Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Kariéru nastartuje dobrý výběr střední školy. Které obory mají úspěch?

  • 6
Vodítkem při výběru střední školy nebo studijního oboru může být spokojenost absolventů. A tu do značné míry určuje to, zda a jak se uplatní na trhu práce. Čtěte, které obory mají budoucnost jistou.

V těchto dnech se rodiče a děti dozvídají výsledky přijímacího řízení na střední školy. Vybrali s dětmi tu správnou? Čtrnáctiletý Honza z Brna měl jasno už dávno, chce být konstruktérem. „Dal jsem si přihlášky na gymnázium a strojní průmyslovku. Možná by průmyslovka byla lepší, protože kdybych se nedostal na vysokou, budu mít vystudovaný obor,“ přemítá. Řada dětí ale neví, jaký obor by je bavil a aby je taky po absolvování školy uživil.

Odrazovým můstkem pro výběr vhodné školy jsou například filmové ukázky různých profesí nebo orientační otestování vlastních zájmů. Zájem o obor je totiž nejsilnějším motivačním prvkem při výběru další školy, zjistili výzkumníci z Centra kariérového poradenství Národního ústavu pro vzdělávání od loňských absolventů středních škol a učilišť.

Nepřehlédněte

„Maturanti jsou přitom s volbou oboru spokojeni více než vyučení, kteří by zpětně dali přednost oborům s lepším uplatněním na trhu práce, zejména s lepším platem,“ říká Helena Úlovcová z Národního ústavu pro vzdělávání.

To dokládají například i dny otevřených dveří, které se na Střední škole strojírenské a elektrotechnické v Brně konaly hned čtyřikrát. „Bylo plno. Nejvíce se žáci zajímali o strojírenské obory. Je to určitě také tím, že tento obor má v poslední době značnou reklamu a průmysl vyvíjí velký tlak,“ říká ředitel školy Roman Moliš.

Kde se o mě poperou?

Jestli budou absolventi se svým vzděláním spokojeni, do značné míry určuje to, zda a jak se uplatní na trhu práce. Obecně čerství absolventi sice nejsou na roztrhání, ale i mezi nimi panují podstatné rozdíly. Velký zájem je dlouhodobě hlavně o techniky.

„Pro výběr technických oborů, jako je strojírenství, stavebnictví, elektrotechnika, informatika, jsou žáci jak na úrovni maturitních, tak učebních oborů motivováni očekáváním snadného uplatnění na trhu práce a dobrého finančního ohodnocení,“ říká Helena Úlovcová.

Podle výzkumníků udávali absolventi jako nejčastější důvod nespokojenosti ztrátu zájmu o obor během studia, a to až ve dvaceti procentech. Přednost oblasti s lepším uplatněním by dali zejména absolventi obchodního a potravinářského zaměření.

Může se hodit

„Obor se mi líbil, je pestrý, hodně se pracuje s lidmi. Rozhodně není pro ty, co neradi komunikují,“ říká vyučená prodavačka Andrea Kolaříková. „Ale práce se nedala skloubit s rodinným životem a dětmi, proto jsem dala přednost strojírenství a jednosměnné docházce,“ dodává. Neskrývá, že motivující byl také plat.

Vyšší zájem o práci v oboru mají žáci v učňovských oblastech osobní a provozní služby, stavebnictví a strojírenství a absolventi elektrotechnického zaměření. Naopak relativně nižší zájem pokračovat dál mají absolventi gastronomie, hotelnictví, potravinářství, zemědělství a lesnictví. „Z nich si až kolem 40 procent chce najít práci mimo danou oblast,“ dodává Helena Úlovcová.

Kde jsou studenti spokojeni?

Z maturitních oborů nejvíce naplňují očekávaní studentů zdravotnické a umělecké školy. „Máma byla zdravotní sestrou, hodně jsem od ní odkoukala ještě v dětství. Mám ráda práci s lidmi, ráda pomáhám, zdrávka byla jasná volba. A vůbec nelituji,“ říká zdravotní sestra Martina, která Střední zdravotnickou školu ve Znojmě absolvovala před pěti lety.

Vystudovanému oboru se dále věnují také studenti pedagogiky, zemědělských a technických oblastí. „Stavebnictví nabízí řadu příležitostí. Pokud chtějí, naši absolventi mají kde zůstat a firmy o ně mají velký zájem. A to jak české, tak zahraniční, kam jezdí na praxe,“ říká Alois Novák, zástupce ředitele Střední školy stavební v Třebíči. V oboru podle něj zůstává až 80 procent absolventů.

Naopak mimo vystudovanou oblast se vydávají žáci škol s ekologickým, gastronomickým a dopravním zaměřením.

Jak absolventi hodnotí svůj obor

Vyučení:

  • Spokojeno s oborem je 25 % absolventů
  • 16 % je spokojeno s uplatněním na trhu práce
  • 17 % absolventů říká, že má špatné uplatnění na trhu práce, nízký plat
  • 17 % si stěžovalo na málo praxe, příliš teorie
  • 17 % říká, že není dostatečně připraveno pro maturitu
  • 8 % si stěžuje na nedostatečná úroveň cizího jazyka

Absolventi středního vzdělání s maturitou:

  • Spokojeno s oborem je 20 % absolventů
  • 19 % říká, že škola nabídla málo praxe a příliš teorie
  • 17 % absolventů říká, že má špatné uplatnění na trhu práce, nízký plat
  • 13 % bylo spokojeno s přípravou pro VŠ
  • 9 % je spokojeno s uplatněním na trhu práce
  • 6 % absolventů postrádalo ze školy všeobecné znalosti
  • 5 % si stěžovalo na nedostatečnou úroveň cizího jazyka

Pozn.: analýza otevřených odpovědí, 6 let od ukončení střední školy Zdroj: Národní ústav pro vzdělávání, 2016