Největší slevy jsou na kosmetické zákroky. Člověk si však těžko ověří, zda je uvedená původní cena skutečná. Ilustrační snímek

Největší slevy jsou na kosmetické zákroky. Člověk si však těžko ověří, zda je uvedená původní cena skutečná. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nový trend: z takzvaných slevomatů se stávají webové i kamenné obchody

  • 16
Češi propadli slevám na internetu. Letos ale jejich nadšení zchladil krach desítek menších slevových portálů. Zavedené obchody však volí novou obchodní taktiku a rozšiřují svou nabídku.

Zaplatíte si masáž, ale nedočkáte se jí. Objednáte si dovolenou, ale neodcestujete. Případy lidí, kteří nakoupili přes slevové servery a za své peníze nic nedostali, to ukázaly jasně.

Když takový problém nastane, u slevových portálů se pomoci mnohdy nedočkáte. Ani nemůžete, protože odpovědnost je na skutečných prodejcích.

Malé servery si změnu trendu nemohou dovolit

I proto velké slevové portály prodávají zboží, které nabízejí jejich obchodní partneři se slevou, čím dál častěji samy. Pro zákazníka je to jednodušší a rychlejší, pro server bezpečnější. Kromě toho se snaží nalákat na širší sortiment i výhody kamenných prodejen. Malé servery si však podobné obchodní kousky nemohou dovolit a to urychluje jejich úpadek, za poslední rok jich skončilo několik desítek.

Může se hodit

Souhrn nabídek slevových webů najdete například na Raketa.cz

"Od doby, kdy se o podobných případech psalo, jsem opatrnější. Ale zatím se mi nikdy nestalo, že bych o slevu přišla. Jen jednou jsem hloupě nakoupila víkendový pobyt na Šumavě a pak jsem ho nemohla využít, protože v době, kdy se mi to hodilo, neměli v hotelu volno," říká Lucie Francová z Prahy, která přiznává, že slevám propadla podobně jako její přátelé. Jídlo v restauraci, krátké dovolené, kosmetické zákroky a v poslední době i oblečení. To jsou komodity, které zde nakupují nejčastěji. "V poslední době jsem pořídila i nějaké zážitkové akce jako dárek," dodává.

Zájem o slevy stoupá, blíží se Vánoce

Co se dá koupit za pár korun

  • Třicetiminutová lipolýza neboli laserové ošetření pomáhající ke zhubnutí zlevněné o 88 procent z 2 490 na 295 korun v Liberci; podobně v Ostravě klesla cena kombinace několika hubnoucích kúr ze 4 990 korun na 589 korun.
  • Feng-šuej sada tří křišťálových šišek zlevněná ze 626 na 188 korun.
  • Permanentní prodloužení řas za 399 namísto 1 000 korun.
  • 45 minut ve voze Hummer pořídíte za 949 korun, ač původně zážitek stál 2 250 korun; na 999 zlevnili půlhodinovou projížďku ve vozech, jako je Lamborghini Gallardo, za kterou si původně účtovali 6 990 korun; na motokáře se v pražské Stromovce svezete už za 79 korun, původní cena 249 korun.

To, co kupuje ona, letí i u ostatních zákazníků. "Velký zájem je o víkendové pobyty, zimní dovolené, ubytování na horách. Blíží se Vánoce, lidé kupují i oblečení, módní doplňky, elektroniku," vyjmenovává spoluzakladatel serveru Vykupto Tomáš Batrla. A dodává, že všechny dodavatele prověřují předem a nabízené zboží důkladně kontrolují.

"Zákazníky, kterým se nikoli vlastní vinou nepodařilo slevu uplatnit, nenecháváme na holičkách," tvrdí Petr Kapitán z portálu Slevmeto a chválí založení takzvaného Bloklistu, který shromažďuje údaje o obchodnících, kteří neplní své sliby (více čtěte zde).

Blíže k zákazníkům

Slevové portály výrazně rozšiřují sortiment, například o vstupenky na kulturní akce či třeba zájezdy do zahraničí. Letošním hitem se však stává oblečení. Například portál Slevomat odhaduje, že právě prodej zlevněné módy v tomto roce stoupne o 200 procent.

Novinkou jsou kamenné prodejny. Přišly s ní všechny tři největší portály. Zapakatel ji otevřel loni jako první, a to v pražské Lucerně, letos k ní přibyla další v Josefské ulici v centru Brna. Vykupto má zákaznické centrum na pražském Andělu a Slevomat v pražské Galerii Myšák. Výhodou kamenných prodejen je mimo jiné možnost platby na místě pomocí karty, často ještě větší výběr slev než na webu a také to, že zde zakoupený slevový kupon hned bezplatně vytisknou.

Miroslav Hlaváček z webu Zapakatel nedávno pro tisk prohlásil, že fungování kamenného obchodu se osvědčilo. Ačkoli zatím slouží především k prodeji slevových voucherů či jako místo, kde nezkušeným zákazníkům poradí s nákupem, časem by v nich mělo být možné kupovat i část zboží ve slevách. Podobných poboček bude každopádně přibývat, slibují provozovatelé slevových portálů.