Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dala akumulátor do elektrokola na repasi, ale vrácená baterie není její

aktualizováno 
Řada přístrojů má svou baterii. A když doslouží, není nutno kupovat novou, na trhu existují firmy, které provádějí repase baterií. Ale než si takovou službu objednáte, vyjasněte si s obchodníkem, v čem bude repase spočívat.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Paní Magda žije na vesnici na Moravě. Do práce, do obchodu i na návštěvu ke známým se nejčastěji dopravuje na kole. Dnes už na elektrokole, které dostala jako dárek. Po pěti letech provozu už ovšem nešla nabít baterie, a tak hledala řešení.

Nejprve si chtěla koupit baterii novou, ale pak na internetu našla nabídku firmy Repase-aku na repase baterií. Stránky vypadaly důvěryhodně, jedním z odkazů bylo dokonce video uveřejněné v televizi. „Firma mě přesvědčila hlavně tím, že slibovala repase baterie do deseti dnů, a protože bylo léto a před cyklistickou sezonou, bylo rozhodnuto,“ popisuje paní Magda.

Fotogalerie

Do firmy telefonovala a přesně podle pokynů baterii s klíčkem a s nabíječkou odeslala. Když se do deseti dnů nikdo neozval, zakázku urgovala. Následovala nabídka na repase v několika cenových variantách. Zvolila tu nejdražší, za 11 tisíc korun, slibovala totiž větší kapacitu, tedy že dojezd kola po nabití baterie bude sto i více kilometrů. „Byla jsem nadšená, sto kilometrů, to už je hodně slušné, to bych dojela do Opavy a zpátky a ještě měla rezervu,“ radovala se zákaznice. Když ovšem repasovaná baterie dorazila a ona zásilku vyzvedla a zaplatila, bylo po radosti.

„V balíku nebyla ani moje baterie, ani moje nabíječka, byly to takové značně opotřebované kousky,“ popisuje. Byla přesvědčená, že došlo k omylu, že jí firma poslala baterii a nabíječku jiného zákazníka, tento omyl se jistě brzy vyřeší a společnost konečně zašle její opravenou baterii. Spletla se. Firma trvá na svém, baterie i nabíječka jsou její.

Servis jakékoli pochybení odmítá

Ve stejném duchu byla i odpověď majitele servisu, kterého naše redakce požádala o vyjádření. Podle jeho vysvětlení každá baterie dostává okamžitě po přijetí do opravy evidenční číslo, to provází baterii po celou dobu pobytu ve společnosti a je evidováno i v knize zakázek. Zákazník tak vždy dostává zpět obal baterie, který je jeho, vnitřek baterie je vyrobený a nový. „Zákaznici vyhovět nelze, zkrátka protože jinou baterii nezaslala. Zpět dostala její obal baterie. Nedošlo k žádné záměně baterie, ani nabíječky. Pokud tvrdí, že je baterie i nabíječka jiná, potřebuji fotografie, nebo jiný důkaz. Požadoval jsem po ní toto, ale bez úspěchu,“ vysvětluje Rudolf Šindelář a dodává: „Spokojenost zákazníka je mou prioritou a doposud nemám negativní reakci.“

Namítali jsme, že podle záručního listu elektrokola nesouhlasí výrobní číslo baterie a navíc na vrácené baterii záhadně přibyla nálepka Made in China. Zaslali jsme i foto původní nabíječky a nabíječky vrácené, které nám naše čtenářka poskytla. I na to má pan Šindelář vysvětlení: „Fotografie její údajné nabíječky je zcela zřejmě stažena z internetu, baterie i nabíječka je paní Magdy. Rád bych ale měl celou věc za sebou - nabízím zákaznici nový obal baterie, novou nabíječku kupovat odmítám.“

Fotografie původní nabíječky není stažena z internetu, vyfotila si ji paní Magda mobilním telefonem. A co se týče nabíječky, pan Šindelář zřejmě zapomněl, že 17. 7. poslal zákaznici e-mail, ve kterém mimo jiné píše: „Proč došlo k výměně nabíjecího konektoru? Protože byl špatný. Váš subjektivní názor o funkčnosti nelze brát vážně. Nabíjení vám zničilo baterii, protože konektor nabíjel nepravidelně. Proto jsme přistoupili k výměně a neúčtovali jsme vám ji.“

Co je to repase a dá se reklamovat?

Často se lze setkat se situacemi, kdy spotřebitel výměnou za staré zboží obdrží plně funkční repasovaný kus, za nějž zaplatí určitou kupní cenu. V takovém případě je uzavřena kupní smlouva a zakoupené zboží lze klasickým způsobem reklamovat.

Pokud je ovšem s obchodníkem uzavřena smlouva, podle které má být zboží znovu uvedeno do provozu (tedy opraveno), jde o smlouvu o dílo. „Repase správně spočívá ve vyjmutí vnitřku baterií a nahrazení novými komponenty, k čemuž došlo,“ píše pan Šindelář v jednom z e-mailů zákaznici. Takže je to jasné, v tomto konkrétním případě se jedná o smlouvu o dílo.

A jak má teď postupovat naše čtenářka? „Je třeba obrátit se na obchodníka a namítat, že podle znění objednávky byla uzavřena smlouva o dílo a žádat buď provedení opravy původní baterie v souladu se smlouvou, nebo odstoupit od smlouvy pro její podstatné porušení (dle § 2002 občanského zákoníku) a žádat vrácení baterie v původním stavu,“ doporučuje vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený.

Obchodník totiž není oprávněn si věc, která je předmětem opravy, ponechat ani ji zaměnit či jinak s ní nakládat. Samozřejmě pokud věc prochází opravou, mohou být některé její součásti vyměněny za nové. A tady by mělo být předem jasně ujednáno, v čem bude oprava spočívat.

Vzhledem k tomu, že zhotovitel díla není vlastníkem věci, na níž provádí opravu, je povinen věc vlastníkovi (tedy objednateli) po skončení prací opět vydat. „Paní Magda tak může žádat vydání své původní baterie v provozuschopném stavu, jiné plnění, které neodpovídá znění uzavřené smlouvy, není povinna přijmout,“ shrnuje Zelený. Není-li prodávající schopen věc vrátit ani v opraveném, ani v původním stavu, pak musí její hodnotu spotřebitelce nahradit. Zároveň musí spotřebitelce vrátit uhrazenou cenu opravy z důvodu podstatného porušení smlouvy.

Autor: pro iDNES.cz


Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Uplynulo deset let od krize, připravme se na tu příští

Václav Pech, investiční analytik společnosti Broker Trust

Každá krize přináší finanční pády i nové investiční příležitosti. Krize před deseti lety, která vyvrcholila pádem banky...

Rozpoutá nová regulace národní banky od října hypoteční šílenství?

Ilustrační snímek

Česká národní banka zaznamenala nárůst objemu poskytnutých hypotečních úvěrů. Za mírným růstem stojí zřejmě i takzvané...



Ekonomka Lipovská: Délku pracovní doby a výši mezd by měl určit trh

Hana Lipovská je autorkou knihy „Kdo chce naše peníze? - Ekonomie bez politické...

Průměrná mzda v Česku roste, ve 2. čtvrtletí se vyhoupla na 31 851 korun. Platy ve veřejném sektoru však stoupají...

Krize na trhu práce z nás dělá lepší zaměstnavatele, říká manažerka GSK

Pavla Bučilová

Farmaceutická firma GSK se v Česku chlubí několika oceněními. Je odpovědnou firmou, loňským zaměstnavatelem roku a...

Na co si dát pozor, když chcete nákup auta řešit operativním leasingem?

Ilustrační snímek

Pro spoustu lidí přestává být důležité auto vlastnit. Stačí jim si ho půjčit či na nějakou dobu pronajmout. Na co dbát,...

Další z rubriky

Na co si dát pozor, když chcete nákup auta řešit operativním leasingem?

Ilustrační snímek

Pro spoustu lidí přestává být důležité auto vlastnit. Stačí jim si ho půjčit či na nějakou dobu pronajmout. Na co dbát,...

Kvíz: Znáte výhody finančních produktů, na které přispívá stát?

Ilustrační snímek

Některé finanční produkty přinášejí výhody, jako jsou státní příspěvek či daňové odpočty. Na druhou stranu, pokud...

Kvíz: Víte, jak bezpečně používat platební kartu v zahraničí?

Ilustrační snímek

Destinací, kde se bez hotovosti neobejdete, je jen minimum a přijímání platebních karet v zahraničí je dnes už na...

Akcionářské změny v bance MONETA

Akcionářské změny v bance MONETA

Kurzy.cz Z hlediska počtu klientů čtvrtá největší domácí banka MONETA Money Bank (dále jen MONETA), více než dva roky po IPO, st...



Najdete na iDNES.cz