Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stížnosti na banky se začínají hrnout

  0:01aktualizováno  0:01
Finanční arbitr, který řeší spory mezi klienty a jejich bankami, má po třech měsících ve funkci na stole první případy. Týkají se hlavně Union banky. "Klienti si stěžují, že jim nebyly provedeny platební příkazy. Zatím jich je pár, ale mohla by z toho být masová záležitost," říká Otakar Schlossberger.

Ten vede od počátku roku úřad, který má řešit spory v otázkách platebního styku. Kromě potíží s Union bankou se na něj lidé obracejí hlavně s problémy, které arbitr řešit nemůže. Lidem se nelíbí bankovní poplatky, zamítnuté žádosti o úvěr nebo chování zaměstnanců bank. "S tím jim však pomoci nemohu," říká Schlossberger.

Podobné zkušenosti mají se stížnostmi zákazníků i v České spořitelně, kde už přes dva roky funguje ombudsman. Loni spořitelna dostala od klientů přes deset tisíc upozornění. "Na první pohled je to hodně, ale vzhledem k počtu transakcí, to tak špatné není," říká Pavel Kysilka, který v bance vede tým speciálně vyškolených lidí pro komunikaci s nespokojenými zákazníky.

Hlavní oblasti kritiky klientů se přitom mění. "V roce 2001 to byly bankomaty, pak pomalý platební styk, potom fronty na pobočkách. Ale to odeznělo. Dnes už neexistuje jasné téma, žádný problém netrčí. To je dobře, ačkoli stížností neubývá," popisuje Kysilka.

Pravomoci finančního arbitra

Jaké stížnosti klientů může řešit

- převody peněz v Česku do částky 50 000 euro (asi 1,5 milionu korun)

- problémy týkající se platebních karet - náhradu škody, kterou klient utrpí, když banka pozdě převede peníze 

Jaké problémy řešit němůže

- platební příkazy do zahraničí
- poplatky bank a jejich cenovou politiku
- chování zaměstnanců bank

Jak mají klienti postupovat

1/ Nejprve se musí se stížností obrátit na banku
2/ Teprve pokud se s bankou nedohodne, může jít za arbitrem
3/ Arbitr by měl během dvou až tří měsíců případ prověřit a rozhodnout
4/ Nesouhlasí-li jedna ze stran sporu s rozhodnutím artbitra, mohou se obrátit na soud

Právě dodržování lhůt při posílání peněz a veškeré problémy týkající se platebních karet budou hlavním polem působnosti nestranného arbitra. Šanci mají jak drobní klienti, tak firmy, ale s jedním omezením. Arbitr řeší spory, u kterých částka nepřevyšuje 50 tisíc eur (asi 1,5 milionu korun).

Finanční arbitr může klientům přiznat ušlé úroky, pokud banka pozdě připíše peníze na účet, anebo přikázat bance nahradit zákazníkovi škodu - například penále od finančního úřadu za pozdní odeslání peněz. "Výhodou je, že při žádosti o náhradu škody u nás klient neplatí, zatímco u soudu se poplatek odvíjí od výše škody," připomíná Schlossberger. Další předností při řešení sporu arbitrem, by měla být jeho rychlost.

Schlossberger odhaduje, že běžné případy by měl vyřídit zhruba za 45 dní, ty složitější za tři měsíce. Roztrpčení klienti bank se mohou na svého zastánce obracet jak prostřednictvím dopisů, tak telefonicky či elektronickou poštou. Od května by měly být formuláře dostupné i na internetových stránkách.

Schlossberger: Lidé si stěžují hlavně na věci, které nemohu řešit

Po sto dnech ve funkci už má finanční arbitr Otakar Schlossberger svůj tým lidí, kteří mají řešit stížnosti klientů na banky, kompletní. Zatím se však na něj lidé obracejí hlavně s problémy, s kterými jim pomoci nemůže.

Máte už nějaké stížnosti?

Není jich hodně, zatím tak tři desítky, ale bohužel skoro všechny z let před účinností zákona. Hlavně z loňského roku, teď chodí tak z listopadu, takže myslím, že zhruba v červnu začnou chodit lednové případy. Klient se nejdříve musí domáhat vyřešení svých potíží v dané instituci a teprve pak může jít k nám, takže časový posun je dost velký. Navíc ve většině případů si klienti stěžují na věci, které nejsou v naší kompetenci, jako je cenová politika bank, chování zaměstnanců, neposkytnutí úvěru, na problémy v oblasti cenných papírů. A ty věci z loňského roku by byly zajímavé, ale nemohli jsme je řešit.

O co šlo konkrétně?

Třeba o odcizenou platební kartu klienta, kdy i poté, co ji zablokoval, bylo z karty odčerpáno. Ale ne přes bankomat, ale přes dobíjení mobilního telefonu, tedy přes předplatní karty, a k tomu by docházet nemělo. Ale i případy, které odmítáme, jsou pro nás vodítkem a některé jsou až úsměvné.

Co třeba máte na mysli?

Obsahem jednoho dopisu banky klientovi bylo, že banka nemůže podat vysvětlení, proč došlo k tomu a tomu, protože všichni pracovníci, kteří o případu věděli, dostali výpověď. I to se může stát.

Máte už nějaké stížnosti, které můžete řešit?

Jsou tu případy týkající se Union banky a těch by mohlo být tolik, kolik je tam platebních příkazů. Klienti si stěžují na to, že jim nebyly provedeny platební příkazy. Takže jsme zahájili řízení a bude vydán nález. Ještě ale vše diskutujeme s právníky České národní banky.

A jak to vypadá?

Zatím naše poznatky vedou k tomu, že banka měla platební příkazy provést, a to, že tak neučinila a nebyla schopna dostát svým závazkům, je její problém. Stále funguje jako banka. Takže my se držíme zákona a posuzujeme, zda banka dodržela lhůty v platebním styku, a to, že byly zavřeny pobočky, z tohoto pohledu nic neznamená.

Na co by tedy měl klient Union banky nárok, pokud rozhodnete v jeho prospěch?

Klient bude mít nárok na provedení platby a na ušlý úrok za uplynulou dobu. Ta částka třeba vyjde na několik set korun, ale jde spíše o princip.

Je otázka, jestli se k těmto penězům potom klient vůbec dostane.

Když ČNB odejme licenci a banka spadne do konkurzu, pak nedostane asi nic, protože věřitelé se budou uspokojovat podle svých podílů...

A platební příkaz už taky proveden nebude?

Když se odejme bance licence, tak už ne.

 




Nejčtenější

Chtěl utáhnout nájem, tak začal podnikat a už má sedmičlenný tým

Radek Danč, provozovatel brněnské společnosti Internesto

Radka Danče dovedla k podnikání před pár lety tak trochu finanční nouze. Jako student bydlel v centru Brna a kamarád z...

Proč jsou kanály kulaté? Obvyklé i nezvyklé otázky padající u pohovorů

Ilustrační snímek

Při pracovním pohovoru čelí uchazeči různým otázkám personalistů. Třeba dotaz „Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?“...



Co si Češi závidí a co by chtěli mít jisté. Zapojte se do ankety

Ilustrační snímek

O Češích se říká, že jsou závistiví. Ale je česká závist stále tak silná, že se nám nedaří vymanit z klubka intrik,...

Kvíz: volno na svatbu či stěhování. Kdy ho musí firma proplatit?

Ilustrační snímek

Pokud jste zaměstnaní, pak určitě víte, že máte nárok na dovolenou. Jak je to ale v případech, kdy do práce nemůžete...

Falešná advokátka je okradla, ale trestný čin se prý nestal

Ilustrační snímek

Asi všichni známe postavu falešného vrchního Vrány z oblíbené české komedie. Úsměv na tváři nám ovšem ztuhne, pokud se...

Další z rubriky

Víte, jak se liší platební karty ve vaší peněžence? Otestujte se

Ilustrační snímek

Ne každá platební karta se hodí pro každého a pro všechny operace s penězi. Rozdíl je kupříkladu v tom, zda si chcete...

Čtvrtina lidí přišla o peníze kvůli příbuzným. Jak ochránit dobré vztahy

Ilustrační snímek

Půjčit peníze příbuznému nebo kamarádovi odmítne málokdo. Přitom právě takové úvěry vyvolávají mnohdy bouřlivé emoce....

Polovina Čechů dá pod stromeček peníze, je to podle psychologa správné?

Ilustrační snímek

Darovat k Vánocům obálku s penězi v letošním roce plánuje 48 % Čechů. Vyplynulo to z aktuálního průzkumu finanční...

Další nabídka

Kurzy.cz

Účtenkovka má své první výherce - výsledková listina
Účtenkovka má své první výherce - výsledková listina

1 milion korun činí nejvyšší výhra aktuálního slosování. MFČR zveřejnilo na svých stránkách kompletní výherní listinu h... celý článek



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.