoň do určité míry skutečně být. Ve druhé řadě musí tento názor sdílet vaši zaměstnanci. A za třetí o tom musíte dávat vědět okolnímu světu. Záleží tedy na realitě, interní komunikaci a externím PR.

I když mluvíme o realitě, jsme již částečně ve světě dojmů a pocitů. Každý totiž stejnou realitu vnímá trochu jinak. Zaměstnanec, jehož předchozí šéf byl "idiot", bude vnímat i průměrného manažera lépe než ten, kdo v předchozím zaměstnání zažil výjimečného vedoucího. Ten, kdo přišel z firmy potácející s v problémech, bude vnímat i pravidelné proplácení mzdy jako benefit. Domluvme se tedy, že realitou míníme faktický stav na pracovišti a objektivním způsobem jej lze posoudit srovnáním se standardy na trhu.

Může se hodit

Najděte si novou práci na jobDNES.cz.

Zvyšte své šance na trhu práce. Vytvořte si zdarma profesionální CV.

Mezi důležité parametry patří například konkurenceschopné a spravedlivé odměňování, kvalita pracovního prostředí, smysluplnost a efektivita procesů, kompetentnost řídících pracovníků, atraktivita a užitečnost pracovní náplně nebo firemní kultura. U té jde zejména o skutečné naplňování hodnot, o kterých se mluví.

Se zaměstnanci se bavte

Interní komunikace slouží k tomu, aby zaměstnanci vnímali realitu co nejlépe. Jde o dialog mezi nimi a vedením, který zjišťuje slabiny a následně se je snaží pokrýt. Zároveň podpoří oblasti, které jsou důležité, například motivaci lidí, aby přicházeli s inovativními nápady. Je třeba si uvědomit, že zaměstnanci jsou významným zdrojem pověsti firmy u externí veřejnosti. Pokud nebudou firmu za dobrého zaměstnavatele považovat oni, nezíská firma dobrou pověst ani navenek.

A jak o sobě, jako dobrém zaměstnavateli, dávat vědět okolnímu světu? Dobré je reagovat na aktuální problémy na pracovním trhu, ukazovat vlastní "dobrou praxi", hovořit nahlas o zaměstnaneckých benefitech, prezentovat interní výzkumy a mnoho dalšího.

Dobré je, když má firma v této oblasti výrazného mluvčího, obvykle personálního manažera či manažerku. A pak také komunikační kanál. V dnešní době jsou důležité sociální sítě a pro řadu firem mají význam právě při budování sympatií u potenciálních zaměstnanců. Je vůbec velmi důležité, co lidé o firmě najdou na internetu.

Významným prvkem zůstává i mediální publicita. Velkou roli hraje nezávislé hodnocení, jakým je například umístnění v soutěži typu Zaměstnavatel roku.

Pověst je nedělitelná. Firma, která navíc nekomunikuje dobře se zákazníky či se nechová ekologicky, nemůže doufat, že bude vnímána jako atraktivní zaměstnavatel. Je tedy dobře, když je externí i interní komunikace sloučena do jednoho útvaru a zejména když je tento útvar důležitým připomínkovým místem pro všechna zásadní firemní rozhodnutí.

Autor:


Nejčtenější

Chtěla potvrzení o bezdlužnosti, teď je dlužníkem ona

Ilustrační snímek

Centrální registr dlužníků poskytuje mimo jiného vydání potvrzení o bezdlužnosti. To však nikdo v České republice...

Expertka: Ceny za hygienu zubů jsou různé, je to jako v luxusní restauraci

Prezidentka Asociace zubních hygienistek ve své pracovně.

Paní Eva dochází už tři roky na zubní hygienu v Přerově. Za každou návštěvu zaplatí kolem šesti set korun. Její sestra,...



Kvíz: Zvládli byste práci v nadnárodní korporaci?

Ilustrační snímek

Pokud splňujete kvalifikační předpoklady pro nabízenou pracovní pozici a ještě k tomu máte na obdobném postu i...

Zmapovali jsme deset aktuálně nejvýhodnějších běžných bankovních účtů

Ilustrační snímek

V Česku přibývají bankovní účty, které lze zřídit zdarma bez jakýchkoliv podmínek. Vyplývá to z analýzy, kterou server...

Devět osobních doporučení, jak dát svému životu smysl

Ilustrační snímek

Mark Twain byl úspěšným romanopiscem, ale i trefným a často ironickým pozorovatelem lidských osudů. V jeho díle lze...

Další z rubriky

Od října se mnohým lidem zvýší renta, po letech se dočkají přepočtu

Ilustrační snímek

Renta je odškodnění, které má zaměstnanci kompenzovat ztrátu na výdělku po pracovním úrazu nebo nemoci z povolání. Řada...

Advokátka: Sexuální útoky a šikanu v práci zákony dostatečně neřeší

Ilustrační snímek

Případů sexuálního obtěžování nebo šikany v práci je podle odborníků hodně, ale na rozdíl od západních států se o nich...

Krotí emoce, konflikty a vyhoření a stávají se firemním benefitem

Ilustrační snímek

Práce firemních psychologů se začíná stávat zajímavým benefitem, který funguje už v mnohých společnostech. Proč jsou...

Sociálka rozesílá dopisy. Lidé se dozví, kdy půjdou do důchodu

Sociálka rozesílá dopisy. Lidé se dozví, kdy půjdou do důchodu

Kurzy.cz Možná i Vám teď přišel domů dopis od České správy sociálního zabezpečení. Ta obeslala 100 tisíc lidí, kteří půjdou do d...

Jobs Contact
Developer for CAD Tools (25.000 - 50.000 Kč)

Jobs Contact
Moravskoslezský kraj, Zlínský kraj
nabízený plat: 25 000 - 50 000 Kč



Najdete na iDNES.cz