Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škrtání odměn je jednou z největších chyb, které firmy dělají v krizi

aktualizováno 
Některé firmy dělají v napjatých situacích chyby, které je pak stojí nejen zaměstnance, ale i peníze. Společnost Robert Half přišla s třiceti nejčastějšími chybami v managementu. Vybrali jsme deset nejzajímavějších prohřešků, kterých se firmy dopouštějí v době krize.

Ilustrační foto. | foto: ahr

1. Chyba: Domnívat se, že zaměstnanci neunesou pravdu
Komunikovat se zaměstnanci by se mělo v každé situaci. Ale říct jim špatné zprávy je občas těžké. Rozhodně problém ve firmě netajte a zapojte zaměstnance do celofiremní problematiky. Má-li společnost například finanční problémy, řekněte jim to. Vyvoláte tím všeobecný pocit, že zaměstnanci jsou součástí korporace i v problémových dobách.

2. Chyba: Myslet si, že lidé jsou rádi, mají-li alespoň nějakou práci
Všeobecné povědomí je, že lidé jsou rádi, když v době oslabené ekonomiky mají kde pracovat. Avšak schopní lidé se vždy prosadí a není pro ně problém změnit zaměstnání takřka ze dne na den. Firma by ale měl mít zájem na tom, aby nejlepší zaměstnanci zůstali právě u nich.

3. Chyba: Omezovat motivační odměny
Některé motivační odměny významně nezatíží firemní rozpočet. Proto vyčkejte s jejich škrtáním. Motivační bonus, který nic nestojí, je pochvala na poradě nebo písemné poděkování za kvalitní práci. Leckdy postačí volné vstupenky do bazénu, na výstavu, nebo jen odpolední volno.

4. Chyba: Opomíjet vyšší smysl práce
Ne každý zaměstnanec chce svou prací hlavně zajistit velký zisk firmě. Pohlížejte na práci ze širšího úhlu: Vyrábí vaše společnost produkty či poskytuje služby, které usnadňují ostatním život či práci? Podílí se vaše společnost na dobročinných aktivitách? O vyšším smyslu práce se podělte se svými podřízenými.

5. Chyba: Posedlost poradami
V průzkumu společnosti Robert Half 27 % dotazovaných zaměstnanců za největší ztrátu času označilo právě porady. Vyhodnoťte, zda všechny pořádané porady jsou bezpodmínečně nutné.

6. Chyba: Přemrštěné nároky na zaměstnance
Při propouštění může dojít k situaci, kdy jeden zaměstnanec pracuje za dva nebo dokonce za tři. Projevit se to může na jeho pracovním výkonu a špatně odvedené práci, i když bude chtít vyhovět všem požadavkům vedení. Přetížením pracovníků může dojít k poklesu kvality nabízených služeb.

7. Chyba: Neriskovat
Vyzkoušené postupy nepředstavují riziko. Pravdou je, že jak po revoluci, tak v dobách krize vydělali ti, kteří se nebáli riskovat. Rozhodně musíte dané postupy zvážit a nové přístupy konzultovat s někým, komu věříte.

8. Chyba: Potírat kritické myšlení
Kdo kritizuje, musí z kola ven, protože firmě škodí. Opak je pravdou. Člověk, který se nebojí říct svůj názor a jeho kritika je konstruktivní, může být přínosem pro společnost.

9. Chyba: Odmítat nápady bez odůvodnění
Vysvětlete zaměstnanci, proč jeho nápad nelze využít. Důležité je, aby váš postoj pochopil. Předejdete tak situaci, kdy už vám nikdo nový nápad nepřednese. Vyvoláte totiž v zaměstnancích pocit, že informovat vedení o návrhu nemá smysl.

10. Chyba: Mít zaměstnance bez pravomocí
Občas zaúkolujte nebo dejte menší pravomoc každému zaměstnanci. Pracovník tak bude mít pocit, že je ve firmě důležitý a nadřízení mu důvěřuji. Zaměstnanci tak budou moci řešit některé problémy okamžitě a zmenší se tlak na jejich nadřízené.

Myslíte si, že se firma, ve které pracujete, zachovala v krizi správně?

celkem hlasů: 5298

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 3. prosince 2009. Anketa je uzavřena.

Ne, přistoupil/a bych k úplně jinému řešení 2253
Ne, ale několik opatření mělo smysl 1101
Ano, ale pár věcí bych udělal/a jinak 1051
Ano, na vedoucí pozici bych jednal/a stejně 893


Nejčtenější

Rodiny začínají počítat jinak. Podívejte se, na co Čechům schází peníze

Ilustrační snímek

Finanční situace českých domácností se vylepšuje. Jako dobrou ji vnímají čtyři pětiny rodin. Přesto osmdesát procent...

Pořídit si malou cukrárnu odradí i ty nejotrlejší, říkají podnikatelé

Ilustrační snímek

Dvacet stanovisek a ohlášení před zahájením činnosti a až třicet kontrol v rámci běžného provozu. Na to se musí...



KOMENTÁŘ: Zveřejňovat v inzerátech povinně výši mzdy je absurdní

Tomáš Surka z personálně-poradenské společnosti Devire

Mají firmy v pracovním inzerátu uvádět výši mzdy, nebo je lépe příjem neuvádět? Na Slovensku nemají na výběr, u našich...

KVÍZ: Víte, jaká je životní úroveň v Česku a kdo je chudý?

Ilustrační snímek

Podle statistik snědli Češi loni v průměru přes 80 kilo masa a 84 kilo ovoce. Průměrnému Čechovi se také zvýšila mzda,...

Na splátku hypotéky padne průměrně 42 procent příjmů. A bude hůř

Ilustrační snímek

Pořídit si vlastní bydlení na hypotéku bude od 1. října výrazně složitější. Pro 13 procent Čechů jsou změny motivací...

Další z rubriky

Pět tipů, jak během veder nenaštvat kolegy v práci

Ilustrační snímek

Parné léto nekončí, s vysokými teplotami stoupá i nervozita na pracovištích. Předmětem sporů může být klimatizace i...

Spát v práci? Proč ne, zvyšuje to produktivitu, říkají odborníci

Ilustrační snímek

V době minimální nezaměstnanosti lákají firmy nové kolegy na zajímavé benefity. Jedním z nich může být možnost spánku...

Má se v práci mluvit o nemoci, nebo ne? Co na to odborníci

Ilustrační snímek

Je to otázka téměř hamletovská. Má zaměstnanec oznámit nadřízenému a kolegům, když vážně onemocní, nebo nemá? Z...

Česká pošta: nově musíte pro zásilky až do depa

Česká pošta: nově musíte pro zásilky až do depa

Kurzy.cz Klienti České pošty si stěžují, že pošta není schopna doručit balíky na určenou adresu, přestože klient doručení zaplat...

Najdete na iDNES.cz