"Dokud jen rostly poplatky za vedení účtu, to jsem toleroval. Ale musel jsem se ohradit, když bez mého souhlasu účtují novou položku, která vůbec není v ceníku, který mám ve smlouvě z roku 1999," líčí svůj nepříjemný zážitek Milan Křelina.
Má na mysli hlavně novinku, kdy si některé stavební spořitelny začaly strhávat poplatky za úrokové zvýhodnění. Těmi si kompenzují ztráty u klientů z dřívější doby, jimž slíbily ve smlouvách na dnešní poměry vysoké úroky kolem čtyř procent.
Milanu Křelinovi tak naúčtovala Všeobecná stavební spořitelna Komerční banky 180 korun. S tím se nechce smířit. "Nemají na to právo, copak úrokové zvýhodnění je služba?" ohrazuje se. I když ví, že soudit se s bankou by byl asi dlouhý boj, zvažuje, že žalobu podá. "Jde o princip," dodává.
Stížnosti lidí na nový ceník, se kterým přišly spořitelny na přelomu roku krátce poté, co stát citelně snížil podporu stavebního spoření, se už hromadí u Sdružení obrany spotřebitelů. To tvrdí, že banky k tak velkému zdražení nemají důvod, a trvá na tom, aby si na stavební spořitelny posvítil antimonopolní úřad.
"Podnět jsme obdrželi a šetříme jej," potvrzuje kroky sdružení mluvčí úřadu Kristián Chalupa. "Máme tu už 20 takových klientů a většina z nich je odhodlána se soudit," řekl šéf sdružení František Lobovský.
Sdružení se chování spořitelen nelíbí také proto, že jejich klienti před rostoucími poplatky nemohou utéct. Odejdou-li od stavební spořitelny, přijdou i o státní příspěvek, který je na spoření atraktivní.
"Nejde, aby spořitelny zdůvodňovaly růst poplatků jen růstem jejich nákladů na správu účtů. Spotřebitelé nemohou svobodně odejít k jiné spořitelně, což je snadno zneužitelné," říká Jana Luhanová ze Sdružení obrany spotřebitelů.
Spořitelny už dříve připustily, že na starých smlouvách by vzhledem k poklesu úrokových sazeb přestaly bez dalších poplatků vydělávat. "Jde o to, že konkurence před koncem roku přitvrdila a náklady rostou," říká Zdeňka Blechová ze Stavební spořitelny České spořitelny.
Dalším z rozezlených klientů je Zdeněk Kreidl. Jeho rodina spoří hned na třech účtech. Dva z nich otevřel pro své děti, když Raiffeisen stavební spořitelna lákala na to, že pro nezletilé klienty povede účty zadarmo. "To platilo první roky a najednou chtějí 90 korun za úrokové zvýhodnění a 20 za každý výpis," líčí.
"Určitě jsme informace včas zaslali," reagovali v marketingu Raiffeisen, ale odůvodnění bez mluvčí nedali. Ta nebyla k zastižení. Klienti spořitelen hledají pomoc i u finančního arbitra. "Obrátilo se na nás už 15 lidí. Zákon nám zatím nedovoluje takové případy řešit," říká Marcela Soldánová z kanceláře arbitra.