Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slevy na dráze připomínají džungli. Vyžadujte radu od pokladní

aktualizováno 
Pokladník na nádraží se učí rok, aby zvládl všechny tarify, slevy a akce. Jak pak má ceny jízdenek pochopit laik? Webové stránky Českých drah mu k pochopení příliš nepomohou. Nejvíce informací získáte na nádraží u pokladny. V informační kanceláři se dozvíte jen, kdy a odkud jede váš vlak.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Stoupnete si do fronty a u okénka nesměle špitnete, že chcete jet z Prahy do Berouna. Dostanete jízdenku, zaplatíte 61 korun a je hotovo. Za chvíli se přiřítí kamarád, udělá to samé a můžete vyrazit na výlet. Právě jste však společně prodělali 80 korun.

Kdybyste nedbali na nepříjemnou pokladní a zeptali se, zjistili byste, že můžete mít slevu. O 10 procent je třeba výhodnější zpáteční jízdenka, a když pojedete dva, jste už skupina a ušetříte další čtvrtinu.

do práce v pohodlí

Jitka jezdí pracovat z Kolína do Pardubic. Čas ve vlaku chce trávit pohodlně (buď odpočívat, nebo pracovat), plánuje proto jezdit první třídou.

Ujeté kilometry: jedna jízda 42 km, 5 544 km za čtvrtletí

Cena za klasické jízdenky: 162 korun za denní zpáteční jízdenku, 10 692 korun za čtvrtletí

Nejvýhodnější nabídka: čtvrtletní traťová jízdenka kombinovaná s In-kartou za 3 996 korun

Podmínky: Obyčejná čtvrtletní jízdenka by stála 5 328 korun, pokud si pořídí In-kartu za 990 korun, její platnost je tři roky, návratnost je již v prvním čtvrtletí dojíždění. Čtvrtletní jízdenku pořídí v každé pokladně, In-kartu také.

Ptejte se u pokladny

Informace o tom, jak ušetřit, zjistíte nejsnáze právě na nádraží u pokladny. Nespoléhejte na informační kancelář, ta většinou sděluje jen to, kdy a odkud váš vlak jede. Jestli je pro vás psychicky náročné zkoumat slevy, když za vámi podupává dav dalších cestujících, zkuste se předem informovat po telefonu nebo na internetu.

Infolinka 840 112 113 je za místní hovorné, na internetu fungují stránky www.cd.cz. Přehled slev je v nich ale komplikovaný - k jejich pochopení jsme při psaní této přílohy potřebovali půlden a ještě konzultaci na ředitelství Českých drah.

přehled slev na železnici

"Od prosince chystáme na internetu nový kalkulátor jízdného, bude mnohem pohodlnější," slibuje však Aleš Ondrůj, ředitel odboru produktů a obchodu Českých drah.

Situaci komplikuje i to, že některé slevy jsou dané zákonem, jiné vyhlašují České dráhy.

cestování jako koníček

Karel je čerstvý důchodce. Těší se, že se bude věnovat svému koníčku, jezdit po hradech a zámcích.

Ujeté kilometry: 3 500 km za rok

Cena za klasické jízdenky: cca 4 550 korun za rok

Nejvýhodnější nabídka: sleva pro důchodce 2 275 korun, při kombinaci s In-kartou roční náklady jen 1 706 korun

Podmínky: Důchodce má nárok na padesátiprocentní slevu. Aby ji získal, musí si vyřídit v nádražní pokladně průkazku. Potřebovat bude občanský průkaz, důchodový výměr nebo obdobné potvrzení o pobírání důchodu, fotografii a 50 korun, průkaz je doživotní. Když si navíc vyřídí zákaznickou In-kartu (990 korun na tři roky), získá slevu dalších 25 procent.

Důchodci jezdí za polovinu

Ze zákona mají třeba důchodci nárok na slevu 50 procent. Musí se však prokázat speciální průkazkou, nestačí, že jsou od pohledu dost staří. Průkazku vyřídíte v nádražní pokladně. Potřebovat k tomu budete občanský průkaz, svou fotografii a důchodový výměr. Za vystavení kartičky zaplatíte padesátikorunu, ale to jsou poslední náklady, máte ji jednou provždy.

Pojem důchodce není žádné označení věku, nárok na slevu mají všichni, kdo pobírají důchod od státu, třeba důchodci invalidní.

"Důchodci si mohou slevu ještě zvýšit, když si totiž vyřídí In-kartu, bude jejich sleva celková 75 procent," vysvětluje Roman Šulc z Českých drah. In-karta je na tři roky, a podle pravidla "nechci slevu zadarmo" za ni zaplatíte 990 korun.

do školy ve velkém městě

Dominika studuje vysokou školu. Jezdí pravidelně z Tuklat do Prahy.

Ujeté kilometry: jedna jízda 27 km, 3 564 km za čtvrt roku

Cena za klasické jízdenky: 41 korun za denní zpáteční jízdenku pro žáka, 2 706 korun za čtvrt roku

Nejvýhodnější nabídka: 1 230 korun čtvrtletně v systému integrované dopravy

Podmínky: Čtvrtletní kupon pražské hromadné dopravy za 720 korun a tři měsíční studentské kupony pro první pásmo integrované dopravy. Je třeba žákovský průkaz (potvrzení ze školy, fotografie, 40 korun), na kterém je uvedeno místo trvalého bydliště a místo školy, jízdenka platí jen v tomto úseku. Průkaz je nutné každý školní rok obnovovat.

Kdyby Dominika bydlela mimo integrovaný systém, mohla by si na celé školní pololetí pořídit žákovskou jízdenku za 3 220 korun. K té zdarma obdrží In-kartu/Rail plus.

Studentská sleva není nic automatického

Za pouhý fakt, že jste student, žádnou slevu nezískáte. Podle zákona máte právo na takzvané žákovské jízdné a to platí jen na cestu do školy a zpět. Žáci do 15 let mají slevu 65 procent, studenti do 26 let 45 procent. I tady budete potřebovat speciální průkaz s potvrzením o studiu ze školy. Stojí také padesátikorunu, musíte však mít každý rok nový.

Sleva neplatí v červenci a srpnu, kdy jsou prázdniny. O víkendech nebo jiných než letních prázdninách ji využívat můžete.

"Žákovské jízdné na dráze získáte jako jednosměrnou nebo zpáteční jízdenku, jako týdenní nebo do konce školního pololetí. Měsíční neexistuje," doplňuje Roman Šulc.

Nárok na slevu mají i děti, které zrovna nejedou do školy, ale třeba na výlet. Do 6 let jezdí zadarmo, od 6 do 15 let za polovic. I ony potřebují průkaz. Stačí však jakýkoli, na kterém je fotografie, osobní údaje a datum narození. Třeba průkazka turistického oddílu.

Studenti nárok na žádnou automatickou slevu nemají. Když jedou na výlet, musí si slevu koupit třeba v podobě In-karty.

rodinný výlet

Petr s Karolínou jsou z Rychnova nad Kněžnou. Mají desetileté syny, dvojčata. Kluci jsou nadšenci do vláčků, nádraží a železnice. O víkendu jim rodiče slíbili, že vyrazí na výlet do Lužné u Rakovníka, kde je železniční muzeum. Výlet bude dvoudenní, přespí u babičky v Praze.

Ujeté kilometry: 434 km

Cena za klasickou jízdenku: 1 224 korun

Nejvýhodnější nabídka: SONE+ 300 korun nebo 900 korun

Podmínky: jízdenka SONE+ platí o víkendech a jet na ni může až pět lidí (jen dva však však mohou být starší než 15 let). Platí pro 2. vozovou třídu. Pořídíte ji v každé pokladně. Pro osobní vlaky a vlaky spěšné stojí 150 korun na den, když budete cestovat i rychlíkem, zaplatíte za jeden víkendový den 450 korun.



Hypotéční kalkulačka

let %
Vypočítat
Měsíční splátka Zjistit přesnější výpočet


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Jste připraveni najít si novou práci? Otestujte se

Nezaměstnanost je na nejnižší úrovni za posledních devatenáct let a zvyšuje se poptávka po odbornících. Možná je tedy dobré poohlédnout se po novém místě. Jste...  celý článek

Ilustrační snímek
Šest kroků, jak uzavřít pojistku, která neobere, ale ochrání

Lidé, kteří se rozhodnout pro uzavření životního pojištění, musejí zůstat obezřetní jak při výběru pojišťovny, tak při uzavření pojistné smlouvy. Jak správně...  celý článek

Ilustrační snímek
Dopřával si dovolenou, dva tisíce na malé děti neplatil. Co s tím?

S neplacením výživného se setkává až padesát procent rodičů samoživitelů. Téměř čtyřicet procent dětí z rozvedených rodin žije na hranici chudoby. Čísla jsou...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %
Volební preference STEM: ANO posiluje, podpora ČSSD spadla pod 10 %

Necelý týden před volbami dál posilují preference hnutí ANO. Raketový nárůst zaznamenala SPD. Rostou také Piráti. Naopa... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.