Stravenky potěší většinu z nás.

Stravenky potěší většinu z nás. | foto: Profimedia.cz

Stravenka – vítěz mezi zaměstnaneckými benefity

  • 27
K platu mnoho zaměstnanců dostává každý měsíc stravenky. Jsou většinou částečně dotované zaměstnavatelem a další část platí zaměstnanec. Návrh na zrušení daňového zvýhodnění stravenek vyvolal v poslední době značnou nevoli. Je to totiž nejoblíbenější zaměstnanecká výhoda.

Je to právě stravenka, která již řadu let sbírá v nejrůznějších průzkumech a studiích všechna možná nej. Mezi zaměstnavateli patří k nejčastěji poskytovanému benefitu, mezi zaměstnanci k nejoblíbenější výhodě nad rámec mzdy a podle nedávné studie Factum Invenio vypracované pro společnost Accor Services, vydavatele stravenek Ticket Restaurant, se jedná o celkově nejznámější druh poskytovaných výhod (na stravenky si v průzkumu vzpomnělo téměř 40 % zaměstnanců).

Důvod vysoké obliby stravenek je prostý
Stravenky představují daňově zvýhodněný druh benefitu a zároveň jsou nejjednodušší formou, jak uhradit zaměstnancům náklady na stravování. V současné době poskytuje stravenky či příspěvky na stravování svým zaměstnancům 89 % soukromých firem a 94 % státních institucí. Navíc mají stravenky a příspěvky na stravování zaměstnanců pozitivní vliv jak na produktivitu práce, tak i na stravovací návyky.

Studie agentury Stem/Mark dokazuje, že zaměstnanci, kteří stravenky nedostávají, mají tendenci stravování během pracovní doby odbývat. Důsledkem toho jsou v řadě případů kratší obědové pauzy, konzumace spíše fastfoodových jídel, sendvičů apod.

Výhody poskytování stravenek zaměstnancům
Stravenky na straně zaměstnance nepodléhají dani z přijmu fyzických osob ani odvodům na sociální a zdravotní pojištění.

Pro zaměstnavatele zároveň představuje až 55 % z nominální hodnoty stravenek daňově uznatelný náklad (nejvýše však částka 48,30 na jednu stravenku), navíc je pro zaměstnavatele příspěvek osvobozen od odvodů na sociální a zdravotní pojištění.

Další výhodou je fakt, že stravenka představuje pro zaměstnance díky široké partnerské síti provozoven volnost ve výběru. Síť tvoří především restaurace, jídelny, ale také občerstvení či prodejny potravin a supermarkety.

Stravenky a poukázky vítají i obchodníci
Obchodníci zpravidla argumentují, že za přijaté stravenky musí odvádět určitý poplatek, nicméně díky velkému počtu držitelů stravenek (například stravenky Ticket Restaurant použije k úhradě poledního jídla denně více než 350 0000 uživatelů v České republice) jsou výhody pro restauratéry zřejmé a převažující – do partnerské sítě zapojená restaurace přiláká nové zákazníky.

Z provedených průzkumů navíc vyplývá, že při placení stravenkami utratí zaměstnanci více peněz než při platbách v hotovosti. Je pro ně zkrátka snazší doplatit si jídlo nad hodnotu stravenky než zaplatit celou částku v hotovosti.