Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jak soustředit svou mysl na práci? Nálepkujte, říká odbornice

aktualizováno 
Jaká by byla naše celková produktivita, kdybychom myšlenky dokázali zaměřit na potřebnou činnost, například na práci nebo studium? Často bojujeme s jinými, většinou negativními, podněty, které nám ubírají energii a snižují schopnost vnímání. Jak na mindfulness, tedy uvědomění, radí koučka Jitka Jetlebová z DMC management consulting.

Díky tomu, že emoce krátce pojmenujeme, jejich intenzitu snižujeme. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Náš mozek má jen určitou energetickou kapacitu, kterou musíme umět správně rozložit. Pokud se orientujeme na zbytečnosti a plýtváme energií přemýšlením o minulosti nebo naopak budoucnosti, necháme se tedy stresovat a vyvádět z míry něčím, co stejně neovlivníme, o drahocennou energii se připravujeme.

Později nám chybí kapacita na konstruktivní řešení úkolů, ale i na asertivní komunikaci. Jsme nervózní, reagujeme přehnaně, nebo nedokážeme vnímat cizí pocity a v zájmu zachování vlastních zbytků energie se stáváme citově plochými.

Čtěte také

Zajímavými příklady z praxe jsou vědci, kteří mnohdy vědomě potlačují emoce, aby měl jejich mozek větší kapacitu, nebo také ostřelovači, kteří se musejí bravurně naučit kontrolovat svůj dech tak, aby výstřel padl zároveň s výdechem. Na rozdíl od těchto dvou případů mindfulness neučí, jak emoce potlačovat, ale jak je efektivně zpracovat.

Termín mindfulness pochází z buddhismu a znamená uvědomění, vědomé prožívání. Zjednodušeně řečeno jde o jakýsi balíček technik na posílení sebeuvědomění a s tím spojené výkonnosti, angažovanosti, motivace, kreativity a empatie vůči svému okolí.

Techniky mindfulness nám pomohou přijít zpět k sobě pomocí různých dechových cvičení, porovnávání emocí a myšlenek takzvaného „body Scan“ nebo pojmenováním události, která se nám aktuálně odehrává a identifikováním emocí, které se na ni vážou, takzvaný „labelling“.

Myšlenkové bludiště

Mindfulness je technika, která vede ke schopnosti se v pravý čas soustředit na sebe samé. Většina z nás má tendence žít v minulosti či budoucnosti. Je to do jisté míry biologicky dané.

Naši předci byli nuceni myslet do budoucna - vytvořit si zásoby na zimu, aby vůbec přežili, a protože měli jen omezenou možnost si své myšlenky zaznamenat, honily se jim dokola hlavou, a tím zanikal prostor pro vědomé prožívání.

Jitka Jetlebová

  • Absolvovala Technickou Univerzitu v Liberci
  • Od roku 2009 působí v oblasti lidských zdrojů a koučování
  • Je jednatelkou společnosti JJ Coaching a externí konsultantkou v DMC management consulting
  • Orientuje se na exekutivní koučování manažerů a vzdělávací projekty v HR a FMCG a službách.
  • Je certifikovanou profesionální koučkou a zároveň lektorkou i hodnotitelkou
Jitka Jetlebová, koučka

Do jaké míry se naše mysl orientuje na minulost či budoucnost, je také ovlivněno kulturní historií. Vzniká tedy „time paradox“. V tomto stylu myšlení jsme setrvali až do současnosti, jen se poněkud adaptovalo na náš každodenní rytmus. Na začátku nového týdne si obvykle říkáme: ,,Už aby byl pátek“. Svůj pocit spokojenosti tak podmiňujeme něčím, co se teprve stane a nedokážeme se plně soustředit na přítomnost.

Lidský mozek má neuroplastickou funkci, jinými slovy se dá tvarovat pomocí jednoduchých technik jako je právě mindfulness, která napomáhá zvětšovat šedou kůru mozkovou, tím pádem roste kapacita naší paměti, cítíme se více uvolnění, soustředění, empatičtí a odolnější vůči stresovým faktorům.

Zkuste techniku nálepkování

I proto je mindfulness stále oblíbenější u špičkových manažerů, ovšem uplatnění nachází i v běžném životě. Techniky mindfulness se dnes běžně využívají u osobního koučování, právě proto, aby se koučovaný uvolnil a soustředil sám na sebe.

Jednou z technik mindfulness je tzv. labelling neboli „nálepkování“. Dá se uplatnit v jakékoliv vypjatější situaci nebo před důležitým jednáním, kdy víme, že potřebujeme být v klidu a dobře se soustředit. Jak na to?

1. pojmenujte událost, která vás tíží

2. určete emoci, která se k události váže

3. odložte emoci, tedy podívejte se na ni „zvenku“

Vědci přišli na to, že se mysl těmito jednoduchými kroky zklidní. Limbický systém v mozku, část mozku odpovědná za naše emoce, se utlumí. Díky tomu, že emoce krátce pojmenujeme, jejich intenzitu snižujeme. Na oplátku nám pak klidnější mysl umožní se lépe rozhodovat a konstruktivněji přemýšlet.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Srovnání: kdy má podnikatel zůstat OSVČ a kdy se mu vyplatí společnost

Asociace malých a středních podniků a živnostníků srovnala z právního a daňového pohledu, co je pro podnikatele výhodnější - zda nést titul osoby samostatně...  celý článek

Ilustrační snímek
Zajímavá povolání: disciplína je základ, říká profesionální sázkař

Můžou pracovat z domova, a přitom si za pár minut vydělat statisíce. Ale taky zažívají hodiny mučivého stresu, nejistoty, padají do dluhů a depresí. Práce snů,...  celý článek

Ilustrační snímek
Proč si před hledáním nové práce pořádně zamést internetovou stopu

Když jste během studií chodili „pařit“, přišlo vám možná docela vtipné dát si na Facebook pár fotek, jak se skvěle bavíte. Jenže teď hledáte zajímavou a dobře...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Kdo tady lže? Lithium, aneb jak to bylo doopravdy
Kdo tady lže? Lithium, aneb jak to bylo doopravdy

Publikováno: 17.10.2017 Autor: Odbor komunikace a marketingu 10500 Poslední dny hýbe českým mediálním prostorem kolem p... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.