Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stravenky všem, auta jen šéfům

  10:00aktualizováno  10:00
Zaměstnanecké výhody jsou dnes běžné. Pracovníkům je nabízí většina firem. Dostávají penzijní připojištění, mobilní telefon nebo možnosti školení.

Určitými výhodami dnes podporuje své zaměstnance drtivá většina zaměstnavatelů. Ale struktura výhod se značně liší. Některé firmy přispívají pracovníkům na stravování, jiné poskytují slevy na své výrobky nebo zajišťují vzdělání, rehabilitaci, či dokonce rekreaci svých zaměstnanců.

V tvrdém konkurenčním prostředí přežijí jen ty společnosti, kde se většina zaměstnanců snaží podávat co nejlepší výkony. Uspějí jen firmy, které mají otevřený styl řízení, dokážou své lidi správně motivovat a podnítit je k aktivitě. I když je pro většinu Čechů nejdůležitější výše platu, zaměstnanecké výhody patří k podstatným prvkům motivace. „Aby systém benefitů splnil svůj účel, musí být dobře propracovaný a pružný. Jeho základem je zavedený způsob hodnocení každého pracovníka,“ říká ředitel firmy Bax Global Pavel Novák.

Permanentky na cvičení jsou populární

NENECHTE SI UJÍT
Prasátko (c)  profimedia.cz/corbis
Belgičani umí více než jen čokoládu
V dalším díle našeho seriálu o podílových fondech určeném pro cizoměnové investory pokračujeme další společností působící na našem trhu.
Za zaměstnance může platit pojišťovna
Pokud jako podnikatel máte zaměstnance, bude vás zajímat, jak zaměstnanec ručí za případnou škodu, kterou vám způsobí při výkonu povolání. Může tuto škodu uhradit pojišťovna a v jaké výši?
boss
Šéf je perfekcionista. Co s ním?
Náš nadřízený je hrozně náročný, plnit jeho požadavky už dlouho nevydržím. V neděli večer mám při pomyšlení na práci deprese. Když vejde do kanceláře, sevře se mi žaludek, polévá mě horko.

Nejčastějším benefitem jsou stravenky, které již mnozí zaměstnanci považují za samozřejmost. V případě stravenek jde o benefit, který zaměstnavatelé dávají plošně všem zaměstnancům, bez ohledu na jejich pozici ve firmě. Oproti stravenkám se služební mobil nebo notebook poskytují za nějakým účelem výkonu práce. Jejich přidělování tak souvisí s náplní práce. Přidělují se obchodním zástupcům, servisním pracovníkům a dalším mimo kancelář. Ředitelé a střední management firmy mají mimo těchto benefitů ještě možnost využívat služební automobily nebo je jim hrazeno domácí připojení na internet. K populárním benefitům patří permanentky do fitness center, vstupenky na kulturní nebo sportovní akce nebo nabídka rekreace.

Zájem o kurzy se zvyšuje

Lidé se dnes v mnohem větší míře než dříve zajímají o možnosti svého profesního růstu. Vítaným benefitem zejména u středních a vyšších pozic se tak stalo vzdělávání. Firmy hradí zaměstnancům různá školení a jazykové kurzy. „Pracovníci využívají nově získané vědomosti ve prospěch svého zaměstnavatele a zároveň si zvyšují kvalifikaci a vlastní hodnotu na trhu práce,“ říká Monika Jeřábková z poradenské a vzdělávací společnosti Expertis Praha.

Systém Kafetérie

Pokud si zaměstnanci mohou vybírat benefity podle svých zálib, mnohem více je to motivuje. Proto se v poslední době pro čerpání zaměstnaneckých výhod stále častěji uplatňuje systém Kafetérie. Zaměstnavatel určí pro každou pracovní pozici objem finančních prostředků, stanoví spektrum výhod a ohodnotí je určitým počtem bodů. Zaměstnanec si pak sám vybírá benefity podle počtu jemu přidělených bodů. Eliška Mezenská z oddělení lidských zdrojů v Českém Telecomu uvádí: „U nás si zaměstnanci mohou zvolit například penzijní připojištění, kapitálové životní pojištění, slevu na produkty firmy, příspěvek na vzdělání, zdravotní péči, rehabilitaci, dopravu, kulturu, sport nebo rekreaci.“ Výhodou tohoto systému je individuální přístup k potřebám každého zaměstnance.

Jste se mnou spokojeni?

Pokud člověk pracuje v prostředí, které podporuje jeho schopnosti, a je odpovídajícím způsobem motivován, dokáže dlouhodobě podávat vysoké výkony. „Aby mohl zlepšit svoji výkonnost, potřebuje vědět, co se od něj konkrétně očekává, co musí udělat a co se stane, pokud jeho výsledky nebudou dobré,“ vysvětluje Vladimír Kraus, senior konzultant v oddělení Poradenství pro lidské zdroje společnosti PricewaterhouseCoopers. Zaměstnanec však musí také vědět, na koho se obrátit s problémy, v čem mu firma pomůže, a na čem musí naopak zapracovat sám.

Pracovník by měl mít možnost získat jednou za půl roku odezvu zaměstnavatele, ujasnit si svou perspektivu ve firmě, stanovit si další cíle a znát kritéria hodnocení a odměňování. Pro zaměstnance je motivující, když si výši bonusu, která se odvozuje od splněných úkolů a úrovně pozice, na níž pracovník ve firmě působí, mohou sami spočítat.

Co zaměstnavatelé nabízejí:

  • Příspěvek na stravování
  • Mobilní telefon
  • Notebook
  • Služební vůz
  • Dny dovolené navíc
  • Penzijní připojištění
  • Kapitálové životní pojištění
  • Nadstandardní zdravotní péče
  • Dny placeného volna

Co dělat, abych dostal zaslouženou odměnu? Čtěte ZDE. 

 

Autoři: ,


Nejčtenější

Zmapovali jsme pět spořicích účtů, které aktuálně vynášejí nejvíc

Ilustrační snímek

Česká národní banka letos již několikrát zvýšila úrokové sazby, naposledy v srpnu 2018. Některé finanční domy na to...

KOMENTÁŘ: Uplynulo deset let od krize, připravme se na tu příští

Václav Pech, investiční analytik společnosti Broker Trust

Každá krize přináší finanční pády i nové investiční příležitosti. Krize před deseti lety, která vyvrcholila pádem banky...



Rozpoutá nová regulace národní banky od října hypoteční šílenství?

Ilustrační snímek

Česká národní banka zaznamenala nárůst objemu poskytnutých hypotečních úvěrů. Za mírným růstem stojí zřejmě i takzvané...

Ekonomka Lipovská: Délku pracovní doby a výši mezd by měl určit trh

Hana Lipovská je autorkou knihy „Kdo chce naše peníze? - Ekonomie bez politické...

Průměrná mzda v Česku roste, ve 2. čtvrtletí se vyhoupla na 31 851 korun. Platy ve veřejném sektoru však stoupají...

Planeta nám za méně vyhozených bot poděkuje, zamítl prodejce reklamaci

Ilustrační snímek

Nové boty se mu začaly párat už po třech měsících, reklamaci však prodávající neuznal. Možná má nějakou anomálii prstů...

Další z rubriky

Češi jsou v právních sporech odvážnější. Soudí se hodně a rádi

Jitka Chizzola

Téměř každý třetí Čech se v posledních 5 letech účastnil právního sporu. Lidé se už nebojí bránit se, říká generální...

Nejabsurdnější výluka z pojištění: lidem nejvíce vadí zanedbání povinnosti

Ilustrační snímek

Zanedbání povinnosti pojištěného se stalo historicky první nejabsurdnější výlukou z pojištění. O vítězství této výluky...

Cestovní pojištění: kličky, kvůli nimž nemusí pojišťovna platit

Ilustrační snímek

Pojistka je zaplacená, a tak hurá na cesty. Jenže pozor. Pojištění je užitečné, jen je potřeba, abyste dodržovali...

Nejsou lidi: Za kopečky stále utíká tolik lidí, jako za dob komunismu

Nejsou lidi: Za kopečky stále utíká tolik lidí, jako za dob komunismu

Kurzy.cz Míra nezaměstnanosti je na historickém minimu a sehnat lidi je pro firmy velký problém. Vše ještě zhoršují u některých ...



Najdete na iDNES.cz