V kamenných pobočkách, kde máte možnost si zboží prohlédnout a vyzkoušet, zákon povinnou výměnu zboží nepodporuje.

V kamenných pobočkách, kde máte možnost si zboží prohlédnout a vyzkoušet, zákon povinnou výměnu zboží nepodporuje.

Špatné dárky nevyhazujte, obchody některé vymění

  • 14
Výměna zboží nebo vrácení peněz sice nepatří k zákonným povinnostem obchodníků, ale většina z nich vám po Vánocích vyjde za určitých podmínek vstříc.

Každému se může stát, že najde pod stromečkem dárek, kterým se dárce netrefil do vkusu, velikosti anebo mělo stejně dobrý nápad několik členů rodiny najednou. Než se smířit s nechtěným dárkem, proč se nepokusit jej vyměnit za vhodnější?

Klára Přikrylová (vlevo) a Ivana Picková odpovídají on-line. Ptejte se mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů v pátek 28.12. od 10:00 ZDE
Ze zákona vám obchodník musí zboží vyměnit bez jakýchkoliv sankcí až do 14 dnů od nákupu pouze v případě, pokud jste je zakoupili na dálku bez možnosti zboží prohlédnout a vyzkoušet, tj. například v internetovém obchodě, na základě objednávkového kuponu z časopisu nebo telefonicky v teleshoppingu.

Sdružení obrany spotřebitelů upozorňuje, že ani obchodníci "na dálku" nepřijímají zpět DVD a CD nosiče, počítačové hry či programy a podobné dárky, u kterých byl porušen originální obal. Dále nelze vracet zboží, které bylo upraveno na přání spotřebitele, podléhá rychlé zkáze nebo které nemůže být vráceno pro svůj charakter (například erotické pomůcky).

V kamenných pobočkách, kde máte možnost si zboží prohlédnout a vyzkoušet, zákon povinnou výměnu nepodporuje. Vše tedy závisí jen na dobré vůli daného obchodníka. Většina z nich ale v rámci konkurenčního boje tuto možnost nabízí.

Chcete vědět více?

Nevíte-li si rady jak vrátit či vyměnit vánoční dárek, čtěte páteční MF DNES.

Protože obchodník jedná nad rámec zákona, musíte splnit podmínky, které si sám prodávající určí. Ideální samozřejmě je ptát se po podmínkách případné výměny již během koupě dárku. Někdy se může stát, že dárek patří mezi výrobky, které nelze vůbec vyměnit, i když je jinak obchodník ochotný zboží brát zpět.

Podívejme se blíže, jak funguje výměna zboží ve vybraných obchodních řetězcích. Všichni níže uvedení obchodníci se shodují v požadavku na doložení dokladu o koupi a vrácení zboží v originálním obalu. Zboží dále nesmí být používané (např. nošené oděvy nebo počítač, do něhož byl nahrán software) a musí splňovat podmínku opětovného prodeje.

Tesco
Vrátí peníze nebo vymění za jiné zboží
Nelze vyměnit: spodní prádlo a holicí strojky z hygienických důvodů, potraviny a dále DVD, CD, knihy
Lhůta pro vrácení: není stanovena, individuální domluva s prodejnou

Ahold (Hypernova, Albert)
Vrátí peníze nebo vymění za jiné zboží
Nelze vyměnit: holicí strojky, epilátory, elektrické zubní kartáčky, CD, DVD, PC hry a mobilní telefony, SIM karty, telefonní kupony
Lhůta pro vrácení: 14 dnů

Datart
Vrátí peníze nebo vymění za jiné zboží
Nelze vyměnit: jakýkoliv výrobek pro použití na tělo (holicí strojky, zubní kartáčky apod.)
Lhůta pro vrácení: 14 dnů

Electro World
Peníze obvykle nevrátí, spíše navrhne výměnu za jiné zboží
Nelze vyměnit: holicí strojky, mobilní telefony; rozbalené CD a DVD
Lhůta pro vrácení: 7 dnů a pouze po dohodě s prodejnou

Ikea
Vrátí peníze nebo vymění za jiné zboží
Nelze vyměnit: metrové zboží, ložní prádlo, nebalené matrace, květiny, výrobky z výprodeje nebo ze speciální nabídky
Lhůta pro vrácení: 90 dnů