Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Střet české a zahraniční kultury na pracovišti

  10:00aktualizováno  10:00
Může se stát, že se někdo rozhodne pro práci v zahraniční společnosti, kde by více využil své jazykové zkušenosti a měl možnost vycestovat do zahraničí. "Musí si však být vědom i kulturních rozdílností, se kterými se v zahraniční společnosti setká," upozorňuje Tereza Kozánková, konzultantka společnosti Hill International.

Co podněcuje zájem u uchazečů o práci v zahraniční společnosti?

Zřejmě je za tím vidina zajímavého uplatnění schopností a vzdělání, využití jazykových znalostí, možnost vycestovat do zahraničí a zajisté i řada jiných motivů. Faktem je, že zahraniční společnosti přinášejí do České republiky své know-how, jsou obvykle strukturovanější a lze se od nich mnohému naučit.

Na co by si měl dát uchazeč v zahraniční společnosti pozor?

Musí si být vědom kulturních rozdílností, které se mohou projevit až po nástupu k zahraničnímu zaměstnavateli. Způsob, jakým se čeští zaměstnanci k cizí firemní kultuře stavějí, je různý. Někteří zcela upřímně této kultuře věří a je jim blízká. Ti mají pak snazší pracovní život, jejich názory a pocity nejsou v rozporu s kulturou firmy, pro kterou pracují.

Můžete z vlastní zkušenosti říci, jak čeští zaměstnanci na setkání české firemní kultury s tou zahraniční reagují?

Mnozí čeští zaměstnanci nejsou schopni unést příliš silnou cizí firemní kulturu, a tak musí řešit rozpor mezi tím, co hlásá jejich zaměstnavatel - a oni by se s tím měli ztotožnit - a tím, co sami cítí. Snad nejméně šťastným řešením tohoto rozporu je tvářit se naoko spokojeně a souhlasně, a pak doma či s ostatními kolegy negativně hovořit o zahraničních nadřízených či celé firmě. Nejenže tento postup nic neřeší, ani náladu ve firmě, ani vznikající problémy, ale zároveň je myslím velmi pokrytecký.

Dobře, ale předpokládejme, že ke střetu české a zahraniční kulturní rozdílnosti skutečně došlo a někdo se rozhodne situaci řešit. Jak by měl nejlépe postupovat?

Lepší řešení se nabízí v podobě konstruktivního vyjednávání s nadřízenými či zahraničními kolegy, při kterém je třeba zdůraznit klady kultury jejich země, ale i vyzdvihnout a především vysvětlit specifika a klady kultury domácí. Mnozí zahraniční manažeři nemají ani tušení o vlastních prohřešcích proti české kultuře a ti moudřejší uvítají konstruktivní připomínky a podněty. Pokud ani dobře míněná a oprávněná rada není přijata zahraničními nadřízenými či kolegy alespoň jako zajímavá úvaha, je čas změnit firmu. Firemní kulturu lze totiž měnit či přizpůsobovat jen tehdy, jsou-li nositeli této změny všichni zaměstnanci, vedení firmy především.

Autor:


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Srovnání: kdy má podnikatel zůstat OSVČ a kdy se mu vyplatí společnost

Asociace malých a středních podniků a živnostníků srovnala z právního a daňového pohledu, co je pro podnikatele výhodnější - zda nést titul osoby samostatně...  celý článek

Ilustrační snímek
Tradiční benefity netáhnou, lidé chtějí příspěvek na bydlení nebo relax

Minimální nezaměstnanost a boj o uchazeče, který vedou firmy napříč obory, se odráží i v nabídce nefinančních benefitů. Objevují se bonusy, o kterých ještě...  celý článek

Ilustrační snímek
Poradna: Proč si zřizovat soukromou datovou schránku a na co dát pozor

Stále více lidí uvažuje o zřízení osobní datové schránky, aby mohli pohodlněji komunikovat se státními orgány. Jaké jsou výhody a nevýhody datové schránky, to...  celý článek

Další nabídka

Kurzy.cz

Výsledky voleb 2017: Sněmovna omládla a má vyšší podíl žen
Výsledky voleb 2017: Sněmovna omládla a má vyšší podíl žen

21. října 2017 Český statistický úřad zpracoval ve 23:30 hodin konečné výsledky voleb do Poslanecké sněmovny. Mandát zí... celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.