Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Studenti mohou nahlédnout firmám pod pokličku

aktualizováno 
-
Komunikativní, jazykově vybavení absolventi vysokých škol mají šanci získat pozici manažer a v nadnárodních společnostech, které mají své zastoupení v České republice. Zájem o práci u těchto firem je ze strany studentů ovšem obrovský a požadavky firem vysoké, takže přijati bývají pouze tři uchazeči ze sta.

Jak se připravit na přijímací pohovor u nadnárodní společnosti a jací absolventi jsou vyhledáváni? O tom se mohou studenti více dozvědět při nezávislých, přípravných pohovorech, které pro ně organizuje několik firem. Vysokoškolští studenti vyšších ročníků, pro které volba zaměstnání začíná být aktuální, mají možnost v průběhu jedno či vícedenních seminářů vhlédnout do strategie přijímání i chodu firmy, získají přehled o společnosti, ve které by v budoucnu chtěli případně i pracovat. Při těchto akcích jsou přítomni zástupci firem, ale také personalista s psychologem. Studenti tak okamžitě dostávají zpětnou vazbu, co dělají špatně a co naopak správně. Při seminářích zjistí, že v jejich budoucím povolání nepůjde pouze o sumu nabytých znalostí, které si odnášejí ze studia na vysoké škole, ale hlavně o jejich motivaci a schopnosti spolupráce a komunikace. "Pro práci v naší společnosti požadujeme pouze ukončené vysokoškolské vzdělání a zdůrazňujeme, že nezáleží na zaměření. Více nás zajímá celková osobnost uchazeče o zaměstnání," sděluje Karel Foltýn ze společnosti Unilever. Ta uspořádala pro pětadvacet studentů ekonomických a technických vysokých škol z Prahy, Brna a Ostravy víkendový přípravný seminář, v jehož rámci se vysokoškoláci na základě psychologických her mohli více dozvědět o sobě a o vzájemné komunikaci. "Přilákal mě plakát S Unilever kolem světa, který jsem viděla na vysoké škole. Přestože jsme strávili víkend doma v České republice, cestovali jsme alespoň při různých netradičních hrách, které simulovaly nejrůznější, nepředvídatelné životní situace. Ty byly často extrémní a vyžadovaly krajní, nelehká a zodpovědná rozhodnutí," říká studentka Katka Jarošová z VŠCHT v Praze. Podle studenta Lukáše Nového se ukazuje, že firmy nehledají pouze zájemce, kteří mluví anglicky a mají načtené knihy o marketingu, ale zájem projevují o osobnosti, tedy o lidi, kteří jsou nějakým způsobem sví, otevření. Nemusí tedy nutně existovat dobří a špatní uchazeči, nýbrž ti, kteří jsou vhodní a nevhodní pro práci v dané firmě. Ti, kteří neuspějí, se ovšem mohou výborně uplatnit u jiné společnosti, která zastává trochu odlišnou strategii. Studenti se shodují, že podobné akce jim pomohou lépe se připravit na budoucí povolání, neboť vysoké školy nabízejí minimum podobných kurzů. Na některých školách se objevují předměty jako rétorika či obchodní jednání, jsou ovšem stále ještě značně teoretické, a proto studentům v konkurenčním boji nemohou významně pomoci. Rovněž studentům neekonomických oborů chybějí praktické, marketingové a komunikační dovednosti. Na humanitních oborech totiž nelze tyto znalosti téměř získat.

Co očekávají nadnárodní společnosti od absolventů?

* dobré znalosti cizího jazyka, nejčastěji anglického
* ukončené vysokoškolské vzdělání
* dokazatelnou praxi v předcházející firmě
* zahraniční stáž či studijní pobyt
* ochotu sebevzdělávat se
* zájem o práci a radost z práce
* tvořivost a komunikativnost

Co firemní semináře cvičí?

* týmovou práci a spolupráci
* umění naslouchat druhým a počkat s vlastními reakcemi
* správné vyjadřování
* prezentování vlastního názoru a naučených znalostí
* co u sebe vyzdvihnout a co naopak nezdůrazňovat
* pravidla správné komunikace
* vyjednávací schopnosti
* manažerské dovednosti
* učí lépe poznávat sebe a druhé

Autor:


Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Zveřejňovat v inzerátech povinně výši mzdy je absurdní

Tomáš Surka z personálně-poradenské společnosti Devire

Mají firmy v pracovním inzerátu uvádět výši mzdy, nebo je lépe příjem neuvádět? Na Slovensku nemají na výběr, u našich...

Pořídit si malou cukrárnu odradí i ty nejotrlejší, říkají podnikatelé

Ilustrační snímek

Dvacet stanovisek a ohlášení před zahájením činnosti a až třicet kontrol v rámci běžného provozu. Na to se musí...



KVÍZ: Víte, jaká je životní úroveň v Česku a kdo je chudý?

Ilustrační snímek

Podle statistik snědli Češi loni v průměru přes 80 kilo masa a 84 kilo ovoce. Průměrnému Čechovi se také zvýšila mzda,...

Na splátku hypotéky padne průměrně 42 procent příjmů. A bude hůř

Ilustrační snímek

Pořídit si vlastní bydlení na hypotéku bude od 1. října výrazně složitější. Pro 13 procent Čechů jsou změny motivací...

Porovnali jsme osm možností, kdy a jak spořit pro své potomky

Ilustrační snímek

Pokud to dovolí finanční situace, spořit pro děti se snaží nejen rodiče, ale často i prarodiče. Způsobů a produktů,...

Další z rubriky

Pět tipů, jak během veder nenaštvat kolegy v práci

Ilustrační snímek

Parné léto nekončí, s vysokými teplotami stoupá i nervozita na pracovištích. Předmětem sporů může být klimatizace i...

Na práci se dokážeme soustředit jen přes hodinu denně, zjistil průzkum

Ilustrační snímek

Lidé zaměstnaní v kancelářích se na svou práci dokážou plně soustředit v průměru jen hodinu a dvanáct minut denně....

Propustit zaměstnance je v Česku dost obtížné a drahé, říká studie

Ilustrační snímek

V České republice jsou pravidla pro propuštění zaměstnance jedna z nejpřísnějších v Evropě. Je nemožné se rozloučit se...

Německo si chválí uprchlíky. Práci jich dostalo už více než 300 tisíc

Německo si chválí uprchlíky. Práci jich dostalo už více než 300 tisíc

Kurzy.cz Začleňování uprchlíků do pracovního procesu v Německu se podle Spolkové agentury práce daří. Práci si našlo již více ne...

Najdete na iDNES.cz