Personalista: S dobrou pověstí seženete kvalitnější zaměstnance

aktualizováno 
V ostré a vyrovnané konkurenci se firmy liší jen tím, jak kvalitní zaměstnance mají. Těch dobrých přitom není nikdy dost a zejména v některých oborech doslova zuří bitva o talenty. Důležitou zbraní je pověst firmy jako zaměstnavatele. Jak si jí získat a udržet?

V budování dobré pověsti firmy pomáhá i účast firem v soutěžích. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Systematické a dlouhodobé budování takové pověsti stojí na třech pilířích. Když chcete být vnímáni jako dobrý zaměstnavatel, musíte jím alespoň do určité míry skutečně být. Ve druhé řadě musí tento názor sdílet vaši zaměstnanci. A za třetí o tom musíte dávat vědět okolnímu světu. Záleží tedy na realitě, interní komunikaci a externím PR.

I když mluvíme o realitě, jsme již částečně ve světě dojmů a pocitů. Každý totiž stejnou realitu vnímá trochu jinak. Zaměstnanec, jehož předchozí šéf byl "idiot", bude vnímat i průměrného manažera lépe než ten, kdo v předchozím zaměstnání zažil výjimečného vedoucího. Ten, kdo přišel z firmy potácející s v problémech, bude vnímat i pravidelné proplácení mzdy jako benefit. Domluvme se tedy, že realitou míníme faktický stav na pracovišti a objektivním způsobem jej lze posoudit srovnáním se standardy na trhu.

Může se hodit

Najděte si novou práci na jobDNES.cz.

Zvyšte své šance na trhu práce. Vytvořte si zdarma profesionální CV.

Mezi důležité parametry patří například konkurenceschopné a spravedlivé odměňování, kvalita pracovního prostředí, smysluplnost a efektivita procesů, kompetentnost řídících pracovníků, atraktivita a užitečnost pracovní náplně nebo firemní kultura. U té jde zejména o skutečné naplňování hodnot, o kterých se mluví.

Se zaměstnanci se bavte

Interní komunikace slouží k tomu, aby zaměstnanci vnímali realitu co nejlépe. Jde o dialog mezi nimi a vedením, který zjišťuje slabiny a následně se je snaží pokrýt. Zároveň podpoří oblasti, které jsou důležité, například motivaci lidí, aby přicházeli s inovativními nápady. Je třeba si uvědomit, že zaměstnanci jsou významným zdrojem pověsti firmy u externí veřejnosti. Pokud nebudou firmu za dobrého zaměstnavatele považovat oni, nezíská firma dobrou pověst ani navenek.

A jak o sobě, jako dobrém zaměstnavateli, dávat vědět okolnímu světu? Dobré je reagovat na aktuální problémy na pracovním trhu, ukazovat vlastní "dobrou praxi", hovořit nahlas o zaměstnaneckých benefitech, prezentovat interní výzkumy a mnoho dalšího.

Dobré je, když má firma v této oblasti výrazného mluvčího, obvykle personálního manažera či manažerku. A pak také komunikační kanál. V dnešní době jsou důležité sociální sítě a pro řadu firem mají význam právě při budování sympatií u potenciálních zaměstnanců. Je vůbec velmi důležité, co lidé o firmě najdou na internetu.

Významným prvkem zůstává i mediální publicita. Velkou roli hraje nezávislé hodnocení, jakým je například umístnění v soutěži typu Zaměstnavatel roku.

Pověst je nedělitelná. Firma, která navíc nekomunikuje dobře se zákazníky či se nechová ekologicky, nemůže doufat, že bude vnímána jako atraktivní zaměstnavatel. Je tedy dobře, když je externí i interní komunikace sloučena do jednoho útvaru a zejména když je tento útvar důležitým připomínkovým místem pro všechna zásadní firemní rozhodnutí.

Autor:

Nejčtenější

Naspořil 400 tisíc a zkusil podnikat. Už má 260 zaměstnanců a míří výš

Praha,24.10.2018, Petr Palas, SPECIÁL PRO IDNES, FOTO MAFRA DAN MATERNA

Petr Palas začal při studiích na vysoké škole pracovat. Sbíral zkušenosti a střádal vydělané peníze. Pak založil v Brně...

Zlomila si nohu v Alpách. Stálo to 355 tisíc korun

ilustrační snímek

Poranění kolenních vazů, zlomeniny končetin, zranění pánve, břicha a hlavy jsou nejčastější úrazy, které se stávají při...

Nejčastější triky obchodníků: jak je rozpoznat a nesednout jim na lep

Ilustrační snímek

Každému se může stát, že si koupí něco, co nemá hodnotu. A nemusí jít přímo o nákup u „obchodníků s teplou vodou“....

Zdražování pojistného se řidičům nelíbí, pojišťovny se proto snaží

Pojišťovny vědí, že klienti nesou zdražování nelibě, proto se snaží v povinném...

Asistenci zavoláte jedním zmáčknutím tlačítka. Na mobilu sledujete, jak k vám jede odtahové auto. Technik vám hned při...

Lidé bez práce volí raději brigádu, nově je v kurzu mikrozaměstnávání

Největší zájem je o administrativní výpomoc nebo kvalifikovanou brigádu v...

Pracovní trh aktuálně nabízí téměř 320 tisíc volných pozic, přesto je v České republice stále přes 200 tisíc lidí bez...

Další z rubriky

Letošní vánoční brigáda: i více než dvě stovky za hodinu

Ilustrační snímek

Ještě před pár lety byl problém sehnat vůbec nějakou vánoční brigádu, ale díky nízké nezaměstnanosti se situace obrací....

Mzdy v Česku rostou skoro všem, někdo šetří a jiný utrácí

Ilustrační snímek

Průměrná mzda v Česku meziročně vzrostla o sedm procent. Některým profesím se přidalo více, někomu naopak mzda klesla....

PORADNA: Nepřišla mi výplata, můžu dát výpověď a dostanu odstupné?

Ilustrační snímek

I zaměstnanec je v určitých případech oprávněn zrušit pracovní poměr okamžitě. Důvody i postup u okamžitého zrušení...

ČNB se v inflaci potřetí v řadě „sekla“. Sazby i tak dále porostou

ČNB se v inflaci potřetí v řadě „sekla“. Sazby i tak dále porostou

Kurzy.cz Tempo růstu tuzemských cen v listopadu zpomalilo na nejnižší hodnoty za posledních sedm měsíců dosahujících přesné úrov...

Najdete na iDNES.cz