Dala akumulátor do elektrokola na repasi, ale vrácená baterie není její

aktualizováno 
Řada přístrojů má svou baterii. A když doslouží, není nutno kupovat novou, na trhu existují firmy, které provádějí repase baterií. Ale než si takovou službu objednáte, vyjasněte si s obchodníkem, v čem bude repase spočívat.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Paní Magda žije na vesnici na Moravě. Do práce, do obchodu i na návštěvu ke známým se nejčastěji dopravuje na kole. Dnes už na elektrokole, které dostala jako dárek. Po pěti letech provozu už ovšem nešla nabít baterie, a tak hledala řešení.

Nejprve si chtěla koupit baterii novou, ale pak na internetu našla nabídku firmy Repase-aku na repase baterií. Stránky vypadaly důvěryhodně, jedním z odkazů bylo dokonce video uveřejněné v televizi. „Firma mě přesvědčila hlavně tím, že slibovala repase baterie do deseti dnů, a protože bylo léto a před cyklistickou sezonou, bylo rozhodnuto,“ popisuje paní Magda.

Fotogalerie

Do firmy telefonovala a přesně podle pokynů baterii s klíčkem a s nabíječkou odeslala. Když se do deseti dnů nikdo neozval, zakázku urgovala. Následovala nabídka na repase v několika cenových variantách. Zvolila tu nejdražší, za 11 tisíc korun, slibovala totiž větší kapacitu, tedy že dojezd kola po nabití baterie bude sto i více kilometrů. „Byla jsem nadšená, sto kilometrů, to už je hodně slušné, to bych dojela do Opavy a zpátky a ještě měla rezervu,“ radovala se zákaznice. Když ovšem repasovaná baterie dorazila a ona zásilku vyzvedla a zaplatila, bylo po radosti.

„V balíku nebyla ani moje baterie, ani moje nabíječka, byly to takové značně opotřebované kousky,“ popisuje. Byla přesvědčená, že došlo k omylu, že jí firma poslala baterii a nabíječku jiného zákazníka, tento omyl se jistě brzy vyřeší a společnost konečně zašle její opravenou baterii. Spletla se. Firma trvá na svém, baterie i nabíječka jsou její.

Servis jakékoli pochybení odmítá

Ve stejném duchu byla i odpověď majitele servisu, kterého naše redakce požádala o vyjádření. Podle jeho vysvětlení každá baterie dostává okamžitě po přijetí do opravy evidenční číslo, to provází baterii po celou dobu pobytu ve společnosti a je evidováno i v knize zakázek. Zákazník tak vždy dostává zpět obal baterie, který je jeho, vnitřek baterie je vyrobený a nový. „Zákaznici vyhovět nelze, zkrátka protože jinou baterii nezaslala. Zpět dostala její obal baterie. Nedošlo k žádné záměně baterie, ani nabíječky. Pokud tvrdí, že je baterie i nabíječka jiná, potřebuji fotografie, nebo jiný důkaz. Požadoval jsem po ní toto, ale bez úspěchu,“ vysvětluje Rudolf Šindelář a dodává: „Spokojenost zákazníka je mou prioritou a doposud nemám negativní reakci.“

Namítali jsme, že podle záručního listu elektrokola nesouhlasí výrobní číslo baterie a navíc na vrácené baterii záhadně přibyla nálepka Made in China. Zaslali jsme i foto původní nabíječky a nabíječky vrácené, které nám naše čtenářka poskytla. I na to má pan Šindelář vysvětlení: „Fotografie její údajné nabíječky je zcela zřejmě stažena z internetu, baterie i nabíječka je paní Magdy. Rád bych ale měl celou věc za sebou - nabízím zákaznici nový obal baterie, novou nabíječku kupovat odmítám.“

Fotografie původní nabíječky není stažena z internetu, vyfotila si ji paní Magda mobilním telefonem. A co se týče nabíječky, pan Šindelář zřejmě zapomněl, že 17. 7. poslal zákaznici e-mail, ve kterém mimo jiné píše: „Proč došlo k výměně nabíjecího konektoru? Protože byl špatný. Váš subjektivní názor o funkčnosti nelze brát vážně. Nabíjení vám zničilo baterii, protože konektor nabíjel nepravidelně. Proto jsme přistoupili k výměně a neúčtovali jsme vám ji.“

Co je to repase a dá se reklamovat?

Často se lze setkat se situacemi, kdy spotřebitel výměnou za staré zboží obdrží plně funkční repasovaný kus, za nějž zaplatí určitou kupní cenu. V takovém případě je uzavřena kupní smlouva a zakoupené zboží lze klasickým způsobem reklamovat.

Pokud je ovšem s obchodníkem uzavřena smlouva, podle které má být zboží znovu uvedeno do provozu (tedy opraveno), jde o smlouvu o dílo. „Repase správně spočívá ve vyjmutí vnitřku baterií a nahrazení novými komponenty, k čemuž došlo,“ píše pan Šindelář v jednom z e-mailů zákaznici. Takže je to jasné, v tomto konkrétním případě se jedná o smlouvu o dílo.

A jak má teď postupovat naše čtenářka? „Je třeba obrátit se na obchodníka a namítat, že podle znění objednávky byla uzavřena smlouva o dílo a žádat buď provedení opravy původní baterie v souladu se smlouvou, nebo odstoupit od smlouvy pro její podstatné porušení (dle § 2002 občanského zákoníku) a žádat vrácení baterie v původním stavu,“ doporučuje vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený.

Obchodník totiž není oprávněn si věc, která je předmětem opravy, ponechat ani ji zaměnit či jinak s ní nakládat. Samozřejmě pokud věc prochází opravou, mohou být některé její součásti vyměněny za nové. A tady by mělo být předem jasně ujednáno, v čem bude oprava spočívat.

Vzhledem k tomu, že zhotovitel díla není vlastníkem věci, na níž provádí opravu, je povinen věc vlastníkovi (tedy objednateli) po skončení prací opět vydat. „Paní Magda tak může žádat vydání své původní baterie v provozuschopném stavu, jiné plnění, které neodpovídá znění uzavřené smlouvy, není povinna přijmout,“ shrnuje Zelený. Není-li prodávající schopen věc vrátit ani v opraveném, ani v původním stavu, pak musí její hodnotu spotřebitelce nahradit. Zároveň musí spotřebitelce vrátit uhrazenou cenu opravy z důvodu podstatného porušení smlouvy.

Autor: pro iDNES.cz

Nejčtenější

Naspořil 400 tisíc a zkusil podnikat. Už má 260 zaměstnanců a míří výš

Praha,24.10.2018, Petr Palas, SPECIÁL PRO IDNES, FOTO MAFRA DAN MATERNA

Petr Palas začal při studiích na vysoké škole pracovat. Sbíral zkušenosti a střádal vydělané peníze. Pak založil v Brně...

Zlomila si nohu v Alpách. Stálo to 355 tisíc korun

ilustrační snímek

Poranění kolenních vazů, zlomeniny končetin, zranění pánve, břicha a hlavy jsou nejčastější úrazy, které se stávají při...

Nejčastější triky obchodníků: jak je rozpoznat a nesednout jim na lep

Ilustrační snímek

Každému se může stát, že si koupí něco, co nemá hodnotu. A nemusí jít přímo o nákup u „obchodníků s teplou vodou“....

Zdražování pojistného se řidičům nelíbí, pojišťovny se proto snaží

Pojišťovny vědí, že klienti nesou zdražování nelibě, proto se snaží v povinném...

Asistenci zavoláte jedním zmáčknutím tlačítka. Na mobilu sledujete, jak k vám jede odtahové auto. Technik vám hned při...

Lidé bez práce volí raději brigádu, nově je v kurzu mikrozaměstnávání

Největší zájem je o administrativní výpomoc nebo kvalifikovanou brigádu v...

Pracovní trh aktuálně nabízí téměř 320 tisíc volných pozic, přesto je v České republice stále přes 200 tisíc lidí bez...

Další z rubriky

Vánoční dárky na dluh mohou přijít pěkně draho

Ilustrační snímek

V anketách a rozhovorech se od půjček na dárky téměř všichni distancují. Realita je však jiná. Téměř pětina Čechů má v...

Společný majetek si rozděluje či zužuje stále více manželů

ilustrační snímek

Během manželství patří vše oběma manželům společně a nerozdílně. V principu je to správně. Jenže co když bude jeden...

Kvíz: Víte, jak vám stát pomůže v nouzi?

Ilustrační snímek

Asi všichni víte, že v případě nemoci máte nárok na nemocenskou. Stát vám pomůže i tehdy, když o práci přijedete. A...

ČNB se v inflaci potřetí v řadě „sekla“. Sazby i tak dále porostou

ČNB se v inflaci potřetí v řadě „sekla“. Sazby i tak dále porostou

Kurzy.cz Tempo růstu tuzemských cen v listopadu zpomalilo na nejnižší hodnoty za posledních sedm měsíců dosahujících přesné úrov...

Najdete na iDNES.cz